loongelden

Maggie
Topic Starter

loongelden

#1 , 13 mei 2009 17:04

Bij het overlijden van mijn vader vorig jaar heeft zijn werkgever alle tegoeden uitbetaald aan mijn stiefmoeder. Dit werd mij bevestigd per aangetekend schrijven.
Is dit correct gezien zij getrouwd waren met een volledige scheiding van goederen?

de eerste week van het overlijden werd ook door mijn stiefmoeder een grote som van mijn vader zijn spaarboek afgehaald. de rekeningen werden pas later door de notaris geblokkeerd. heeft zij recht op deze centen?

voortvloeiend uit de bovenstaande vraag:
er komt vorige week ook een factuur binnen betreffende de nog te betalen belasting; aan wie is dit om de betaling over te maken? gezien mijn stiefmoeder de vruchten van vader zijn rekening heeft afgehaald.

Ik ben enige dochter van mijn vader.

bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 mei 2009 19:33

Als er een contract 'scheiding van goederen' is , hebt u recht op alle tegoeden op naam van uw vader , op datum van zijn overlijden. Ook van nog te betalen loon. Let op , het gaat om de blote eigendom , want zijn vrouw is de vruchtgebruikster , tenzij zij hiervan heeft afgezien.
Dat er geld afgehaald is na het overlijden , kan gebeuren , maar de aan te geven bedragen zijn die toch altijd die van de dag van overlijden. Dus dat geld moet terug komen. Uw stiefmoeder heeft daar geen recht op.
Eventuele schulden , zoals belastingen en de begrafeniskosten , moeten betaald worden met de tegoeden van uw vader.
Zorg er zeker voor dat het saldo van de gelden op uw naam gezet wordt. Vermits uw stiefmoeder het vruchtgebruik heeft , regel dit zo met de bank.
U heeft twee stellingen om uw rechten op te eisen :
1. het contract van scheiding van goederen wil zeggen dat er geen gemeenschappelijke goederen in het huwelijk zijn
2. wanneer er kinderen zijn uit een vorige relatie , kunnen die niet onterfd worden tgv. de stiefouder
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Maggie
Topic Starter

#3 , 28 mei 2009 10:28

Als er een contract 'scheiding van goederen' is , hebt u recht op alle tegoeden op naam van uw vader , op datum van zijn overlijden. Ook van nog te betalen loon. Let op , het gaat om de blote eigendom , want zijn vrouw is de vruchtgebruikster , tenzij zij hiervan heeft afgezien.
Dat er geld afgehaald is na het overlijden , kan gebeuren , maar de aan te geven bedragen zijn die toch altijd die van de dag van overlijden. Dus dat geld moet terug komen. Uw stiefmoeder heeft daar geen recht op.
Eventuele schulden , zoals belastingen en de begrafeniskosten , moeten betaald worden met de tegoeden van uw vader.
Zorg er zeker voor dat het saldo van de gelden op uw naam gezet wordt. Vermits uw stiefmoeder het vruchtgebruik heeft , regel dit zo met de bank.
U heeft twee stellingen om uw rechten op te eisen :
1. het contract van scheiding van goederen wil zeggen dat er geen gemeenschappelijke goederen in het huwelijk zijn
2. wanneer er kinderen zijn uit een vorige relatie , kunnen die niet onterfd worden tgv. de stiefouder
bedankt voor uw informatie.
hoe regelt men zoiets het best? mijn stiefmoeder gaat elke communicatie uit de weg, dus zullen deze gelden volgens mij niet terugkomen omdat ik er naar vraag (geen dwingende kracht).

nog een andere vraag:
ik heb een hele tijd geleden een lijst opgemaakt van goederen in vruchtgebruik. dit heeft m'n stiefmoeder toen nog ondertekend, maar ik heb haar om foto's gevraagd van elk van de vermelde goederen. Na een aantal maanden en verschillende keren opnieuw te vragen heb ik nog geen enkel beeld gekregen. gezien zij ook 2 kinderen heeft uit een vorig huwelijk wil ik die foto's om in de toekomst mogelijke onenigheden te vermijden. ben ik juist dat ik hier toch het recht heb om foto's op te vragen? of zou ik in zo'n omstandigheden beter overgaan tot verzegeling?

welbedankt.

Reclame

wanton

#4 , 28 mei 2009 10:42

Maggie ,

ik denk dat U best een eigen notaris aanspreekt die goed geplaatst is om uw rechten tegenover uw stiefmoeder ( en haar notaris) te verdedigen. Zo'n notaris heeft meer mogelijkheden om één en ander af te dwingen. U hebt recht op alle info maar alleen zaal het U moeilijk lukken.

Succes.
Toet-anch-Amon

Maggie
Topic Starter

#5 , 15 jul 2009 17:23

Maggie ,

ik denk dat U best een eigen notaris aanspreekt die goed geplaatst is om uw rechten tegenover uw stiefmoeder ( en haar notaris) te verdedigen. Zo'n notaris heeft meer mogelijkheden om één en ander af te dwingen. U hebt recht op alle info maar alleen zaal het U moeilijk lukken.

