#20 , 14 okt 2010 23:09
Mag ik er U dringend op wijzen dat deze berekening van Lightning zeer fout is. Lees eerst eens mijn bericht onder 'Successie- en Registratierechten' : "een beetje theorie.'
38 is het percentage dat gebruikt wordt door de Registratie om de successierechten te bepalen bij een vruchtgebruik van een 61-jarige vruchtgebruiker.
Wanneer echter wordt overgegaan tot de daadwerkelijke verdeling of uitbetaling van een vruchtgebruik , worden heel andere barema's gebruikt , zoals de tabellen van J. Schryvers. Die zijn verschillend voor mannen en vrouwen , gebaseerd op de sterftetabellen en beantwoorden aan de reële situatie. Hoe lang mag verwacht worden dat iemand nog leeft? Welk bedrag is nodig om hem nog hetzelfde inkomen als uit vruchtgebruik te geven?
Dan zien we dat het vruchtgebruik van een vrouw van 61 jaar bepaald wordt op 54.85 % van de totale waarde. Zij heeft nog een levensverwachting van ong. 26 jaar.
Wanneer dus nu een goed verkocht wordt , waarvan de vrouw bezit : de helft in volle eigendom en de andere helft in vruchtgebruik , heeft zij recht op =
50 % + 54.85 % van 50 % = 50 + 27.425 % = 77.425 %. De twee kinderen verdelen als blote eigenaars de rest ( 22.575 %) en bekomen ieder dus 11.2875 %
U begrijpt , een effectieve verdeling van een onroerend goed , met een vruchtgebruiker die nog betrekkelijk jong is , is steeds nadelig voor de kinderen-blote eigenaars.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon