Schatting>erfbelasting aanvechtbaar op basis van feitelijke verkoopprijs kort later?

HeSinna
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schatting>erfbelasting aanvechtbaar op basis van feitelijke verkoopprijs kort later?

#1 , 29 jun 2019 08:27

Is een erfbelasting op basis van een "bindende schatting" door een (zelf niet aangestelde) notaris, die (veel) te hoog blijkt bij feitelijke verkoop door dezelfde notaris kort later, aanvechtbaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#2 , 29 jun 2019 10:07

Als er een bindende schatting door een deskundige is, is er geen beroep mogelijk:

https://www.notaris.be/faq/erven-schenk ... latenschap

Mathieu Rutten

#3 , 29 jun 2019 12:00

Ik denk dat u uw vraag best even herformuleert? Een aanvullende vraag dat uw item beter kan stofferen.
Hoeveel tijd ligt er tussen de datum van aangifte en verkoop?
Is uw vraag niet eerder, kan ik een herziening vragen van de successierechten als blijkt dat de verkoop minder heeft opgebracht dan de geschatte waarde aangegeven in de successie?

Wij horen wel?

Groetjes,

Thieu Rutten.

Reclame

asperger

#4 , 29 jun 2019 13:46

Notarissen zijn niet gemachtigd om een fiscaal bindende schatting te doen.
Daarom: bindend voor wie???
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#5 , 29 jun 2019 15:33

Indien de notaris een schatter-expert is, voldoet hij wel aan de voorwaarde.

Informatie voor erkende schatters-experten
principe en voorwaarden bindende schatting
Een erfgenaam kan in het kader van de aangifte van nalatenschap een beroep doen op een erkende schatter-expert om de waarde van vererfde onroerende goederen te laten schatten. De Vlaamse Belastingdienst aanvaardt deze schatting als bindend als aan drie voorwaarden tegelijk is voldaan:

het schattingsverslag is opgesteld door een door de Vlaamse Belastingdienst erkend schatter-expert; de lijst vindt u op onze publicatiepagina;
het schattingsverslag is deugdelijk gemotiveerd en voldoet aan een aantal vorm- en kwaliteitsvereisten; deze vorm- en kwaliteitsvoorwaarden zijn wettelijk vastgelegd;
het schattingsverslag is toegevoegd aan de aangifte van nalatenschap op het moment dat die ingediend wordt. Als een erfgenaam beroep doet op een schatter-expert verlengt de aangiftetermijn niet! Maak dus onderling duidelijke afspraken wanneer de schatting aan de erfgenaam bezorgd moet worden.
De Vlaamse Belastingdienst voert controles uit op de geschatte waarde en op de schattingsverslagen.

kwaliteitseisen schattingsverslagen
Een deskundig schattingsverslag moet uit een aantal wettelijk voorziene elementen bestaan. Alle noodzakelijke elementen zijn opgesomd in het document pdf bestandKwaliteitseisen Schattingsverslagen.pdf (93 kB) / doc bestandKwaliteitseisen Schattingsverslagen.doc (84 kB).

procedure voor erkenning
u dient een aanvraag in voor opname op de lijst van erkende schatters-experten door het pdf bestandformulier erkenning schatter-expert.pdf (132 kB)/docx bestandformulier erkenning schatter-expert.docx (52 kB) in te vullen, te ondertekenen en digitaal te bezorgen aan de Vlaamse Belastingdienst via [email protected]. U stuurt de nodige bewijsstukken mee die aantonen dat u (1) beroepsmatig schattingen uitvoert en (2) daarvoor gekwalificeerd bent door opleiding en regelmatige bijscholing.
De Vlaamse Belastingdienst beoordeelt de aanvraag binnen de 30 werkdagen:
u wordt aanvaard als schatter-expert: u ontvangt een uniek identificatienummer en wordt toegevoegd aan de lijst van erkende schatters-experten
u wordt niet aanvaard als schatter-expert: u ontvangt een weigeringsbeslissing waarin de redenen waarom u niet wordt aanvaard, worden toegelicht. U kan binnen de maand na weigering beroep indienen bij:
Vlaamse Belastingdienst - Beroepscommissie Dienst schattingen
Koning Albert II-laan 35, bus 62
1030 Brussel

