Wat met erfenisrechten van kinderen uit eerste huwelijk

anmayv
Topic Starter

Wat met erfenisrechten van kinderen uit eerste huwelijk

#1 , 15 jul 2008 21:52

IK hebben al jaren geen contact meer gehad met mijn vader en heb via derden vernomen dat hij overleden is.
Men wist ons ook te zeggen dat hij al zijn roerende en onroerende goederen op naam heeft gezet van zijn huidige echtgenote.
Kan het dat zijn kinderen uit zijn eerste huwelijk, als al zijn roerende en onroerende goederen op naam staan van zijn huidige echtgenote, geen enkel erfenisrecht op die goederen hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 jul 2008 12:33

Uit uw verhaal blijkt dat uw vader schenkingen heeft gedaan aan derden , die eigenlijk U - toch gedeeltelijk- toekomen.

Wend U tot een notaris en laat klacht indienen tegen de nalatenschap en de schenking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

anmayv
Topic Starter

#3 , 16 jul 2008 19:50

Bedankt voor het antwoord, het is dus zo dat de goederen waarover het gaat goederen zijn die hij samen met zijn huidige echtgenote verworven heeft. Zo is er ons gezegd dat mijn vader niets bezit omdat hij alles ( o.a. zijn huis) op naam van zijn echtgenote liet zetten kwestie van dat wij, de kinderen uit zijn vorig huwelijk niets zouden opeisen bij zijn overlijden. Kon hij dat zomaar? Hij heeft met die vrouw ook vier kinderen.

Reclame

wanton

#4 , 17 jul 2008 17:56

Indien hij het huis op naam van zijn echtgenote heeft laten zetten , betekent dit dat hij jullie erfdeel ook heeft weggegeven. Voor gezamenlijke kinderen is dat minder erg , daar kan dat omdat die , bij het overlijden van moeder , toch in bezit komen van hun deel.
Voor zijn kinderen uit vorige relatie is dat niet van toepassing : hij mocht dit eigenlijk niet doen.
Jullie hebben recht op een deel van wat hij heeft weggegeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#5 , 17 jul 2008 18:12

In uw geval gelden de volgende zaken als een schenking van hem aan haar (en die kunnen ingekort worden als U daar om vraagt):
- alles wat hij in de gemeenschap heeft gebracht (= wat nu op beide namen staat)
- en ook alles wat ze méér krijgt dan de 1/2 van de gemeenschap.
(en uiteraard de openlijke schenkingen aan haar ook, zonder de "omweg" van de gemeenschap te gebruiken).

(noot: bij gemeenschappelijke kinderen geldt dit enkel voor de goederen waar beide voorwaarden tegelijkertijd aan voldoen: in gemeenschap gebracht EN daar dan ook nog eens méér dan de 1/2 van krijgen).

Steven I.

#6 , 17 jul 2008 18:57

Ik denk dat je toch ook wel rekening zal moeten houden met de verjaringstermijn van schenkingen... Als de schenkingen x-jaar geleden plaats gevonden hebben, dan denk ik dat dit in principe niks meer te maken heeft met de nalatenschap.
Althans is dit zo voor de successierechten...

Een notaris zal je hier volledig en correct in kunnen adviseren.

j.demoor

#7 , 19 jul 2008 10:44

Ik ga ervan uit ‘dat hij al zijn roerende en onroerende goederen op naam heeft gezet van zijn huidige echtgenote’ betekent “Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het gehele vermogen, zal ontvangen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Evenwel geldt volgende beperking : “Art.1465.Ingeval er kinderen zijn uit een vroeger huwelijk, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte*, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere...”(B.W.).

* “Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.”(B.W.).

“Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

U kan dus vorderen de overeenkomst uit voornoemd art.1461 in te korten tot vaders beschikbaar deel.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

anmayv
Topic Starter

#8 , 19 jul 2008 18:29

Iedereen heel erg bedankt.
Intussen heb ik een notaris gesproken die mij heel wat info gegeven heeft en mij verzekerd heeft dat de kinderen uit zijn eerste huwelijk zeker en vast recht hebben op een gedeelte van zijn bezittingen, het gaat hier zelf over een 'beschermd erfdeel'.Volgens de notaris was de eerste stap te doen de registratiedienst van zijn gemeente contacteren omdat na een overlijden al de bezittingen daar geregistreerd moeten worden.
Heb ik ook gedaan en ook de registratiedienst was heel behulpzaam en gaf mij de inlichtingen die ik vroeg.
Omdat zijn overlijden nog te recent is hebben zij echter nog niets ontvangen, dat kan wel een maand of twee duren vooraleer alles in orde is.
Gelukkig zijn wij op tijd op de hoogte gebracht door zijn zus (wie het ten strengste verboden was het overlijden van haar broer aan ons mede te delen )want wij hebben maar vijf maanden tijd om een aanvraag te doen.
Suggesties zijn nog altijd welkom en ik hou jullie ook op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

