kinderen onterven

realist
Topic Starter

Re: kinderen onterven

#31 , 07 mei 2012 16:05

Volgens de notaris is algemene geheelschap van goederen het volgende:
Bij overlijden partner, krijgt de overblijvende partner de helft + 1 kindsdeel.
En mag er blijven wonen zonder dat ze ook maar 1 cent moet betalen aan de andere erfgename.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#32 , 07 mei 2012 18:29

Volgens de notaris is algemene geheelschap van goederen het volgende:
Bij overlijden partner, krijgt de overblijvende partner de helft + 1 kindsdeel.
En mag er blijven wonen zonder dat ze ook maar 1 cent moet betalen aan de andere erfgename.
Met de tweede zin ben ik akkoord : de overlevende krijgt het vruchtgebruik van de gezinswoning , gratis. Die moet er geen successierechten op betalen of ook geen huur aan de blote eigenaars.

De eerste bewering durf ik blijven betwisten : wanneer een getrouwd persoon kinderen uit een vorige relatie heeft , kunnen deze de inbreng in de gemeenschap die hun ouder deed , betwisten indien daardoor hun reserve in de nalatenschap is aangetast geworden. Dat kindsdeel - wat slechts via huwelijkscontract kan - dat daar bovenop komt , verergert eigenlijk maar de zaak. Het probleem zit niet zo in de verdeling , maar in de inbreng. U heeft teveel weggegeven!

Realist , u vertelt ergens :
Da's net het probleem , geen enkele notaris en dat zijn er ondertussen al 5 heeft ook maar ooit eens een sprankje hoop gegeven om mijn vrouw en stiefkinderen veilig te zetten

Hebt u dan nu een notaris gevonden , die zegt wat u wenst te horen? Ik zou hem wel graag gelijk geven. Spijtig kan ik het niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#33 , 08 mei 2012 09:26

"algemene geheelschap "
ik denk dat er ook nog verwarring ontstaat in deze discussie doordat realist het begrip fout spelt:

er is "Algemene gemeenschap van goederen" : unviverseel stelsel waarbij ieder nog eigen bezit heeft van voor het huwelijk.
en er is "Algehele gemeenschap van goederen" waarbij er dus géén eigen goederen bestaan, maar alles in de gemeenschap ligt.
Maar Algemene geheelschap bestaat niet.

Reclame

Lightning

#34 , 08 mei 2012 09:39

....er is "Algemene gemeenschap van goederen" : unviverseel stelsel waarbij ieder nog eigen bezit heeft van voor het huwelijk...
Ik neem aan dat U hiermee foutief het wettelijk stelsel wil verduidelijken, wat in werkelijkheid "scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten" is.

"Algemene geheelschap" is een term waar ik ook nooit eerder van gehoord heb. Wat "algemene gemeenschap van goederen" betreft ben ik ook eerder geneigd de mening van wanton te volgen dan die van realist en zijn/haar notaris.

eylis

#35 , 08 mei 2012 09:51

lightning; ik probeer alleen de taalknoop te ontwarren van realist...
"algemene geheelschap" is - denk ik een woordverhutseling van algehele gemeenschap.... zoals : "een bijnamelijk voegwoord"
en "algemene gemeenschap" is een volkse uitdrukking voor "wettelijke gemeenschap"

realist
Topic Starter

#36 , 09 mei 2012 15:34

In de akte staat geschreven:
De aanstaande echtgenoten nemen het stelsel aan van ALGEHELE GEMEENSCHAP overeenkomstig artikel 1453 van het Burgerlijk wetboek.
De gemeenschap omvat alle roerende en onroerende goederen die de echtgenoten thans bezitten, en die zij tijdens gemeenschap onder welke titel ook verkrijgen.....................................
Bij ontbinding wordt het batig saldo van de gemeenschap bij helften verdeeld.
Dat is hoofdzakelijk wat er omschreven is.