HeSinna
Topic Starter

#6 , 29 jun 2019 18:16

Ja, Mathieu Rutten, dat is een andere verwoording van mijn vraag.
De zaak is dat er 7 jaar terug zo een bindende schatting gebeurde door een andere notaris (of een door die notaris aangestelde), die 56% was van de schatting dit jaar.
Terwijl aan het onderwerp van de schatting geen enkele waarde werd toegevoegd, en omgevings-externe invloeden evenmin een dergelijk verschil verklaren. Eerder het tegendeel, de woning raakte nog meer vervallen, en de tuin heeft dra uitzicht op druk doorgaand verkeer door een nieuwe rondweg.
De vroegere schatting had geen verkoop, was louter voor belastingen, de huidige wel.
Ik vrees er nu dus voor dat de verkoop door dezelfde notaris van de huidige schatting, niet die geschatte prijs zal halen, waardoor ik erfbelasting betaal - hoge tarief broers en zussen - die zo dat feitelijke tarief nog veel sterker verhogen.
Die vrees wordt ook ondersteund door de resultaten van een te koop stelling door mij individueel als 1 van de eigenaars, na 2 maanden is het hoogste bod zelfs nog lager dan de schatting van 7 jaar geleden.
Als de verkoopsom inderdaad zoveel lager blijkt dan de schatting, dan lijkt me dat toch grondig het expert-zijn van de erkende schatter-expert in vraag te stellen?
Kan die daar dan zomaar mee wegkomen?

HeSinna
Topic Starter

#7 , 29 jun 2019 18:23

Nog toegevoegd: ik heb hier al vroeg (zonder nog de nieuwe schatting te weten) rekening mee willen houden - omdat ik die notaris aangesteld door mede erfgenaam niet vertrouwde, en zag een kans omdat sinds april het volgens politieke aankondiging / besluit mogelijk zou zijn om de afdeling erfbelasting van overheid zelf een bindende schatting te laten uitvoeren.
Echter op 15 april lieten die dit weten:
Geachte,

Momenteel is het systeem van een bindende schatting waarbij erfopvolgers,
voor het indienen van de aangifte, een waardering van het onroerend goed
kunnen aanvragen bij de Vlaamse Belastingdienst nog niet in werking. De
begindatum was, onder voorbehoud, voor overlijdens vanaf 01/04/2019 doch
dit is voor onbepaalde tijd uitgesteld.
U kan "eventueel" een schatter-expert vragen om een waardebepaling van
desbetreffende onroerende goederen op te maken. Ik wil hierbij de
opmerking maken dat de kosten hiervoor ten laste liggen van de aanvrager
(erfopvolger(s) dus) en deze kost kan evenmin worden ingebracht bij het
passief in de nalatenschap.

Mathieu Rutten

#8 , 29 jun 2019 18:36

Kan op de vraag van TS geantwoord worden zonder al te veel af te wijken?

asperger

#9 , 29 jun 2019 19:08

Bottom-line:
Hebt u die successieaangifte voor dat bedrag ondertekend?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii

#10 , 29 jun 2019 19:26

Ondertussen zelf al wat successieaangiftes gedaan :

Als je een “beëdigde” schatting hebt aangegeven zal de fiscus later GEEN navordering doen op basis van hun hogere schatting.

Als je zelf de waarde geschat hebt zal de fiscus bij lagere verkoopwaarde GEEN terugbetaling doen maar kan ze wel een navordering doen als ze vindt dat het goed onderschat werd door jezelf.

Maw : de lagere verkoopprijs dan officieel geschat is pech voor u. Procederen tegen een notaris (of schatter) lijkt mij een hopeloze casus maar de echte juristen/advocaten alhier kunnen dat beter inschatten dan ik. Al zeker hopeloos als de waardeverminderende elementen ontstonden na de schatting.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#11 , 29 jun 2019 23:01

