kinderen onterven

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: kinderen onterven

#16 , 23 apr 2012 17:08

De eigendomsakte .... wiens naam staat daarop?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#17 , 23 apr 2012 17:11

Die van mijn man en zijn ex. Een eigendomsakte wordt toch niet meer aangepast daarna?
Zij hebben daarna via de notaris een akte laten opstellen met een uitkoopsom.
Ik heb die betaald. Wij zijn dan getrouwd en dat is in de gemeenschapo gebracht.
Ik begrijp dus niet waarom ik geen mede-eigenaar ben. (Als ik trouwens naar minfingov ga, ben ik dat wél: 2 eigenaars is er geregistreerd)

wanton

#18 , 23 apr 2012 17:52

Duma; sorry ik herinner me van uw vraag niets. Geef eens de topic nummer! Als geen van beiden kinderen heeft , is er geen probleem.
Maar voor realist : het huis was , door de uitkoop van zijn ex-vrouw , van hem alleen. Hij heeft 3 kinderen. Ondanks het feit dat er geen contact meer is , zijn dat zijn reservataire erfgenamen , die samen 3/4 van zijn nalatenschap moeten verdelen. Door het huis in de gemeenschap te brengen , geeft hij de helft weg , wat te veel is. Zijn kinderen hebben dus de wet aan hun kant om die inbreng aan te vechten. Zijn huidige vrouw heeft slechts recht op max. 1/4. Maar op die manier krijgen haar kinderen niets van zijn erfenis. Zijn vrouw kan , zoals eerder gezegd , een vergoeding krijgen voor haar bijdrage aan de meerwaarde van de woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

realist
Topic Starter

#19 , 23 apr 2012 18:21

Ik zou ( eylis ) wel eens willen ontmoeten, ( wanton ) lijkt mij ook wel een ineteresant persoon.
Spijtig genoeg vind ik nergens enige link naar een adres van deze personen.
Als jullie een kantoor hebben en jullie kunnen ons helpen graag een berichtje op dit adres: [email protected]

wanton

#20 , 23 apr 2012 19:02

Realist , in welke omgeving woon jij?
Toet-anch-Amon

realist
Topic Starter

#21 , 24 apr 2012 07:55

ik ben uit het Antwerpse, maar wat is afstand he?

duma

#22 , 24 apr 2012 08:07

-- wanton, ik heb je even een privé bericht gestuurd, in plaats van hier het topic te kapen :) --

realist
Topic Starter

#23 , 24 apr 2012 08:27

Neen!
Hoe kom je daarbij?
Als er een oplossing bestaat wil ik daar met meerdere mensen over praten, het mag geweten zijn na uitvoering.
Ik heb een schuiladres ja, als daar iemand naar stuurt beantwoord ik hem met mijn persoonlijk adres.
Het is niet de bedoeling iemand in diskrediet te brengen.
De bedoeling is om een oplossing te zoeken ipv van m'n huidige vrouw te scheiden als oplossing.
Misschien eens iets om verder mee te gaan nu er zoveel samengestelde gezinnen hieromtrent problemen hebben.
Natuurlijk is het dan de vraag bij wie moet je voor die materie zijn.

eylis

#24 , 24 apr 2012 09:21

Wettelijk ben je als vrouw van een huiseigenaar (eigen bezit voo het huwelijk) niet mede-eigenaar (als je samen de lening afbetaald hebt tijdens het huwelijk onder universeel stelsel)
Maar doordat inkomsten en uitgaven tijdens dit huwelijk (universeel stelsel) wél gemeenschappelijk zijn (zelfs al betaalt je man alléén het krediet af: uitgaven zijn gemeenschappelijk in dit stelsel) ontstaat er aan het persoonlijke bezit van de eigenaar een schuld aan de gemeenschap. (= vrouw)
bij de verdeling van het huis (later bij erving of scheiding) moet er dus berekend worden hoeveel er tijdens het huwelijk uit de gemeenschap aan het persoonlijk bezit is betaald.
je bent dus géén mede-eigenaar: maar er is een schuld ontstaan aan de echtgenote die vergoed moet worden.

duma

#25 , 24 apr 2012 09:37

Toch ben ik volgens de registratie mede-eigenaar.

Ik begin me hoe langer hoe bozer te maken op onze notaris. Uren in zijn kantoor gezeten om zeker te zijn dat alles in orde was en dan moet ik nota bene op internet te weten komen om te lezen dat het allemaal voor niets is geweest.

Sorry, ben een beetje pissig :/

realist
Topic Starter

#26 , 24 apr 2012 09:47

Dus: scheiden, alles verdelen, en gewoon gaan samenwonen met eigen rekening is de oplossing.
Alleen de vraag wat kost het om een woning op naam van mijn echtgenote te zetten bij scheiding?
Moeten daar veel beschrijving /notariskosten op betaald worden?
En een echtscheiding met wederzijds akkoord wat is daar de kostprijs van?
Of verhuizen naar een Angelsaksisch land.
Of zijn er nog mogelijkheden?
Weet iemand nog een oplossing?
Kan je een klacht neerleggen bij een orde ivm foute en bedrieglijke informatie verstrekt door een notaris?

realist
Topic Starter

#27 , 05 mei 2012 07:46

Duma,
Toch even een externe notaris raadplegen.
Ben pas geweest en wat hier geschreven staat benaderd de waarheid niet.
Mijn echtgenote heeft blijkbaar recht op de helft en een kindsdeel.
Daarom raad ik u aan een externe notaris te raadplegen, dit is trouwens gratis.
Neem al uw akten mee, voor mij was het een hele opluchting.
Ik kan terug slapen met een gerust gemoed.

wanton

#28 , 05 mei 2012 17:46

wat hier geschreven staat benaderT de waarheid niet.
Realist , heb jij aan die notaris iets anders verteld dan hier op het forum? Want ik volg niet meer.

U heeft een eigen huis waar u uw kinderen wilt van weg houden.
Zonder het akkoord van uw kinderen kan u uw vrouw niet meer geven dan 1/4. Geeft u meer , dan kunnen zij dat -met succes- aanvechten.
Het is niet waar dat zij de helft heeft plus een kindsdeel. Eigenlijk heeft ze enkel dat kindsdeel!!!!

Mijn groeten aan die notaris!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#29 , 05 mei 2012 18:05

Ook niet als (de helft van) het huis verkocht zou worden aan de echtgenote?
Dan bestaat de erfenis toch enkel uit liquide middelen?

realist
Topic Starter

#30 , 07 mei 2012 16:05

Volgens de notaris is algemene geheelschap van goederen het volgende:
Bij overlijden partner, krijgt de overblijvende partner de helft + 1 kindsdeel.
En mag er blijven wonen zonder dat ze ook maar 1 cent moet betalen aan de andere erfgename.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”