Succes.
Beste

Ik heb, zoals hierboven vermeld, contact opgenomen met de notaris en hij verklaart mij dat het normaal is dat ze de loongelden uitbetalen aan de echtgenote. Hoe moet ik dit nu recht trekken?
Mijn aandeel in de begrafeniskosten heb ik met eigen spaarcenten betaald, omdat ik op dat moment geen besef had van wat nog moest ontvangen worden van loongelden van mijn vader.

Ik ben nu wel zelf naar de belastingen gestapt om hen in te lichten dat ik de nalatenschap van mijn vader heb aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving, want de notaris heeft mij in eigen woorden gezegd dat voor hem de ganse boel is afgesloten. Zelf heb hier eigenlijk nog niets van ontvangen.

wanton

#6 , 15 jul 2009 19:38

Maggie ,
nogmaals : ik hoop dat je U laat bijstaan door een raadsman , vb. een andere notaris.
Uit de tegoeden van uw vader , moeten dus eerst de belastingen , de begrafenis en de successierechten betaald worden. In die tegoeden zitten : de bedragen die op datum van zijn overlijden op zijn naam staan ,de helft van de gezamenlijke rekeningen plus de nagestorte loongelden. Bedragen die kort voor zijn dood door zijn vrouw zouden zijn afgehaald , mag U ook opeisen. Zo zit dat nu eenmaal bij scheiding van goederen.
Waarom moet jij met je eigen gelden de begrafenis betalen , als er voldoende aanwezig is in de erfenis van uw vader?
U moet eisen dat de blote eigendom van dat geld op uw naam geblokkeerd wordt , terwijl uw stiefmoeder recht heeft op het vruchtgebruik , zijnde de intresten.
Vraag een kopij van de aangifte van nalatenschap aan die notaris , U heeft er recht op. Ik heb zo het gevoel dat hij wel een goede aangifte zal doen ( waarbij jij veel moet betalen ) maar dat hij zich verder niet moeit met de correcte verdeling van de tegoeden. Dit komt in feite neer op een de facto onterving van U als kind uit een vorige relatie.
U moet uw rechten opeisen.
Toet-anch-Amon

Creatief

#7 , 15 jul 2009 22:15

Beste Maggie

Hoe lang is het geleden dat je vader stierf?
Heb je de aangifte van de Successierechten al ondertekend?

Net als Wanton raad ik je aan om zo snel mogelijk een eigen notaris aan te stellen. Een extra noraris kost niets meer. De twee notarissen moeten hun ereloon over hun twee verdelen. De tweede notaris zal jouw rechten verdedigen. Vraag aan hem ook een "akte van bekendheid", zodat je later indien het nodig zou zijn, een bankonderzoek kan verrichten. Kostpirjs "akte van bekendheid" = ongeveer 30 €, maar met deze akte heb je meer mogeljkheden dan met een erfrechtverklaring.

Volg de raad op van onze wijze "Wanton". Laat je tanden zien aan je stiefmoeder! Laat je niet doen!

Suc6!

Maggie
Topic Starter

#8 , 04 aug 2010 19:09

Beste Maggie

Hoe lang is het geleden dat je vader stierf?
Heb je de aangifte van de Successierechten al ondertekend?

Net als Wanton raad ik je aan om zo snel mogelijk een eigen notaris aan te stellen. Een extra noraris kost niets meer. De twee notarissen moeten hun ereloon over hun twee verdelen. De tweede notaris zal jouw rechten verdedigen. Vraag aan hem ook een "akte van bekendheid", zodat je later indien het nodig zou zijn, een bankonderzoek kan verrichten. Kostpirjs "akte van bekendheid" = ongeveer 30 €, maar met deze akte heb je meer mogeljkheden dan met een erfrechtverklaring.

Volg de raad op van onze wijze "Wanton". Laat je tanden zien aan je stiefmoeder! Laat je niet doen!

Suc6!
Beste

Bedankt beiden voor jullie inlichtingen.
Helaas is hier wat mis gelopen met mijn account, ik kreeg namelijk geen melding dat jullie mij hadden geantwoord :s waardoor ik dacht geen reacties meer ontvangen te hebben.

Ik heb even pro deo advocaat gehad, maar ook op zijn brieven heeft mijn stiefmoeder GEEN ENKELE reactie gegeven.
Mijn vader is overleden juni 2008.
De notaris heeft mijn advocaat geantwoord dat er geen aangifte diende te gebeuren, omdat er geen onroerende goederen zijn en de roerende goederen (lonen, eindejaarspremie) werden dus 'verduisterd'.
Ik heb het vakantiegeld van mijn vader wel netjes op zijn rekening laten overschrijven, gezien ik ook geen recht heb op dit geld (blote eigendom).
Tot op vandaag is mijn stiefmoeder dus nog steeds niet bereid die centen op papa zijn rekening over te maken. Eerst reageert ze tegen mij dat ze die centen helemaal niet heeft, maar ik heb wel het bewijs zwart op wit!! Ondertekende documenten, door mijn stiefmoeder, voor ontvangst van de gelden rechtstreeks van mijn vader zijn toenmalige werkgever.

