verkoop woning na overlijden partner

Lightning

Re: verkoop woning na overlijden partner

#16 , 14 okt 2010 20:05

Als de overleden echtgenoot een testament had bij zijn overlijden, is het mogelijk dat hij daarin maximum 1/3 van de naakte eigendom aan zijn echtgenote nagelaten heeft. Dat is tot nu toe nooit vermeld geweest omdat u nergens sprak van een testament.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Swatje
Topic Starter

#17 , 14 okt 2010 20:26

Ok bedankt voor deze info, deze vraag was enkel voor mij ter info

dat heeft nu niets te maken met die dame, dus die hadden geen testament.
groetjes

Lightning

#18 , 14 okt 2010 20:52

Nu de verdeling:
- Voor een 61-jarige is de waarde van het vruchtgebruik 38% van de volle eigendom.
- De naakte eigendom is dan 62%, die 1/2 - 1/4 - 1/4 verdeeld wordt.

Dat maakt:
- Mevrouw: 38% + 31% (1/2 van 62%) = 69%
- Kinderen: Elk 15.5% (1/4 van 62%)

Reclame

Swatje
Topic Starter

#19 , 14 okt 2010 21:03

Lightning en natuurlijk ook de andere mensen
mijn oprechte dank

wanton

#20 , 14 okt 2010 23:09

Mag ik er U dringend op wijzen dat deze berekening van Lightning zeer fout is. Lees eerst eens mijn bericht onder 'Successie- en Registratierechten' : "een beetje theorie.'
38 is het percentage dat gebruikt wordt door de Registratie om de successierechten te bepalen bij een vruchtgebruik van een 61-jarige vruchtgebruiker.
Wanneer echter wordt overgegaan tot de daadwerkelijke verdeling of uitbetaling van een vruchtgebruik , worden heel andere barema's gebruikt , zoals de tabellen van J. Schryvers. Die zijn verschillend voor mannen en vrouwen , gebaseerd op de sterftetabellen en beantwoorden aan de reële situatie. Hoe lang mag verwacht worden dat iemand nog leeft? Welk bedrag is nodig om hem nog hetzelfde inkomen als uit vruchtgebruik te geven?
Dan zien we dat het vruchtgebruik van een vrouw van 61 jaar bepaald wordt op 54.85 % van de totale waarde. Zij heeft nog een levensverwachting van ong. 26 jaar.
Wanneer dus nu een goed verkocht wordt , waarvan de vrouw bezit : de helft in volle eigendom en de andere helft in vruchtgebruik , heeft zij recht op =
50 % + 54.85 % van 50 % = 50 + 27.425 % = 77.425 %. De twee kinderen verdelen als blote eigenaars de rest ( 22.575 %) en bekomen ieder dus 11.2875 %

U begrijpt , een effectieve verdeling van een onroerend goed , met een vruchtgebruiker die nog betrekkelijk jong is , is steeds nadelig voor de kinderen-blote eigenaars.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lightning

#21 , 14 okt 2010 23:14

Excuses voor de foute informatie i.v.m. de bepaling van de waarde van het vruchtgebruik.
Is inderdaad successie en heb de verdeling uit het oog verloren :(. Heb een eerdere link naar de foute webpagina maar ineens weggehaald.

Swatje
Topic Starter

#22 , 15 okt 2010 10:42

Beste Wanton, veel dank en Lightning, geen erg, wij kunnen ons allemaal al eens vergissen !!

Ik heb nog eentje (als het mag en kan) :
een buur zijn vrouw is overleden, zij had twee kinderen die het huis al uitzijn.
Hij is 63 jaar nu. Hoe zit dat bij hem ?

Bestaat er ergens iets op papier waar ik eventueel die verdeling kan vinden ??

groetjes en nog eens mijn gemeende dank

roharro
Juridisch actief: Ja

#23 , 15 okt 2010 12:39

Voor de aangifte van de successierechten geldt volgende verdeling:

Leeftijd van de vruchtgebruiker
Coëfficiënt toe te passen op de volle eigendom van het goed

Minder dan 20 jaar
72%
Tussen 20 en 30 jaar
68%
Tussen 30 en 40 jaar
64%
Tussen 40 en 50 jaar
56%
Tussen 50 en 55 jaar
52%
Tussen 55 en 60 jaar
44%
Tussen 60 en 65 jaar
38%
Tussen 65 en 70 jaar
32%
Tussen 70 en 75 jaar
24%
Tussen 75 en 80 jaar
16%
Boven de 80 jaar
8%
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Swatje
Topic Starter

