Schatting>erfbelasting aanvechtbaar op basis van feitelijke verkoopprijs kort later?

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: Schatting>erfbelasting aanvechtbaar op basis van feitelijke verkoopprijs kort later?

#16 , 01 jul 2019 12:50

TS: Je hebt zelf een tekortschatting gedaan in de aangifte. Dat werd herzien door de Vlaamse belastingsdienst. Dat is wat er is gebeurd.
Denk dat het toch duidelijk is dat de vraagsteller een meer realistische schatting gemaakt had en ook had aangegeven, dan wat er , buiten weten van HeSinna om, als bindende schatting gebeurd is.

Als de verkoop amper helft van de bindende schatting dreigt op te brengen, is er duidelijk iets serieus mis met die officiële schatting en ook de herziening als gevolg ervan.

Bij verkoop aan dergelijk "lage" prijs, gaat dat ook niet zomaar aanvaard worden ...

Dus met alle mogelijke middelen verzetten tegen de hoge "bindende" schatting.
Alle biedingen nauwkeurig bijhouden .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#17 , 01 jul 2019 13:10

Als de diensten de aangegeven waarde verhogen is er een termijn binnen dewelke men kan protesteren.
De waarde die men zelf opgeeft en die werd aanvaard, daar kan men logischerwijze meer tegen protesteren. De dienst zal dan ook geen duimbreed toegeven in dat geval.

Maar de uitleg van TS is veel te warrig om de stand van zaken te beoordelen. Al zeker omdat ze er god en klein pierke bij betrekt.
Wat ik o.a. niet begrijp is de bewering dat zij de successieaangifte niet heeft ondertekend....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

HeSinna
Topic Starter

#18 , 01 jul 2019 20:02

TS: Je hebt zelf een tekortschatting gedaan in de aangifte. Dat werd herzien door de Vlaamse belastingsdienst. Dat is wat er is gebeurd.
Ook als je enige erfgenaam was zou dat gebeurd zijn.
"Tekort"schatting relatief tot wat?
Ik heb niet zelf geschat, zoals gezegd: ik heb een schatting van een notaris (andere) naar aanleiding van een overlijden van een bewoner/mede eigenaar van dezelfde woning en erfenis erdoor, geschat in 2012, gebruikt.
Met als basis dat huizenprijzen nauwelijks gestegen zijn sinds toen, en al zeker geen > helft meer.
Daarnaast heb ik na > een maand te koop een hoogste bieding gehad die nog minder was dan de schatting uit 2012.
Moest de nakende verkoop die recente hoge schatting halen is er geen probleem en heeft dit onderwerp geen reden meer.
Maar het ziet ernaar uit dat dat niet het geval gaat zijn, en ik wens te weten wat mijn kansen zijn om die erfbelasting te krijgen volgens de reele verkoopprijs.
Ik denk niet dat er iets onredelijks zit in die wens.
Waarom zou iemand moeten belastingen betalen op een prijs die geen koper vond?

Reclame

HeSinna
Topic Starter

#19 , 01 jul 2019 20:07

Als de tollenaars de aangegeven waarde verhogen is er een termijn binnen dewelke men kan protesteren.
De waarde die men zelf opgeeft en die werd aanvaard, daar kan men logischerwijze meer tegen protesteren. De tollenaars zullen dan ook geen duimbreed toegeven in dat geval.

Maar de uitleg van TS is veel te warrig om de stand van zaken te beoordelen. Al zeker omdat ze er god en klein pierke bij betrekt.
Wat ik o.a. niet begrijp is de bewering dat zij de successieaangifte niet heeft ondertekend....
Telegramstijl in de hoop van wèl duidelijk voor u.
- er zijn 2 erfgenamen
- de ene heeft een notaris aangesteld voor afhandeling erfenis (akte van erfopvolging) - schatting.
- de andere (ik) heeft de erfenis zelf afgehandeld (attest van erfopvolging) en een schatting van 2012 gebruikt.
- er zijn dus 2 successieaangiftes, individuele, met elk de ene handtekening van de betreffende aangever.

De dienst (gewijzigd door Thieu Rutten, wegens fout woordgebruik) heeft de schatting in mijn aangifte niet verhoogd - ze hebben de schatting van de notaris van de andere erfgenaam "gekozen", als ik dat zo kan uitdrukken. Voorzover de door de notaris doorgestuurde aanslag / .pdf document geen kunstgreepjes bevatte.

Mathieu Rutten

#20 , 01 jul 2019 20:23

Gelieve uw vraag te herformuleren. Wat is uiteindelijk na de zovele tussenkomsten en afdwalingen, uw uiteindelijke juridische vraag en dit maal met de nodige eerbied voor de verschillende diensten.

asperger

#21 , 01 jul 2019 20:32

Dat is wat ik schreef: ze hebben de waarde die u aangaf verhoogd.
Daarvoor gebruikten ze mogelijks de andere schatting omdat ze die correcter vonden.
Als een opgegeven waarde wordt verhoogd kunt u dat steeds betwisten binnen een bepaalde termijn.
Ik heb zelf dat tweemaal persoonlijk voorgehad. Ik diende beroep in en tweemaal kwamen ze me gedeeltelijk tegemoet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

HeSinna
Topic Starter

#22 , 02 jul 2019 05:44

Mathieu Rutten,

De "juridische vraag" was en is of erfbelasting aanvechtbaar is op basis van een lagere verkoopprijs kort later.

Waaruit bleek "gebrek aan eerbied voor..."?
Ik heb eerst "belastingen" gebruikt.
Ik heb een andere term inclusief quotes van asperger gebruikt om dezelfde referentie in antwoord als in vraag te gebruiken. Voor de duidelijkheid. Omdat mijn uitleg als "warrig" werd genoemd. Wat is daar mis mee? Ik heb er alleszins niks speciaals / oneerbiedigs / wat dan ook mee bedoeld.

Mathieu Rutten

#23 , 02 jul 2019 11:39

Ik heb niet zelf geschat, zoals gezegd: ik heb een schatting van een notaris (andere) naar aanleiding van een overlijden van een bewoner/mede eigenaar van dezelfde woning en erfenis erdoor, geschat in 2012, gebruikt.

U heeft deze schattingsprijs opgegeven, dus hebt u zelf geschat, tenzij u dit notarieel stuk heeft bijgebracht en hier uitdrukkelijk naar verwezen heeft.

wanton

#24 , 02 jul 2019 16:18

Er zijn , via twee aparte aangiftes, twee verschillende schattingswaarden opgegeven. Begrijpelijk dat de administratie akkoord gaat met de hoogste , di. voor hen voordeligste, schatting.

Het is al lang zo dat, bij verkoop van een woning, aan een lagere prijs dan de waarde bij aangifte nalatenschap, het verschil aan erfbelasting NOOIT wordt terugbetaald.

Ik begrijp niet dat er vooraf geen contact is geweest van/met de notaris om een zelfde waarde af te spreken van de betrokken woning.

Ik stel voor dit item te sluiten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger

#25 , 02 jul 2019 16:19

Ik stel dat ook voor.

Mathieu Rutten

#26 , 02 jul 2019 16:25

Ik volg en sluit af.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”