Wettelijk samenwonen en vruchtgebruik doorgeven

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

Re: Wettelijk samenwonen en vruchtgebruik doorgeven

#16 , 07 aug 2024 00:21

En dan wordt het dus een bezetting ten bede voor de volle eigenaars waarmee ze naar de vrederechter kunnen gaan wegens bezetting zonder recht of titel.
Lijkt mij...
Er is een recht op huur:
"§ 3. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt als enige, met uitsluiting van alle andere erfgenamen, het recht op de huur van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de vooroverleden wettelijk samenwonende het gezin tot voornaamste woning diende, en verkrijgt het vruchtgebruik van het daarin aanwezige huisraad."
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fonzie1
Topic Starter

#17 , 07 aug 2024 08:28

En dan wordt het dus een bezetting ten bede voor de volle eigenaars waarmee ze naar de vrederechter kunnen gaan wegens bezetting zonder recht of titel.
Lijkt mij...
Er is een recht op huur:
"§ 3. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt als enige, met uitsluiting van alle andere erfgenamen, het recht op de huur van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de vooroverleden wettelijk samenwonende het gezin tot voornaamste woning diende, en verkrijgt het vruchtgebruik van het daarin aanwezige huisraad."
Blijft dan wel een bijzondere situatie...
De kans lijkt mij nihil dat de kinderen en hun stiefmoeder een marktconforme prijs zullen overeenkomen zonder slag of stoot.
Wat als ze echt niet overeenkomen qua huurprijs?
Rechtbank beslist?

eylis

#18 , 07 aug 2024 13:07

De eigenaren beslissen over de huurprijs van hun halve eigendom als dat de keuze zou zijn van de overlevende partner. Het moet natuurlijk geen buitensporige som zijn. De huurder kan ook verkiezen haar half vruchtgebruik te berkopen en te vertrekken. Tussen overlijden en vertrek v/d partner, beslist de vrederechter over tijdstip v/d uithuiszetting en bepaalt hij ook de vergoeding (dus géén huur) voor de tijdelijke bezetting ter bede.

Reclame

Marcus Aurelius

#19 , 07 aug 2024 13:54

#18 Als de V.G. is overleden, is het V.G. beëindigd. De wettelijk samenwonende partner is geen V.G. en kan dit VG dan ook niet verzilveren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ongelukbelaagd

#20 , 07 aug 2024 14:15

Sorry maar draaien we hier niet rond de pot.
De vader is niet de eigenaar maar heeft wel het vruchtgebruik. Zolang hij leeft mag hij in het huis wonen of het verhuren ,...
Maar vanzodra hij overlijdt, beslissen de kinderen volledig over hun eigendom.

De partner van de vader heeft geen rechten meer op het huis. Wil ze er blijven wonen, zal ze met de kinderen dienen af te spreken om het te kunnen huren.

Thomas Morus

#21 , 07 aug 2024 17:11

Jullie zijn volledig ontspoord. Lees mijn antwoorden aub....
In dit BIJZONDER geval heeft de langstlevende "recht op huur".
Zie mijn citaat van de wetgeving in #16.
Ik reageer niet verder wegens gebrek aan aandacht van de andere forumleden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”