schenking na verkoop huis

Loria
Topic Starter

schenking na verkoop huis

#1 , 31 jul 2008 21:31

mijn moeder wil haar huis verkopen en na de verkoop een deel aan mij schenken en niet aan mijn broer ( contact is zeer slecht)
Kan zij dat doen door gewoon een bedrag over te schrijven?
en wat als mijn broer ooit zou protesteren?

het is wel zo: mijn broer die het huis uit is;krijgt geregeld geld gestort van mijn vader terwijl mijn vader mij jaren geen alimentatie betaalde.

mocht mijn broer ooit die schenking van mijn moeder naar mij toe aanklagen, kan hij dan gepakt worden op het feit dat mijn vader mij benadeelde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andy

#2 , 31 jul 2008 21:37

In principe moet elke schenking notarieel gebeuren:

Art. 931 B.W.: Alle akten houdende schenking onder de levenden worden verleden voor notaris, in de gewone contractvorm : en daarvan wordt, op straffe van nietigheid, een minuut gehouden.

wanton

#3 , 01 aug 2008 13:41

Indien er twee kinderen zijn hebben die twee kinderen ieder recht op 1/3 van de nalatenschap , alle gedane schenkingen inbegrepen. Dus een schenking nu telt mee. Uw broer kan altijd beroep doen op zijn deel , waardoor het mogelijk wordt dat , door de zgn. inkorting , U hem een bedrag zou kunnen moeten uitbetalen.
Om dit te vermijden , laat in de schenkingsdokumenten noteren dat het een schenking 'buiten erfdeel' betreft , zijnde uit het niet-reservatair gedeelte dat uw moeder vrij kan wegschenken.
U kan dit doen via simpele handgift of , tegenwoordig , een bankgift : hier wordt het geld via een overschrijving 'geschonken'. Laat U evenwel bijstaan door de directeur van uw bankkantoor voor de juiste dokumenten en werkwijze.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 02 aug 2008 10:02

Ik ga ervan uit dat het huis volledig behoort tot moeders eigen vermogen.

‘De overschrijving van gelden op een bankrekening kan als een handgifte van de opdrachtgever aan de rekeninghouder worden beschouwd‘(Brussel 27 mei 1986,T.B.B.R. 1988,351,noot DELNOY,P.).

Moeder kan u dus giraal een handgifte doen met een deel van de koopsom,ook buiten erfdeel=met vrijstelling van inbreng.Zij raadpleegt daarover best haar bank inzake formaliteiten.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Bij moeders overlijden zou uw broer dus eventueel inkorting van die handgifte kunnen vorderen.

Dit geldt ook voor het geld dat uw broer geregeld gestort krijgt van uw vader.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”