Dus in mijn voorbeeld is er met zekerheid slechts 1 erfgenaam, en geen 3? Zou je dat nogmaals kunnen bevestigen? Zaak doet zich voor bij een collega, hun aangestelde notaris voor attest erfopvolging beweert (en factureert) 3 erfgenamen...Neen ze zijn geen erfgenaam.
Hoeveel vraagt de notaris?Dat is hun probleem op dit moment, zonder betaling krijgen ze geen attest te zien. Als ze de notaris op zijn woord mogen geloven, 3 erfgenamen.Wat heeft hij in het attest geschreven? 1 of 3 erfgenamen?
Volgens Jureca (https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... s-mogelijk) zorgt de clausule "langs leeft, al heeft" voor een tijdelijke "uitschakeling" van het erfrecht van de kinderen. Of ik moet dat artikel verkeerd interpreteren...Er is nog zoiets als reservataire erfgenamen ... de kinderen
Exacte bedragen heb ik niet, maar kan ik wel navragen als dat relevant is?Hoeveel vraagt de notaris?
Ik heb er net even voor getelefoneerd: in geval van 1 erfgenaam was het standaard tarief 260 euro. Doordat er nu opeens 3 erfgenamen zouden zijn is het tarief 380 euro. Het attest krijgen ze pas na betaling, wat op dit moment nog niet gebeurd is, dus de inhoud is onbekend. Op welke manier is dit bedrag relevant? Of eerder in de richting dat het de moeite niet is om te "zeuren" over 120 euro?Ik kan u geen antwoord geven indien u niets weet:
- kosten attest?
- inhoud attest?