#24 , 15 okt 2010 13:56

Dank je Roharro

even mijn laatste bericht verduidelijken :
die 2 kinderen waarvan sprake komen uit het vorige huwelijk van de overleden vrouw.
ze was dan terug hertrouwd met een huwelijkscontract met alles (?) voor de langstlevende.
Die is nu 59 jaar en overweegt zij huisje te verkopen.
Nu hoe gaat die verdeling bij eventuele (is nog niet zeker) verkoop.
bedankt en groetjes

wanton

#25 , 15 okt 2010 15:07

Swatje , een huwelijkscontract alles voor de LLE , als men kinderen heeft uit een vorig huwelijk : dat kan niet. Dat komt neer op onterving van haar kinderen , wat de wetgever niet toelaat. Als dat zo is , moeten die kinderen bezwaar indienen tegen de uitvoering van dat huwelijkscontract.
Er zal duidelijk moeten gemaakt worden wat van de overledene was : wat aan eigen goed , wat als deel van de gemeenschap. Dat komt in de nalatenschap. Normaal hebben de kinderen daarvan de blote eigendom en krijgt de LLE ( overlevende echtgenoot) slechts het vruchtgebruik daarvan. Die kan dus zomaar niet dat huisje verkopen , tenzij dat van hem alleen was. Daarvoor is de tussenkomst én het akkoord van alle betrokkenen nodig.

Gelieve iets concreters te zijn in de info.
Toet-anch-Amon

Swatje
Topic Starter

#26 , 15 okt 2010 16:40

Dank je wel, zal even 2 punten aanhalen uit een papier van vereffening-verdeling van de financieletegoeden van afhgangende van de nalatenschap van de overledene :
punt 2 de overledene heeft nagelaten :
als wettelijke en reservataire erfgenamen : haar overlevende echtgenoot en twee kinderen
punt 3 deoverleden in tweede echt gehuwd met X onder het beheer van het stelsel det scheiding van de goederen ingevolge huwelijkscontract verleden ....
punt 4 artikel 7 van voormeld huwellijkscontract voorzag in een contractuele erfstelling van het grootste beschikbaar gedeelte zo in volle eigendom als in vruchtgebruik van de nalatenschap van de eerststervende in voordeel van de langstlevende
punt 5 zoals blijkt uit hetgeen voorafgaat, de nalatenschap van de oveledene toekomt aan :
haar echtgenoot voor 1/3 in volle eigendom en 2/3 in vruchtgebruik - haar beide kinderen 1-ieder voor 1/3 in bloot eigendom

de financiele tegoeden zijn dus verdeeld

ik hoop dat dit voldoet
groetjes en dank

Lightning

#27 , 15 okt 2010 18:00

In punt 4 artikel 7 staat niet dat alles naar de langstlevende gaat, maar het grootste beschikbare gedeelte. Zoals ik reeds in een eerder antwoord op uw vorige vraag gezegd hebt betekent dat "grootste beschikbare gedeelte" dus 1/3 van de naakte eigendom van de nalatenschap, waardoor de kinderen i.p.v. elk voor 1/4 nu elk voor 1/6 naakte eigenaar worden. De langstlevende echtgenoot is 4/6 naakte eigenaar + vruchtgebruiker.

wanton

#28 , 15 okt 2010 20:24

Beter : de LLE is voor 4/6 volle eigenaar en voor de resterende 2/6 vruchtgebruiker.

Ik hoop voor de kinderen daat , voor de roerende goederen , de opdracht is gegeven om de wettelijke verdeling ook te reamliseren. Dwz. dat de hen toekomende gelden op hun naam geblokkeerd werden bij een financiële instelling , evenwel met uitbetaling van de intresten , het vruchtgebruik , te betalen aan de LLE. Anders zit de kans er dik in dat zij daar nooit iets gaan van zien.
Toet-anch-Amon

Swatje
Topic Starter

#29 , 15 okt 2010 21:11

Lightning en Wanton, mijn extra dank
Het financiele gedeelte was vorig jaar al geregeld met de 2 kinderen,
en het huis (als het door gaat) zou verkocht worden in samenspraak met hen.
Nogmaals dank en groetjes

Mariette

#30 , 16 okt 2010 07:27

Zo heb ik het ook geleerd Swatje. Anders zou de overlevende partner niks erven behalve het vruchtgebruik?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”