iota, gij antwoordt rapper dan dat ik mijn vraag kan stellen.
maar toch, glad ijs, als u het mij vraagt.
als langstlevende echtgenoot is schoonmoeder wettelijk beschermd door haar vruchtgebruik op de gezinswoning.
beperkt zich dat niet tot het recht om er levenslang te wonen of om het te verhuren?
heeft zij een vetorecht tegen een verkoop of tegen het haar "afnemen" van haar VG?
op het vlak van blote eigenaren is den enen bloten m.i. niet gelijker dan den anderen.
volgens mij kunnen alle blote eigenaren "naar de RB stappen" en "hun gelijk halen" om te "verkopen" (mits de eventuele koper schoonmoeder haar VG respecteert, uiteraard).
gaat schoonmoeder dan verkopen met behoud van haar VG gezinswoning (nieuwe eigenaar, maar schoonmoeder blijft er in wonen)?
indien niet, krijgt zij dan een groter deel van de opbrengst in ruil voor haar VG gezinswoning?
dat vruchtgebruik gezinswoning is een ander soort vruchtgebruik dan haar "gewoon" vruchtgebruik op de nalatenschap van haar man.
kan schoonmoeder bij de verdeling van de opbrengst dan beide vruchgebruiken cumuleren?
"dagvaarden om tot verdeling te komen"
verdeling van wat? van dat huis? of van de nalatenschap van haar man?
"hooguit tijd rekken"
als de eisende partij een goede advocaat heeft, zal die hen er vooraf op wijzen dat er wel eens heel wat water doorheen de grote nete zou kunnen stromen alvorens die procedure afgerond is. notaris.be is op dat vlak nogal optimistisch, vrees ik.
Prietpraat is des duivels oorkussen.