Wettelijk samenwonen gezinswoning

patrick00
Topic Starter

Wettelijk samenwonen gezinswoning

#1 , 05 mar 2009 21:30

Wat gebeurt er met de gezinswoning bij overlijden van één van de partners die wettelijk samenwonen, zonder kinderen. De gezinswoning is samen aangekocht. Klopt het dat op de helft van de gezinswoning de langstlevende het vruchtgebruik krijgt en de ouders van de overledene de naakte eigendom? En dat bij overlijden van de langstlevende partner, de ouders van beide partners elk 50 % van de woning erven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andy

#2 , 08 mar 2009 13:13

Wat gebeurt er met de gezinswoning bij overlijden van één van de partners die wettelijk samenwonen, zonder kinderen. De gezinswoning is samen aangekocht. Klopt het dat op de helft van de gezinswoning de langstlevende het vruchtgebruik krijgt en de ouders van de overledene de naakte eigendom? En dat bij overlijden van de langstlevende partner, de ouders van beide partners elk 50 % van de woning erven.
De woning bevindt zich in onverdeelde eigendom tussen uzelf en uw partner.

De langstlevende partner erft inderdaad het vruchtgebruik op de helft van de eerststervende partner. De ouders zullen als dichtste in orde en graad inderdaad de blote eigendom op die helft erven. Uw helft blijft natuurlijk in volle eigendom aan uzelf toekomen.

Belangrijke voorwaarde om dat wettelijk vruchtgebruik te kunnen genieten: de langstlevende partner is geen afstammeling van de eerststervende partner.

Bij sterven van de langstlevende partner, houdt het vruchtgebruik op, en zal het desgevallend toekomen aan de ouders van de eerststervende. De helft van de langstlevende komt dan uiteraard toe aan zijn eigen erfgenamen.

Groeten,

A.

wanton

#3 , 08 mar 2009 18:52

Belangrijke voorwaarde om dat wettelijk vruchtgebruik te kunnen genieten: de langstlevende partner is geen afstammeling van de eerststervende partner.
Vraagsteller had het over wettelijk samenwonenden zonder kinderen.

Nu , indien een ouder en een kind 'wettelijk samenwonen' , erft de overlevende WEL het vruchtgebruik van de gezinswoning . Alleen moeten er toch successierechten betaald worden in zulk geval.

Wettelijk samenwonenden (zonder kinderen) kunnen hun ouders onterven ten gunste van hun partner. Via testament kunnen zij alles aan mekaar doen toekomen , bovenop het vruchtgebruik van de gezinswoning dat automatisch gebeurt.

Samenwonenden , en zeker die zonder kinderen , doen er best aan steeds de nodige maatregelen te nemen ivm. hun nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

patrick00
Topic Starter

#4 , 18 mar 2009 21:56

Bedankt voor de antwoorden.

David2

#5 , 09 apr 2009 16:35

Nu , indien een ouder en een kind 'wettelijk samenwonen' , erft de overlevende WEL het vruchtgebruik van de gezinswoning . Alleen moeten er toch successierechten betaald worden in zulk geval
Volgens mij is dit onjuist. Bij een wettelijke samenwoning is er geen erfrecht tussen afstammelingen.
Laatst gewijzigd door David2 op 10 apr 2009 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

wolf2

#6 , 09 apr 2009 16:49

Wettelijk samenwonen is iets anders dan een samenlevingscontract.

Uit zo een contract volgt geen enkel erfrecht.

Bij wettelijk samenwonenden volgt een beperkt erfrecht uit de wet.

David2

#7 , 10 apr 2009 15:41

Mijn formulering was inderdaad niet correct :oops: , ik heb ze ondertussen aangepast.
Dit neemt niet weg dat dat het voormelde beperkte erfrecht (vruchtgebruik op gezinswoning) wordt uitgesloten tussen ascendenten bij wettelijke samenwoning indien de afstammeling de langtslevende is.

Dit blijkt duidelijk uit het Burgerlijk Wetboek :

Artikel 745octies

§ 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad.

.....

