schenking aan 1 van de kinderen

lucgescheiden

Re: schenking aan 1 van de kinderen

#16 , 13 okt 2010 12:13

2. Bij overlijden van de ouders moet die schenking terug bij de erfenis worden geteld alvorens tot de verdeling (in twee delen) over te gaan. Er zijn dus hoogstwaarschijnlijk niet genoeg overblijven om de andere dochter te kunnen compenseren.
Ik meen dat; er zelfs een herwaardering dient te gebeuren van de toenmalige schenking alvorens de verdeling kan geschieden, de schenking zal na x jaren samen met de waarde van woning zus gestegen zijn... raadpleeg hiervoor de notaris daar u belanghebbende bent.
Handige documenten voor Personenrecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#17 , 13 okt 2010 12:28

2. Bij overlijden van de ouders moet die schenking terug bij de erfenis worden geteld alvorens tot de verdeling (in twee delen) over te gaan. Er zijn dus hoogstwaarschijnlijk niet genoeg overblijven om de andere dochter te kunnen compenseren.
Ik meen dat; er zelfs een herwaardering dient te gebeuren van de toenmalige schenking alvorens de verdeling kan geschieden, de schenking zal na x jaren samen met de waarde van woning zus gestegen zijn... raadpleeg hiervoor de notaris daar u belanghebbende bent.
Neen. Herwaardering gebeurt alleen voor onroerende goederen. Er is een schenking van geld geweest, geen schenking van een onroerend goed.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucgescheiden

#18 , 13 okt 2010 14:00

Dewelke noodzakelijkerwijs dienden om onroerend goed te verwerven.... (?)

Reclame

roharro

#19 , 13 okt 2010 19:08

Dewelke noodzakelijkerwijs dienden om onroerend goed te verwerven.... (?)
Het is enkel wat men schenkt dat telt. Niet wat men met het geschonkene doet nadat het verkregen is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#20 , 13 okt 2010 21:21

Kaat , als nu uw zuster een schenking krijgt , want dat is het , zal daar ooit de verrekening van gebeuren. Bij het overlijden van uw ouders dient dit bedrag terug ingebracht te worden in de zgn. fictieve massa. Aan de hand van dit bedrag wordt de uiteindelijke verdeling gedaan. U vreest dat er voor U niets meer zal overschieten. Wel dan behoudt U een vordering op uw zus : het kan dus zijn dat zij U dan een bepaalde som moet uitbetalen , zodat U evenveel heeft ontvangen als zij.
In eerste instantie gebeurt de verrekening door minder-ontvangst door uw zus. Als dat niet kan moet zij een som 'in de pot' leggen. Misschien is dat iets dat uw ouders over het hoofd zien. Belangrijk blijft dat uw zus/ouders toegeven dat er een schenking is geweest of dat U dat zal kunnen bewijzen.

Collega's forumgebruikers,

ik wil vragen uw antwoord niet te lanceren via 'quote'. Dat is te dikwijls een overbodige situatie. Het draagt niet bij tot de discussie noch de leesbaarheid van de teksten. Het stoort en neemt veel plaats in. Sinds kort is er een direct antwoord schermpje. Dat moet toch in de meeste gevallen volstaan!

wanton
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#21 , 13 okt 2010 22:49

Ik ben volledig met je akkoord, Wanton, maar haar ouders zijn nog maar 58-ers, de dochters zelf 30-ers. Ik weet nu wel dat haar zus bij het openvallen van een nalatenschap haar schenkingen moet inbrengen. In principe is haar zus dit enkel verplicht bij vonnis door een boedelbeschrijving. Dus dan zitten we al op de gerechtelijke weg.

Ma en pa kunnen 85 tot 90 jaar worden, zelfs nog ouder. Ouders en zus hebben dit mondeling bevestigd, maar dit staat niet op papier. Bankgegevens worden centraal maar 10 jaar bijgehouden. Als ma en pa de gezegende leeftijd van 85 jaar zouden bereiken en overlijden, wie zal dan nog écht kunnen bewijzen wat die zus heeft gekregen?

Haar zus zal haar schenkingen moeten inbrengen in de massa, als ze iets verzwijgt verliest ze haar deel. Tot zo ver. Indien dit voor de Rechtbank komt, dan is het aan Kaat om te bewijzen dat haar zus bevoordeeld is geweest of ... de onderzoeksrechters moeten diep in zee duiken om de bewijzen te kunnen vinden. Het zal per slot van rekening veel tijd in beslag nemen (7 tot 8 jaar) om tot vereffening-verdeling te kunnen komen. Bij het overlijden van de eerste ouder, mag de helft al in rekening worden genomen. Hopelijk zal de tweede ouder niet dement zijn en dan spreken of de bewijzen aandragen.

@ Kaat
Kom je goed overeen met je zus? Kan je haar niet aanspreken om je nu al een bewijs te leveren?

kaat9000
Topic Starter

#22 , 14 okt 2010 09:00

Goed overeenkomen? De band is niet super.
We zullen het er met de ouders over hebben om een kopie te krijgen van die schenking.
Maar dat zal wel weer niet in goeie aarde vallen :-(

@creatief: wat bedoel je met 'bij het overlijden van de eerste ouder, mag de helft al in rekening worden genomen'?
Als de vader bvb. sterft, wat kunnen we dan concreet ondernemen? Stel dat zus nu een schenking van 150.000 euro krijgt.

j.demoor

#23 , 14 okt 2010 10:29

“Art.843.Ieder ERFGENAAM die tot een erfenis komt, moet, zelfs indien hij onder voorrecht van boedelbeschrijving aanvaardt, aan zijn medeërfgenamen inbreng doen van al hetgeen hij van de overledene, bij schenking onder de levenden, rechtstreeks of onrechtstreeks ontvangen heeft; hij mag de GIFTEN niet behouden noch de legaten opeisen, die hem door de overledene zijn gedaan, tenzij de giften en legaten hem uitdrukkelijk zijn gedaan bij vooruitmaking en buiten erfdeel of met vrijstelling van inbreng.“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ook de hand-/bankgiften aan erfgenamen dienen door hen ingebracht te worden.