mariootje

#37 , 09 mei 2012 16:54

ik heb ongeveer het zelfde probleem als realist, ik heb geen contact met kinderen, wel met een , maar alleen als hij iets nodig heeft , de andere heeft nu kind gekocht en ik mag zelfs geen contact hebben met het kleinkind, heb ook geen geboortekaartje ontvangen, ben niet uitgenodigd op het doopfeest. Heb ook al vaak gedacht aan onterven. Ik heb altijd mooi gedaan , en als ik de ene wat gaf , gaf ik wat aan de andere ook , toen kon hij wel telkens naar huis komen ook , maar anders ziet hij mij niet staan. Ik zou het liefst rechtstreeks mijn eigendom of geld later aan kleinkinderen schenken of geven, , maar weet niet hoe, heb ook al aan een verblijfsbeding gedacht, nu ben ik gehuwd in gemeenschap , maar wat gebeurt er als mijn vrouw of ik eerst overlijdt hoe gaat dat dan in zijn werk bij gehuwd in gemeenschap met verblijfsbeding, wat gebeurt dan met het huis, kan de andere daar blijven wonen , kan de andere die nog leeft , het huis verkopen en wat met het geld , staat dat niet bekend als één iemand overlijdt? en heeft degene die overblijft ook nog vruchtgebruik of zo ? hoe zit dat praktisch in zijn werk

dank voor het antwoord

realist
Topic Starter

#38 , 11 mei 2012 13:03

da's straf da, van de moment dat ge bijna letterlijk schrijft wat er in den akte staat hoor je niets meer.

wanton

#39 , 11 mei 2012 13:33

da's straf da, van de moment dat ge bijna letterlijk schrijft wat er in den akte staat hoor je niets meer.
Allé dan maar.

Ik begrijp niet dat er notarissen zijn die dergelijke contracten opstellen en laten tekenen , wanneer er kinderen zijn van één van de partners uit een vorige relatie. Het kan allemaal goed bedoeld zijn om het te verdelen tussen de echtgenoten. Bij het overlijden van realist zal dat de eerste optie zijn. Maar de kinderen kunnen , mogen ( en zullen?) hun deel opvragen van hetgeen hij voor zijn echtgenote heeft voorzien.
Hetgeen u heeft van voor dit huwelijk zal steeds onderworpen zijn aan de wettelijke erfregels , waarbij uw kinderen hun reserve kunnen opeisen. Het kan dus dat uw echtgenote een som moet betalen aan uw kinderen. U kan nooit beweren ( niemand kan dat) dat uw echtgenote de helft van het huis zou krijgen. Eigenlijk kan u haar maximum 1/4 ( u heeft 3 kinderen) doen toekomen. Het meerdere kana betwist worden. Zij kan wel blijven wonen omdat ze het vruchtgebruik over de ganse woning verwerft.

IK beweer hier nog steeds hetzelfde als op 23 april!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eenvandedrie

#40 , 11 mei 2012 16:42

@realist, ik kreeg van de Notaris volgend advies. Verkoop je vastgoed en huur iets , je doet met je geld wat je wenst dan...Niet de makkelijkste oplossing ...maar als je kinderen je niet meer erkennen èn verstoten hebben zij ook op NIKS recht . Jammer , maar het is hun keuze dan....;;;

goeike

#41 , 12 mei 2012 21:51

Ik dacht dat er toch een mogelijkheid is .
Stel , jullie verkopen uw huis aan de stiefkinderen op basis van vruchtgebruik , bijgevolg mogen jullie blijven wonen tot einde van dagen , of eventueel in de toekomst bij verhuis verhuren .
De stiefkinderen brengen beide in dit geval een financiele inbreng in uw huis , u zet uzelf niet in uw bloodje omdat u vruchtgebruiker bent tot einde van dagen .
Zou deze konstructie niet kunnen ? er zijn allicht mede forummensen die hierop een antwoord weten .
veel geluk .

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”