Moedersdeel

kamajavi
Topic Starter

Moedersdeel

#1 , 18 sep 2008 13:08

Mijn situatie :

Mijn schoonvader is eigenaar van het huis waar mijn man en ik momenteel wonen. We betalen hem maandelijks huishuur, maar daar is geen contract van.
Mijn schoonzus koopt het huis nu.
Mijn schoonmoeder is overleden.

Wij gingen er altijd van uit dat het moedersdeel door drie werd gedeeld. Concreet in ons geval : 280000/2 = 140000 (moedersdeel) /3 = 46666 € . (1 deel voor vader, 1 deel voor mijn man en 1 deel voor mijn schoonzus)

Nu kregen we gisteren een brief van de notaris waar volgende regeling opstaat :
140000 voor mijn schoonvader (zijn helft)
75000 voor mijn schoonvader (zijn deel van moedersdeel)
65000 voor mijn man en mijn schoonzus (= 32500 €/persoon)

Mijn eerste vraag is nu, is dit dan recent veranderd? Is het normaal dat wij zoveel minder krijgen?
Het feit dat mijn schoonvader weigert zich aan de mondelinge afspraak van 46666 te houden is helaas een persoonlijke kwestie... :(

Hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 sep 2008 17:21

Uit hetgeen u opnoemt , maak ik volgende situatie :
- huis was van beide ouders.
- na overlijden moeder : vader heeft helft in volle eigendom plus vruchtgebruik op andere helft ; kinderen samen blote eigendom andere (= moeders) helft

Bij verkoop ontvangt vader zijn helft.
Moeders helft wordt aldus verdeeld : vader ( 60 jaar) ontvangt voor het vruchtgebruik ong 53.5 % van de totale waarde : 53.5 % van 140000 = 75000 € De blote eigendom ( 140000 - 75000) wordt gelijk verdeeld tussen de twee kinderen.
Deze verdeling is totaal wettelijk.
De verdeling die u aanhaalt : moeders deel verdeeld in 3 , waarbij vader zgz. een kindsdeel krijgt , is alle vele jaren geleden afgeschaft en vervangen door systeem van vruchtgebruik voor de langstlevende echtgenoot.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 19 sep 2008 11:39

Ik ga ervan uit dat het huis behoorde tot het gemeenschappelijk vermogen van uw schoonouders.

Bij het overlijden van uw schoonmoeder geldt bij ontbreken van testament en huwelijkscontract : “745…Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden…Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(Burgerlijk Wetboek) en blijft volle eigenaar van zijn helft van het gemeenschappelijk vermogen.

Uw schoonvader heeft dus : 50 % volle eigendom + vruchtgebruik op de 50% van zijn overleden echtgenote.De waarde van dit vruchtgebruik is afhankelijk van zijn leeftijd(zie o.m. art.21,VI Wetboek Successierechten).De twee kinderen erven elk 50% van de rest.

Ga voor Wetboek Successierechten naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”