‘27...De handgift kan gebeuren met of zonder vrijstelling van inbreng(Rb.Namen,6 mei 1974,J.T.1975,13...)...’ [DILLEMANS,R. e.a. ,Overzicht van rechtspraak schenkingen en testamenten(1970-1984),T.P.R. 1985,p.560]

Art.869.De inbreng van geschonken geld geschiedt door mindere ontvangst uit het gereed geld van de nalatenschap. Is daarvan geen voldoende hoeveelheid aanwezig, dan kan de begiftigde zich van de inbreng van gereed geld bevrijden door, tot het vereiste bedrag, roerende goederen en, bij gebreke daarvan, onroerende goederen van de nalatenschap af te staan.”(B.W.).

“Art.856.De vruchten en de interesten van aan inbreng onderworpen zaken zijn eerst verschuldigd te rekenen van de dag dat de erfenis is opengevallen.”(B.W.).

In de hand-/bankgift zou hiervoor een compensatie kunnen voorzien worden.

Zie model bankgift op : http://plusmagazine.rnews.be/nl/rechten ... dan-24-uur" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

kaat9000
Topic Starter

#24 , 14 okt 2010 11:13

Wat betekent artikel 856 in mensentaal?

“Art.856.De vruchten en de interesten van aan inbreng onderworpen zaken zijn eerst verschuldigd te rekenen van de dag dat de erfenis is opengevallen.”(B.W.).

Creatief

#25 , 14 okt 2010 11:53

@ mijnheer Demoor
Bedoel je met Art. 856 dat wanneer een erfgenaam tijdens het leven 25.000 € kreeg, deze moet inbrengen om de fictieve massa samen te stellen. Op de dag van het overlijden bedraagt deze 25.000 € nog 25.000 €. Maar volgens art. 856 (B.W.) begint dit bedrag intrest op te brengen. We veronderstellen dat de erfgenamen 6 maanden later hun schenkingen inbrengen in de fictieve massa. Hoeveel moet de persoon met die 25.000 € dan inbrengen: 25.000 € + 1,5 intrest?
Ik ging van de veronderstelling uit, dat de intrest van kracht ging vanaf het moment dat deze zaak voor de rechtbank komt.

@ Kaat
Bij het overlijden van de eerste ouder moet je zus haar schenkingen reeds inbrengen. Indien het een huis was, waarvan beide ouders eigenaar waren, dan moet ze dit al voor ten minste de helft inbrengen.

kaat9000
Topic Starter

#26 , 14 okt 2010 12:01

@Creatief,
dus dan wordt die schenking officieel? En kan er dus ook geen discussie meer bestaan over die schenking bij het overlijden van de langstlevende ouder?
Het is werkelijk de eerste keer dat ik geconfronteerd wordt met deze materie, dus jullie hebben wel veel werk met mij :-)

lucgescheiden

#27 , 14 okt 2010 12:18

Ik meen te lezen dat:
De schenking pas officiëel zou kunnen worden bij een eerste overlijden van één van de ouders (over zo'n kleine dertig jaren zoals werd vermeld)
Dat u, als zus, er dus alle belang bij hebt dat u: nu reeds in het bezit komt van een schenkingsbewijs.
In het andere geval zou het wel eens onmogelijk kunnen blijken om de schenking nog te bewijzen, ook al zouden er tussentijds slechts tien jaren verlopen zijn.

Creatief

#28 , 14 okt 2010 12:40

@ Luc
Luc, wat jij hier vertelt werd al terloops vermeld.

@ Kaat
Ja, Kaat, bij het overlijden van de eerste ouder zou alles al aan het licht moeten komen. Wanneer die ouder komt te ovelijden is door nemand geweten.
Het is daarom dat je op "veilig" moet spelen om een bewijs van die schenking in handen te krijgen.

Mijn spaarboekjes en zichtrekeningen heb ik ook (jammer genoeg) niet meer van 25 jaar geleden. Ze zouden op dit moment ook van pas komen.

Creatief

#29 , 14 okt 2010 12:42

@ mijnheer Demoor
Bedoel je met Art. 856 dat wanneer een erfgenaam tijdens het leven 25.000 € kreeg, deze moet inbrengen om de fictieve massa samen te stellen. Op de dag van het overlijden bedraagt deze 25.000 € nog 25.000 €. Maar volgens art. 856 (B.W.) begint dit bedrag intrest op te brengen vanaf het openvallen van de nalatenschap. We veronderstellen dat de erfgenamen 6 maanden later hun schenkingen inbrengen in de fictieve massa. Hoeveel moet de persoon met die 25.000 € dan inbrengen: 25.000 € + 1,5 intrest? (fictieve rente)
Ik ging van de veronderstelling uit, dat de intrest van kracht ging vanaf het moment dat deze zaak voor de rechtbank komt.

j.demoor

#30 , 17 okt 2010 08:35

“Art.856...de dag dat de erfenis is opengevallen.’’(B.W.) = de dag van het overlijden van de erflater
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”