Onterving van vader alvorens overlijden

kenns
Topic Starter

Onterving van vader alvorens overlijden

#1 , 06 sep 2020 17:38

Mijn vader is vorige week opgenomen in het ziekenhuis met hersenbloeding. Hij is nog in kunstmatige coma en het is nog niet zeker of hij er gaat doorkomen.

Ik stel vast dat hij jammer genoeg geen hospitalisatie verzekering heeft en ook geen uitvaart verzekering.

Ondertussen heb ik zijn bankkaart kunnen bemachtigen om zijn administratie een beetje up to date te houden.

In zijn rekening heb ik gezien dat hij afbetalingen heeft bij krediet firma's. (unigro, cofidis enz.) Hij heeft die wel aangegaan (om een of andere reden) ten behoeve van een andere persoon waar hij veel mee omgaat. Want zijn facturatie is zijn eigen naam en adres. Levering van goederen is op een ander adres. Hij is zogezegd een geldschieter waarbij die andere persoon telkens aan hem terug betaald.

Nu is mijn vraag:
Wat gebeurd er als hij komt te overlijden?
Betaal ik de ziekenhuis en begrafeniskosten?
Komen zijn andere schulden ook bij mij terecht? Want zolang die persoon dat blijft betalen is er geen probleem, maar als die stopt met betalen....

Ik woon niet meer bij hem thuis en heb een eigen gezinsleven op gebouwd met een gezonde financiële situatie. Hoe kan ik mij veilig beschermen? Kan ik mij nog laten onterven?

Mijn vader is alleenstaand en op pensioen. Ik heb nog één jongere broer die meerderjarig is en nog bij hem inwoont. Mijn broer was ook niet op de hoogte en bewust van zijn slordige financiële situatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 06 sep 2020 17:54

als uw vader komt te overlijden (wat al spijtig genoeg zal zijn) en u wilt de schulden niet erven zal u de gehele nalatenschap moeten verwerpen als er niet genoeg middelen zijn om de schulden af te betalen.

mocht u vader bv een huis hebben kan u dat bv verkopen om de schulden af te betalen

kenns
Topic Starter

#3 , 06 sep 2020 18:02

Hij heeft jammer genoeg geen huis. Hij huurt.

Het zal al moeilijk zijn om de ziekenhuis en de begrafeniskosten te moeten betalen. Ook al is dit de helft met mijn broer.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”