Hoe gaat dit wettelijk gezien verlopen?

TomVleminckx
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoe gaat dit wettelijk gezien verlopen?

#1 , 26 aug 2020 00:40

Mijn vader staat op overlijden, en ik leef in onmin met mijn stiefmoeder. Ik voorspel dus problemen, en daardoor informeer ik me dus graag liever op voorhand. Mijn vader heeft altijd gezegd dat hij geen wil ging laten opstellen, en dat is iets waar hij niet meer over wil discussiëren. Ik ga er dus vanuit dat alles gaat verlopen zoals de wet dat voorschrijft.

De situatie is als volgt...

Ik ben zelf 34. Mijn vader woont samen met zijn vrouw/mijn stiefmoeder samen in het huis dat hij 100% bezit (hij heeft mijn echte moeder uitgekocht toen ze van elkaar scheidden). Mijn echte mama is al overleden. Ik ben, genetisch gezien dan toch, zijn enig kind. Mijn stiefmoeder heeft ook een volwassen kind van een eerder huwelijk. Voor mijn vader van mijn echte mama scheidde, woonde mijn halfbroer ook onder ons dak - een kind van een eerder huwelijk van mijn mama.

Hoe gaat de verdeling normaal gezien verlopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 26 aug 2020 12:29

Zijn uw vader en stiefmoeder gehuwd?

Gaby P

#3 , 26 aug 2020 13:14

Stel dat pa en stiefma gehuwd zijn zonder huwelijkscontract.
En er is geen enkele vorm van testament.

Dan moeten we eerst kijken wat het bezit is van uw pa.
Dat valt in twee delen uiteen:
A wat hij bezat voor hij hertrouwde, zijn eigen goederen (van hem alleen dus)
B wat hij en stiefma tijdens hun huwelijk hebben verdiend, gespaard, gekocht met dat spaargeld zijn gemeenschappelijke goederen. Hoe langer ze met elkaar getrouwd zijn, hoe groter dat vermogen kan zijn.

Zijn nalatenschap gaat dan als volgt:
1) B wordt in 2 gedeeld. De helft is voor stiefma (dat is geen erfenis). De andere helft gaat naar de nalatenschap.
2) van A gaat alles naar de nalatenschap.

Stiefma erft het vruchtgebruik op de nalatenschap;
u erft de blote eigendom op de nalatenschap.

Uw halfbroer komt er niet aan te pas.

Een voorbeeld, als we veronderstellen dat er 20000 op hun gemeenschappelijke bankrekening staat (= deel van B) en 60000 op zijn eigen bankrekening (= deel van A).

U erft dan de blote eigendom van 60000 + 10000 en de blote eigendom van het volledige huis.
Zij behoudt 10000 (geen erfenis) en erft het vruchtgebruik op 60000 + 10000 en op het volledige huis.

Dit is de basis (wellicht naïef dat het zo zal gaan).
Als pa geld van A in de gemeenschap B gestopt heeft, wordt het complexer.
Als pa geld van A aan stiefma geschonken heeft, ook.
Als er een huwelijkscontract was, eventueel ook.

Haar eigen bankrekeningen komen er niet aan te pas.

Reclame

TomVleminckx
Topic Starter

#4 , 26 aug 2020 18:29

@Blaatpraat Ja, ze zijn in 2012 getrouwd. Van een huwelijkscontract weet ik niets...

TomVleminckx
Topic Starter

#5 , 26 aug 2020 18:34

@Gaby P Het huis waarin ze wonen is gekocht in 1998, maar hij is dat nog steeds aan het afbetalen. Is het huis dan volledig deel van A? Hoe gaan ze ooit weten welk aandeel van de gelden hij na 2012 verdient heeft en welke niet? Geld is toch geld?

Thomas Morus

#6 , 26 aug 2020 18:41

"Geld is toch geld?"
Dat klopt maar de relevante vraag luidt:
"van wie is het?".
Daarom is het o.a. nodig om de huwelijkse voorwaarden te kennen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P

#7 , 27 aug 2020 12:53

Een erfgenaam kan alle rekeninguittreksels opvragen bij de banken; die worden 10 jaar bewaard.
Dus u zit nog goed bij een overlijden van 2012. Gewoon enkele weken puzzelen.

-----------

Wie een huis koopt met een lening, is onmiddellijk volledig eigenaar van dat huis.
De schuld die er nog op rust zal door de erfgenamen verder betaald moeten worden; dat is aftrekbaar van de waarde van dat huis voor de fiscus en op burgerlijk vlak.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”