Nessie75

#9 , 22 jul 2008 19:27

Hallo, mijn zus en ik maken hetzelfde mee.
Onze ouders zijn gescheiden en onze vader is hertrouwd. Door onze stiefmoeder is er een breuk gekomen met onze vader toen ik een jaar of 12 was, mijn zus was toen 6 jaar. Van de ene dag op de andere, mochten we onze vader niet meer zien. Onze vader heeft altijd achter de rug van onze stiefmoeder contact gehouden met onze moeder om te vragen hoe het met ons ging en ongeveer 10 jaar geleden ben ik mijn vader toevallig tegengekomen in WijnegemShopping. Sindsdien belden we regelmatig, en spraken we vaak onder de middag af om te lunchen. Alles achter de rug van mijn stiefmoeder. Zij wou geen contact meer omdat ze bang was dat papa ons zou bevoordelen tov haar twee kinderen uit haar vorig huwelijk. Ze was ook een gescheiden vrouw. Ze had ook angst dat ze later niet zou toekomen mocht papa eerder sterven. Ze heeft nooit gewerkt.
Vorig jaar met Pasen hebben papa en ik een zogezegde toevallige ontmoeting op poten gezet in Oostende om te herenigen met mijn stiefmoeder.
Dit verliep allemaal vlot, we zijn nadien met mijn man en onze kinderen een paar keer bij hen op bezoek geweest op hun appartement, daar blijven logeren enz. Ze was vriendelijk en bekommerd om onze kindjes.
Tot ze bij papa in maart dit jaar pancreaskanker ontdekten...sindsdien moest het contact met papa weer achter de rug met mij contact opnemen. Mijn stiefmoeder belde me op dat ik hen niet meer moest bellen of bezoeken, dat papa dat niet meer wilde. Een leugen. Papa zei dat ze weer angst had voor de financiële toekomst. Ze is/was hiervoor in behandeling bij een psycholoog of psychiater.
Ze heeft me nog een kwaaie email gestuurd waarin ze zegt dat er geen kei te rapen valt en dat ik geen band heb met mijn vader. Ik mocht van papa niet zeggen dat papa en ik achter haar rug contact hadden, want ze was in alle staten.
Ik heb via mijn oom moeten vernemen dat mijn vader overleden is.
Van mijn stiefmoeder heb ik niets meer gehoord sinds die laatste kwaaie email.

We weten niet hoe alles geregeld is. Het zou kunnen dat alles op naam van onze stiefmoeder staat of op naam van haar kinderen om ons te onterven. Ze hebben een chique appartement aan de zeedijk, een dikke BMW etc. Mijn vader was zaakvoerder van een aannemingsbedrijf. In elk geval zou dit financieel plaatje dan niet kloppen aangezien onze stiefmoeder nooit gewerkt heeft, haar zoon is werkloos sinds jaren, en haar dochter is lerares in lager onderwijs, haar man ook. Ze hebben geloof ik wel gebouwd. Hoe ze dit alles dan zouden kunnen financieren is een vraag.

We hebben ook angst dat onze stiefmoeder alles van inboedel in hun appartement zou doen verdwijnen.

Ik lees op dit forum dat indien alles op naam van onze stiefmoeder zou staan dit als schenking door onze vader zou worden aanzien: dan moet er wel bewijs zijn dat hij dit dan ook betaald heeft, niet?

wolf2

#10 , 22 jul 2008 20:46

"Ik denk dat je toch ook wel rekening zal moeten houden met de verjaringstermijn van schenkingen"

De fiscus houdt zich inderdaad meestal maar bezig met de laatste 3 jaar; maar niet altijd hoor: gesplitste aankoop vruchtgebruik door de ouders en blote eigendom door een kind wordt ook 40 jaar na de feiten in rekening gebracht of ten minste toch onderzocht (het beruchte art. 9 van het wetboek der successierechten).

Burgerlijk echter bestaat er geen enkele "verjaring": alle schenkingen uit iemands leven, al zijn ze 50 jaar oud, komen terug aan de oppervlakte bij een overlijden.
Alle "compensaties" tussen eigen vermogens en gemeenschappelijk worden verrekend teruggaand tot de dag van het huwelijk.

Nessie75

#11 , 23 jul 2008 09:39

Wanneer spreek je van een schenking? Moet dit officieel bij notariële akte gebeuren? Of wordt bv. de aankoop van een wagen door mijn vader, die dan op naam van mijn stiefmoeder gezet wordt ook aanzien als schenking onder levenden?
Wat als alles, maar dan ook alles, incluis financiële rekeningen van in het begin (huwelijk) op naam van mijn stiefmoeder gezet werd, dan hebben we een probleem niet? Dan werden alle aankopen tijdens hun huwelijk betaald met zogezegd haar gelden.
Het enige wat dan in ons voordeel pleit, is dat mijn stiefmoeder nooit gewerkt heeft, dus dan kan zij niet over zoveel geld beschikken?
Kunnen we dit in het slechtste geval hardmaken voor de rechtbank?

anmayv
Topic Starter

#12 , 23 jul 2008 21:33

Beste nessie
Misschien best een notaris contacteren, ik denk wel dat hij een antwoord kan geven op uw vragen. Of hij zal allicht weten welke procedure jullie moeten volgen om jullie deel van de erfenis te krijgen.

Nessie75

#13 , 24 jul 2008 09:59

Hallo,

Zal ik doen, alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes

Nessie75

#14 , 24 jul 2008 20:04

Hier ben ik al terug.
Ik had vandaag een afspraak bij de notaris: kinderen uit een eerste huwelijk onterven kan: zoals ik hierboven uitlegde is mijn vader hertrouwd met een gescheiden vrouw, die 2 kinderen had uit haar vorig huwelijk. Wanneer ze alle bezittingen, onroerend en roerend op naam van die 2 kinderen gezet hebben, valt er voor mij en mijn zus niets te erven. De notaris gaat nu onderzoeken of mijn vader nog bezittingen op zijn naam had. Waarschijnlijk niet.
Zo zie je maar: op papier kan je je kinderen niet onterven, maar in de praktijk!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”