Volgens mijn advocaat is mijn enige optie nog een procedure via de rechtbank, maar ik moet nu en plus nog eens op zoek naar een andere advocaat. Ik heb geen recht meer op pro deo gezien mijn grootvader ondertussen ook overleden is en hij een huis naliet waar ik mee erfgename van ben.

Zien jullie/iemand dit mogelijk dat ik via de rechtbank deze zaak voor eens en voor altijd naar behoren kan afronden? Ik mijn rechten als dochter van mijn vader op die manier kan laten herkennen?

Bedankt!!

Creatief

#9 , 04 aug 2010 23:05

Maggie

Indien je een advocaat onder de arm wil nemen en naar de rechtbank wil stappen. raad ik je aan om zelf eerst eerst een bankonderzoek aan te vatten. Je kan dat ook door het gerecht laten uitvoeren en door je advocaat, maar dan duurt de procedure wel 10 jaar. Dringende zaken hebben steeds voorrang (criminaliteit).

Om een bankonderzoek uit te voeren heb je een "akte van bekendheid" nodig. Je notaris kan deze voor je opstellen en kost ongeveer 30 €.
Met de "akte van bekendheid" krijgen je alle mogelijkheden om alles na te trekken en deze akte blijft geldig. Indien je het bankonderzoek zelf uitvoert bespaar je tijd én kosten.

De andere mogelijkheid is ook een verzegeling aan te vragen met boedelbeschrijving.Door de boedelbeschrijving, die onder eed moet worden afgelegd, zal je stiefmoeder wel moeten buigen of "barsten". Deze actie geeft je wel onmiddellijk iets in de hand om er voor te vechten. De boedelbeschrijving kan ook via de Rechtbank van Eerste Aanleg gebeuren, maar dan ben je weer een paar maanden verder.

Maggie
Topic Starter

#10 , 05 aug 2010 18:08

Maggie

Indien je een advocaat onder de arm wil nemen en naar de rechtbank wil stappen. raad ik je aan om zelf eerst eerst een bankonderzoek aan te vatten. Je kan dat ook door het gerecht laten uitvoeren en door je advocaat, maar dan duurt de procedure wel 10 jaar. Dringende zaken hebben steeds voorrang (criminaliteit).

Om een bankonderzoek uit te voeren heb je een "akte van bekendheid" nodig. Je notaris kan deze voor je opstellen en kost ongeveer 30 €.
Met de "akte van bekendheid" krijgen je alle mogelijkheden om alles na te trekken en deze akte blijft geldig. Indien je het bankonderzoek zelf uitvoert bespaar je tijd én kosten.

De andere mogelijkheid is ook een verzegeling aan te vragen met boedelbeschrijving.Door de boedelbeschrijving, die onder eed moet worden afgelegd, zal je stiefmoeder wel moeten buigen of "barsten". Deze actie geeft je wel onmiddellijk iets in de hand om er voor te vechten. De boedelbeschrijving kan ook via de Rechtbank van Eerste Aanleg gebeuren, maar dan ben je weer een paar maanden verder.
Beste

Bedankt voor uw antwoord.
Ik werk liever ook niet via een advocaat, maar ik zie hier dus geen andere mogelijkheid omdat m'n stiefmoeder mij op alle mogelijke manier negeert...

In de tijd heb ik de nalatenschap van mijn vader aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving (hij had vroeger namelijk een eigen zaak en ik had geen weet of daar misschien schulden waren). Nu heeft de notaris nooit een boedelbeschrijving opgemaakt en hij verklaart mij, wel mondeling, dat er geen reacties gekomen zijn op de publicatie in het staatsblad.

Kan ik via een andere notaris nog een boedelbeschrijving laten opmaken? Gezien we ondertussen 2j verder zijn...
Wat kan de eventuele kostprijs zijn om dit alsnog te laten opmaken?

Ik ben bereid alle mogelijkheden na te zien om deze complicaties naar behoren recht te trekken!!!
Ik heb mijn stiefmoeder namelijk in de tijd alle vertrouwen gegeven, maar ze heeft mij ferm belogen en bedrogen en dat kwam ik pas een jaar later te weten :s

Maggie
Topic Starter

#11 , 05 aug 2010 18:17

Maggie

Beste

Ik kom hier nog even op terug.
Wat bedoelt u precies met een bankonderzoek? Nagaan waar gelden na datum van het overlijden naartoe zijn?
Ik heb een overzicht van mijn vader zijn rekening waaruit ik inderdaad kan opmaken dat zij een ruim bedrag naar haar rekening heeft overgemaakt.
Ook andere gelden voor één of ander krediet werden naar haar overgemaakt, maar daarover heb ik contact opgenomen met de bank en zij hebben de gelden van dat krediet ondertussen wel van haar teruggevorderd.

Wat zij dus nog onterecht heeft ontvangen zijn loongelden, eindejaarstoelage en de som dat ze naar haar rekening heeft overgestort.
Is dit geen vervreemding van goederen? Kan zij hierdoor ook haar VG kwijtspelen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”