Wat als iemand in België van een Amerikaan die in de USA woont erft?

XXX123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wat als iemand in België van een Amerikaan die in de USA woont erft?

#1 , 01 apr 2023 17:09

Een kennis van me heeft al jaren een Amerikaanse vriend. Maar omwille van hun werk en de verschillende pensioensystemen hebben beide beslist om tot aan hun pensioen (over 7 jaar) in hun eigen land woonachtig te blijven. De Amerikaanse vriend wil haar nu in zijn testament opnemen en alles aan haar overlaten.
Doch blijkbaar bestaat er een risico dat wanneer hij onverwacht komt te overlijden vooraleer zij naar de USA verhuisd is, ze dubbele successierechten moet betalen (in de USA en in België). En dat wil ze niet, uit principe omdat ze van mening is dat de Belgische regering(en) de gewone werkende mensen al meer dan genoeg kaal plukt (ik kan haar helaas geen ongelijk geven).

Ik vind echter niets hierover op de overheids of andere betrouwbare websites terug. Alle info die te vinden is, betreft een erfenis binnen de Europese lidstaten.
Dus vroeg ik me af of er op het forum iemand weet hoe dat in zo'n geval juist zit met die successierechten :wink:

Thomas_A

#2 , 01 apr 2023 18:00

Ik zou niet weten waarom dubbele successierechten.

Binnen de Europese Unie is het algemene principe dat erfrecht van de gewoonlijke verblijfplaats van de overledene van toepassing is. Ook als dit buiten de EU is. In dit geval de Verenigde Staten.

Ongetwijfeld zal volgens Amerikaans recht de erfenis van een Amerikaans staatsburger die in de Verenigde Staten woont ook wel onder hun erfrecht vallen.
En dat wil ze niet, uit principe omdat ze van mening is dat de Belgische regering(en) de gewone werkende mensen al meer dan genoeg kaal plukt (ik kan haar helaas geen ongelijk geven).
Voor dit soort opmerkingen zijn er betere kanalen, de commentaarsecties op HLN of zo.

Thomas Morus

#3 , 01 apr 2023 18:32

Dubbele erfenisbelasting is niet denkbeeldig!
Er bestaat zelfs geen EU regeling.
De enige bron is het bilaterale belastingverdrag tussen twee landen.

https://kpmg.com/be/nl/home/insights/20 ... k-hof.html
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”