vruchtgebruik andere woningen

Bartdepauw
Topic Starter

vruchtgebruik andere woningen

#1 , 16 dec 2020 09:12

Beste,

Ik woon nu een 5-tal jaren wettelijk samen met mijn partner. Ik heb 2 kinderen maar die zijn ondertussen al het huis uit. Ik heb nog een ander huis en een appartement waar ik huur van krijg. Nu is mijn vraag, wat als er iets met mij gebeurd? Ik weet dat mijn vriendin het recht heeft op vruchtgebruik en hier in dit huis mag blijven wonen. Alle kosten zijn dan wel voor haar vermoed ik. Maar wat met de huurgelden van die andere woningen? De eigendommen gaan naar de kinderen sowieso maar de huurgelden daarvan, wie ontvangt die?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2020 11:58

Het wettelijk vruchtgebruik van een wettelijk samenwonende is enkel dit:
- het vruchtgebruik op de gezinswoning
- het vruchtgebruik op de inboedel daarvan.

Bent u de enige volle eigenaar van die zaken, dan is haar levenslang vruchtgebruik op die zaken ook volledig.

Al de rest is voor uw andere erfgenamen = uw kinderen.

Bartdepauw
Topic Starter

#3 , 16 dec 2020 13:07

Bent u de enige volle eigenaar van die zaken, dan is haar levenslang vruchtgebruik op die zaken ook volledig.
Bedankt alvast voor de uitleg maar nu is dit antwoord toch nog een beetje verwarrend. Dus zij heeft enkel recht op het vruchtgebruik van de gezinswoning. Ik ben de volle eigenaar van die andere zaken, dus heeft ze ook recht op de huurgelden daarvan?

Reclame

Thomas Morus

#4 , 16 dec 2020 14:00

Bedankt alvast voor de uitleg maar nu is dit antwoord toch nog een beetje verwarrend. Dus zij heeft enkel recht op het vruchtgebruik van de gezinswoning. Ik ben de volle eigenaar van die andere zaken, dus heeft ze ook recht op de huurgelden daarvan?
Neen, daar kan ze geen aanspraak op maken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P

#5 , 16 dec 2020 18:23

U vermeldt niet van wie de inboedel (ik had beter het woord huisraad gebruikt; dat is duidelijker) is. Die kan ook van u én van haar zijn, samen.
Dus was mijn antwoord bruikbaar voor beide situaties.

1) Alle huisraad is enkel van u alleen. Dan erft zij daar het levenslang vruchtgebruik op.
2) Of het huisraad is van beiden, samen. Dan erft ze het levenslang vruchtgebruik op uw helft.

U had ook niet letterlijk gezegd van wie de gezinswoning is. Misschien hebben de kinderen daar al een deel in.
Ook daarom hetzelfde antwoord.

Met al de rest bedoel ik: alle andere dingen buiten dat vruchtgebruik op de gezinswoning en het huisraad daarin. Dus 100% volle eigendom van alles wat u bezit bij overlijden gaat naar de kinderen op het vruchtgebruik van die 2 zaken na.
Wie de volle eigendom heeft van iets, heeft het recht op alle inkomsten.
De huurgelden gaan dus naar de kinderen.

Uw vriendin hoeft niet zelf in de gezinswoning te blijven wonen. Ze kan het huis ook verhuren en de huur ontvangen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”