De voorgaande bepalingen zijn niet van toepassing wanneer de langstlevende wettelijk samenwonende een afstammeling is van de vooroverleden wettelijk samenwonende

D.

tine19

#8 , 27 mei 2009 22:19

Wettelijk samenwonenden (zonder kinderen) kunnen hun ouders onterven ten gunste van hun partner. Via testament kunnen zij alles aan mekaar doen toekomen , bovenop het vruchtgebruik van de gezinswoning dat automatisch gebeurt.
Kan iemand dit bevestigen of mij verwijzen naar de betreffende wettelijke teksten?
Kunnen wij (momenteel samen een huis kopend, in het najaar effectief wettelijk samenwonend in dat huis) door wettelijk te gaan samenwonen en een simpel testament op te stellen waarin wij alle roerende en onroerende goederen nalaten aan de langstlevende partner waarmee we op dat moment wettelijk samenwonen, verhinderen dat deze als resarvataire erfgenamen hun deel opeisen?

wanton

#9 , 28 mei 2009 10:35

Artikel 915 Burgerlijk wetboek

De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in één lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat.

De giften aan de langstlevende echtgenoot en aan de langstlevende wettelijk samenwonende mogen evenwel de gehele nalatenschap omvatten.

De bloedverwanten van de opgaande lijn verkrijgen de aldus te hunnen voordele voorbehouden goederen, volgens de orde waarin de wet hen tot de erfenis roept; zij alleen hebben recht op dit voorbehouden erfdeel, in alle gevallen waarin een verdeling met bloedverwanten van de zijlijn hun het gedeelte der goederen dat het voorbehouden erfdeel uitmaakt, niet zou verschaffen.

--------------------- Art. 915 : lid 2 gewijzigd bij art. 8, W
28.03.2007 (B.S., 08.05.2007), met ingang van 18.05.2007.

Weet bovendien dat de vererving van een gezinswoning tussen wettelijk samenwonenden of gehuwden zonder successierechten gebeurt. Dit in tegenstelling met een tontine waar nog altijd registratierechten moeten betaald worden.

ik zou ook willen aanraden dit testament te herzien indien er kinderen komen.
Toet-anch-Amon

tine19

#10 , 28 mei 2009 13:44

Hartelijk dank!
ik zou ook willen aanraden dit testament te herzien indien er kinderen komen.
In welke zin? Dat als er kinderen komen, dat we in het testament dan wel opnemen dat de kinderen hun "reserve" krijgen, maar dat de rest nog altijd volledig naar de langstlevende partner gaat? Of bedoelt u iets anders?

Kunnen mijn ouders trouwens eisen stellen mbt ons samenlevingscontract (meerbepaald dat zij geld dat ik in het verleden gekregen heb en dat ik in de woning steek, terugkrijgen bij mijn overlijden)?

wanton

#11 , 28 mei 2009 19:42

In welke zin? Dat als er kinderen komen, dat we in het testament dan wel opnemen dat de kinderen hun "reserve" krijgen, maar dat de rest nog altijd volledig naar de langstlevende partner gaat? Of bedoelt u iets anders?
Inderdaad , wanneer er kinderen zijn moeten die hun reserve krijgen van uw nalatenschap. U kan het deel van uw partner ook nog beperken tot het vruchtgebruik van uw helft.
Kunnen mijn ouders trouwens eisen stellen mbt ons samenlevingscontract (meerbepaald dat zij geld dat ik in het verleden gekregen heb en dat ik in de woning steek, terugkrijgen bij mijn overlijden)?

Bij wettelijk samenwonenden is er eigenlijk een systeem van scheiding van goederen. Dus gelden die U van uw ouders krijgt , zijn eigen goederen van U. Via testament kan U die op dezelfde manier laten vererven als al de rest : VG voor de partner , blote eigendom voor de kinderen.
Maar , als er geen kinderen zijn , en de ouders kunnen de schenking bewijzen , kunnen zij stellen dat die som bij uw overlijden naar hen terug komt. Het is wel best dat zij op voorhand die wens kenbaar maken.
Toet-anch-Amon

jeromefoxwild
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 aug 2016 11:06

hoi goede morgen

Jerome is de naam
ik zit met een probleem :
ben gaan samen wonen met mn dochter sinds een jaar of zo
ben invaliede en trek invaliedeteit uitkering van de voorzorg nu mn dochter krijgt leefloon
en is ook al gaan werken maar daar zit de haak dan trekken ze me dadelijk een paar hondert euro af van mn loon
als ze meer verdient 1089euro
nu moet er toch een manier zijn om met mn dochter samen te wonen,
zodat zij haar inkomsten heeft en en ik die van mij zodat ze mij dan niets aftrekken
Het kan toch niet dat je je kind op sstraat moet zetten
er moet toch iets zijn dat dit wel kan in een vg of zoiets
heeft er mij, iemand raad hier over

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”