Ik vrees er nu dus voor dat de verkoop door dezelfde notaris van de huidige schatting, niet die geschatte prijs zal halen, waardoor ik erfbelasting betaal - hoge tarief broers en zussen - die zo dat feitelijke tarief nog veel sterker verhogen.
Die vrees wordt ook ondersteund door de resultaten van een te koop stelling door mij individueel als 1 van de eigenaars, na 2 maanden is het hoogste bod zelfs nog lager dan de schatting van 7 jaar geleden.
Als de verkoopsom inderdaad zoveel lager blijkt dan de schatting, dan lijkt me dat toch grondig het expert-zijn van de erkende schatter-expert in vraag te stellen?
Kan die daar dan zomaar mee wegkomen?
In dat geval - zeer hoge, bindende schatting, die totaal niet gehaald wordt bij verkoop omdat ze absurd hoog is gezien de eerdere schatting, de waardevermindering- zou ik toch proberen met een gemotiveerd bezwaar bij de Vlaamse belastingsdienst.
Ook al kan het eigenlijk niet.

Zeker gezien erfenis in de zijlijn gaat dit absurde gevolgen hebben.

Uw eerdere schatting was 56% vd huidige, en zelfs dàt haalt u niet aan biedingen ...

Maar vanaf 75000 € (op roerend + onroerend tesamen) per erfgerechtigde gaat u wel 55% erfbelasting moeten betalen.

Anders gezegd, u gaat op de verkoop van dat huis mogelijk zelfs verlies doen als er ook nog wat centjes zijn ... hangt wat af van aantal personen waaronder de erfenis verdeeld dient te worden, maar dit ziet er echt niet goed uit.

Stel de overschatter een koopje voor:
Hij mag het pand kopen voor 75% van wat hij het schatte ...

Mathieu Rutten

#12 , 29 jun 2019 23:10

Om alles nog eens scherp te stellen en om te vermijden dat er antwoorden worden gegeven die volledig naast de kwestie zijn:

- gaat het hier om een woning uit een erfenis?
- wanneer is de erflater gestorven?

of gaat het gewoonweg om een verkoop van woning die niet verkocht raakte?

Dit is ontzettend belangrijk als je mijn eerste toelichting leest.

HeSinna
Topic Starter

#13 , 30 jun 2019 09:35

Asperger, nee, ik heb de successieaangifte niet voor dat bedrag ondertekend.
Mathieu Rutten, ja, begin februari 2019.
Sircii,
Als je zelf de waarde geschat hebt zal de fiscus bij lagere verkoopwaarde GEEN terugbetaling doen maar kan ze wel een navordering doen als ze vindt dat het goed onderschat werd door jezelf.
Tof, winst willen incasseren maar verlies afschuiven?
Ik heb de waarde niet zelf geschat ook. Dat was een andere notaris aangesteld door een andere erfgenaam bij een andere erfenis.
En ook straf, uiteindelijk is een schatting maar een schatting, en zijn het de mensen op de markt, de kopers, die de prijs forceren.
Al zeker hopeloos als de waardeverminderende elementen ontstonden na de schatting.
Nee, de woning is na de 2012 schatting 7 jaar verder afgetakeld en de rondwegwerken waren al jaren aangekondigd en al maanden aan de gang VOOR het overlijden. De recente plaatsbeschrijving vond plaats NA het overlijden door vooruitgang werken, zijnde dat er ging worden aangevangen met het boren van een tunnel.
Dus een potentiele koper, ook VOOR het overlijden, ging dat zeker weten.
Qua conjunctuur / cycli / booms>busts, de 201x jaren waren niet de 200x jaren, waar de huizenprijzen verdubbelden. Daarom ook de door de centrale planners lager gemanipuleerde rente, om te voorkomen dat spaarders meer huizenkoopkracht zouden krijgen ipv het normale minder.

TERZIJDE:
De andere erfgenaam wilde een specifieke notaris aanstellen, ik niet.
Wegens enkele negatieve ervaringen bij een eerdere erfenis was mijn vertrouwen niet bijster meer, evenmin in die notaris.
En die verdween volledig toen ik werd uitgenodigd te tekenen voor vrijgave bankgelden, die echter overgeschreven zouden worden naar een rekening van de notaris (vermoedelijk een zogenaamde derdenrekening). De eerdere erfenis had ook zo een "omweg", via een andere erfgenaam, die mondeling beloofde "in de hand te geven", zonder een zinnige uitleg voor die omslachtigheid te kunnen geven. Daar er een tweede bank betrokken was, en ik weigerde (lees: heisa/ruzie) een document te tekenen met blanco gelaten verdeelsleutels, raakte ik toch nog aan waar ik wettelijk recht op had.

