Volgens de notaris is algemene geheelschap van goederen het volgende:
Bij overlijden partner, krijgt de overblijvende partner de helft + 1 kindsdeel.
En mag er blijven wonen zonder dat ze ook maar 1 cent moet betalen aan de andere erfgename.
Met de tweede zin ben ik akkoord : de overlevende krijgt het vruchtgebruik van de gezinswoning , gratis. Die moet er geen successierechten op betalen of ook geen huur aan de blote eigenaars.
De eerste bewering durf ik blijven betwisten : wanneer een getrouwd persoon kinderen uit een vorige relatie heeft , kunnen deze de inbreng in de gemeenschap die hun ouder deed , betwisten indien daardoor hun reserve in de nalatenschap is aangetast geworden. Dat kindsdeel - wat slechts via huwelijkscontract kan - dat daar bovenop komt , verergert eigenlijk maar de zaak. Het probleem zit niet zo in de verdeling , maar in de inbreng. U heeft teveel weggegeven!
Realist , u vertelt ergens :
Da's net het probleem , geen enkele notaris en dat zijn er ondertussen al 5 heeft ook maar ooit eens een sprankje hoop gegeven om mijn vrouw en stiefkinderen veilig te zetten
Hebt u dan nu een notaris gevonden , die zegt wat u wenst te horen? Ik zou hem wel graag gelijk geven. Spijtig kan ik het niet.