deel erfenis na overlijden verzwegen door broer en schoonzus

Roger A
Topic Starter

Re: deel erfenis na overlijden verzwegen door broer en schoo

#16 , 29 aug 2012 00:01

Bedankt iedereen voor jullie spontane medewerking, maar door de vele verschillende en soms onduidelijke verklaringen ben ik wat in de war geraakt, mijn excuses daarvoor.

1-Ik zou daarom de juist te volgen procedure's willen kennen zodat ik niets over het hoofd zie en begrijp wat ik wil weten.

2-Men spreekt hier over boedelbeschrijving onder eed, maar wat is dat juist, wie moet die eed afleggen ? En valt waardepapieren, cash geld op rekening etc ook onder boedel ? onroerende goederen ?

3-Mijn broer heeft een onroerend goed uit die vennootschap ondertussen verkocht, en heeft de lening die daar op loopt niet vervroegd moeten terugbetalen van de bank, dat weten we van zijn ex-vrouw en ook tel. bevestigd door de directeur van een lokaal bankfiliaal en niet weder belegd. Is het belangrijk, om die bevestiging van de filiaal directeur ook op papier te hebben, om (indien nodig), aan te tonen dat er fondsen zijn om ons deel uit te betalen, of is dit niet belangrijk ?

4- Kan ik de bevestiging van de verkoop van dat onroerend goed ook op papier verkrijgen bij de notaris, of mag de notaris dat weigeren op grond van beroepsgeheim ? Of is het ergens anders op te vragen/downloaden, of is zo een document ook niet belangrijk ?

5-Mijn zus (ook benadeelde is gehuwd met een Brit, en woont in Engeland, waar moet zij die akte van bekendheid dan aanvragen ? De gemeente van het laatste officieel adres in België ?

6- Wat is nu het allereerste dat we moeten doen om hem in gebreke te stellen ? Aangetekend schrijven, met opmerkingen, bevindingen, en financieele eisen, en einddatum tot wanneer hij goedwillig kan betalen (ik dacht aan 30 dagen). Ondertussen akte van bekendheid aanvragen en wat is dan de volgende stap ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#17 , 29 aug 2012 10:28

Verwijderd na bericht van TS.

Veebee

#18 , 14 sep 2012 16:41

Je hebt voor Febelfin de akte van bekendheid nodig waaruit blijkt dat je wettelijke erfgenaam bent van de tegoeden. Als je het via Febelfin speelt, dan versturen zij een verzoek naar al hun leden (je kan op de website van Febelfin de aangesloten banken en instellingen vinden) en word je rechtstreeks gecontacteerd door de instellingen. Of je kan dit volledig zelf doen, beiden kosten geld want Febelfin rekent ook onkosten aan (ik dacht 125 euro)

Je kan dit ook door de notaris laten doen, die zelfde weg volgen en uiteraard ook kosten aanrekenen.
Carte blanche wil niet zeggen dat er gesjoemeld mag worden en dit is volgens mij hier toch het geval.
Is niet helemaal juist wat Veebee schrijft.

http://www.febelfin.be/nl/dienstverleni ... overlijden" onclick="window.open(this.href);return false;

Op de website staat dat Febelfin dit niet meer doet. Vroeger kostte dat ongeveer 225 €.

Rest verwijderd na pm van TS.
Dit is dan toch maar recent aangepast want wij hebben die "dienst" eerder dit jaar nog gebruikt, hoewel deze niet naar behoren werkte.
Vandaar waarschijnlijk de tijdelijke stopzetten :mrgreen:

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”