Wetgeving kluis bij overlijden

Onderzoeker11
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wetgeving kluis bij overlijden

#1 , 30 aug 2023 15:41

Zonder de wetgeving precies te kennen :
- Persoon A heeft bankrekening en kluis bij Fortis
- Persoon 1 overlijd
- Persoon B heeft volmacht voor rekening, maar niet voor kluis
- Persoon B heeft wel nog online toegang tot de rekening, maar kan geen transacties meer utivoeren : want rekening geblokkeerd, maar wel zicht om na te gaan wat er betaald en wat er stopgezet moet worden
- Persoon A (overledenen ) heeft in zijn kluis ook een origineel van een Overlijdensverzekering ivm dekking van uitvaartkosten.

Vraag : ik (ben door overledene gevraagd om zijn uitvaart te regelen, maar heb geen enkele volmacht) dacht dat het mogelijk moet zijn om (naar analogie met de zichtrekening) de kluis te laten openen door de Bank - te laten kijken of bij de inhoud een origineel verzekeringsdokument zit en van dit dokument een foto te kunnen maken zodat ik naar de verzekeringmaatschappij de juiste informatie kan doorgeven (zij vinden nl. de verzekeringspolis niet terug in hun bestand). Daanra de kluis terug sluiten en pas terug openen voor de verdeling (op basis van attest of akte van erfopvolging - die nu meer dan 2 maanden in beslag neemt)

klopt mijn redenering of is de kluis meer geblokkeerd dan de zichtrekening ?

dank
Eric

bosprocureur

#2 , 30 aug 2023 17:32

Begrijpelijk dat u snel wil handelen.
Er is dus een verzekering, en u weet (?) bij welke maatschappij.
Maar die maatschappij vindt niet meteen een polis terug (kan gewoon een iets anders geschreven naam zijn of zo)
En meneer B heeft volmacht (beperkt tot consulteren) op de zichtrekening.

Dan is er een goede kans dat meneer B kan nagaan of er de jongste jaren een betaling gebeurde aan die maatschappij. En als die betaling er is, hebt u ineens ook de referenties van die polis. Met die gegevens kunnen zij aan de slag; anders eventueel via de vaste makelaar of de bank zelf? Succes!

basejumper

#3 , 01 sep 2023 21:47

Beste

Ik neem aan dat persoon A de overledene is en persoon B uzelf.
De bank zal de kluis geen twee keer openen. Dat is verboden. Domeinen en Registratie worden op de hoogte gesteld van het bestaan van een kluis en worden uitgenodigd op de opening van die kluis. Meestal komen die echter niet en maakt bank inventaris.
Wat te doen : u neemt contact met de bank om het dossier nalatenschap op te starten. Indien er nog gelden op de rekening van A staan zullen kosten begrafenis, ziekenhuis, nutsbedrijven enz door de bank betaald worden van die rekening. De kluis zal in de loop van het dossier geopend worden en alsdan heeft u toegang tot de polis. Als u weet via welk kanaal/makelaar de polis werd afgesloten kan u daar even informeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”