Dit jaar (overlijden begin februari), deze erfenis, ontdekte ik dat je bij een simpele successie situatie zelf alles kunt doen (1. uittreksel overlijdensakte 2. attest van erfopvolging (van staat) 3. aangifte erfenis). Dit lukte allemaal en ik heb bij mijn successieaangifte de 2012 schatting ingevuld, met verwijzing naar de toenmalige notaris (een andere, lokale). Ik heb het schattingsdocument gezien, ik was er dus zeker van. Ergens een dikke maand terug heeft de andere erfgenaam dat schattingsdocument zonder wat te zeggen meegenomen, het bleek pas toen ik besloot om het in te scannen in geval belastingen een kopie zou vragen.
Ik heb in de aangifte (deed ik een maand voor termijn afloop) in commentaar ook toegevoegd dat de andere erfgenaam een notaris had aangesteld voor de schatting. Even nadien zei ander familielid wat de nieuwe schatting was. Maar ik heb afgeleerd van mondelinge zaken zomaar te geloven dus besloot die niet in de commentaar toe te voegen.
Ik heb op basis van die oude schatting overwogen zelf te kopen (perceel is erg smal, woning te slopen) maar heb geen auto en voor mij wegens nog geen eigen woonst een zekerheid) - door de 2 andere eigenaars uit te kopen (eigenlijk dom - een mogelijke latere eigen erfenis kopen maar soms is de keuze ingeperkt tot kwalen)

Maar belastingen heeft dus klaarblijkelijk besloten de recente schatting van de notaris van de andere erfgenaam hier te gebruiken. Ik weet dat niet direct van belastingen, na maanden nulcommunicatie (ik had mijn standpunt duidelijk gemaakt) kreeg ik vorige week dit per email:
Gelieve in bijlage het aanslagbiljet terug te vinden in de nalatenschap van <gewist> (dit is verkeerdelijk aan ons verstuurd).
Mag ik u vriendelijk verzoeken rechtstreeks aan de Vlaamse Belastingdienst te betalen overeenkomstig de instructies op het aanslagbiljet.
Ik heb nu dus belastingen zelf een bericht gestuurd, met de vraag waarom dat niet naar mij en enkel op mijn naam gestuurd werd, en herhaald (zoals in aangifte) dat ik geen notaris heb aangesteld, en verzocht me de factuur per email (voor snellere afhandeling) en per post op papier te sturen (voor later).
Waarom: omdat ik uit niets wil laten blijken dat ik iets te maken heb / iets goedkeur van de notaris die de andere erfgenaam aanstelde, en dus evenmin van schattingen die die maakte.

TENSLOTTE:

Nu, vooruitkijkende, is er nog een element dat ik wil aanhalen, uiteindelijk betaalt de andere erfgenaam ook belasting volgens de nieuwe veel hogere schatting van de zelf aangestelde notaris. Een eventuele partijdige hogere schatting is dan ook een owngoal. Of zijn er manieren om daar vanonder uit te komen?
Bvb ik ontdekte recent het bestaan van een zogenaamde "occulte hypotheek", zijnde dat indien verkopende erfgenamen hun erfbelasting niet betalen Staat blijkbaar haar factuur doorschuift naar de latere koper (op welke basis dat moreel kan worden goedgepraat is me duister en iemand die belastingen niet betaalt is toch strafbaar?), en dat notarissen daarmee argument zijn gegeven om te weigeren verkoopsommen over te dragen aan verkopers als die geen betaalbewijs van erfbelasting geven.
Maar zijn notarissen ook wettelijk verplicht tot weigeren de verkoopsom over te dragen, of "mogen" ze dat "foutje" maken?

Mathieu Rutten

#14 , 30 jun 2019 10:26

Wat is uw concrete vraag?

asperger

#15 , 30 jun 2019 12:41

TS: Je hebt zelf een tekortschatting gedaan in de aangifte. Dat werd herzien door de Vlaamse belastingsdienst. Dat is wat er is gebeurd.
Ook als je enige erfgenaam was zou dat gebeurd zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”