Erfrecht

cboe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfrecht

#1 , 16 dec 2020 18:30

Beste forum,
Ik had graag geweten wie de wettelijke erfgenaam is in volgend geval: (de namen zijn fictief): Ronny is wettelijk getrouwd met zijn 2de vrouw Jo (geen huwelijkscontract) en heeft 1 dochter Cloë uit zijn 1ste huwelijk. Met Jo heeft hij geen kinderen. Ronny sterft dus zijn wettelijke erfgenamen zijn Jo en Cloë.
Maar wat als Jo sterft? Wie is dan haar wettelijke erfgenaam? Is dat Cloë of Jo haar familie?
Toen mijn vader zijn neef stierf (hij was weduwenaar) heeft ook de familie van zijn gestorven vrouw een deel gekregen, vandaar mijn vraag.
Alvast bedankt voor een antwoord.
PS Ronny had ook geen testament

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A

#2 , 17 dec 2020 06:21

Op basis waarvan zegt u dat Jo en Chloë de wettelijke erfgenamen zijn van Ronny? Zonder andere regeling erft Chloë de volledige naakte eigendom en Jo het vruchtgebruik bij overlijden van Ronny.

Chloë is geen erfgenaam van Jo. Stel dat eerst Ronny overlijdt en daarna Jo, zal op dat moment wel het vruchtgebruik van Jo over de erfenis van Ronny stoppen en gaat deze naar Chloë. Daardoor lijkt het mogelijk dat Chloë van Jo erft.

Thomas Morus

#3 , 17 dec 2020 13:24

Heeft Jo kinderen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

cboe
Topic Starter

#4 , 21 dec 2020 09:09

Jo heeft geen kinderen.

cboe
Topic Starter

#5 , 21 dec 2020 09:12

Id de vrouw en kind niet altijd de wettelijke erfgenaam bij de wettelijke regeling? Toen mijn moeder stierf, werd de erfenis gedeeld door 3 mijn vader, mijn broer en ikzelf. Vandaar dat ik dacht dat Jo en Cloe de wettelijke erfgenamen waren.

Thomas_A

#6 , 21 dec 2020 17:54

Nee, wanneer er kinderen zijn en er geen sprake is van een testament of clausules voor langstlevende echtgenoot, erft de overblijvende echtgenoot het vruchtgebruiker en de kinderen de naakte eigendom.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”