Erfenis grootouders

W30
Topic Starter

Erfenis grootouders

#1 , 03 sep 2010 11:26

Bijna 6 jaar geleden is mijn moeder gestorven. Ze had de laatste maanden voor haar dood geen contact meer met haar ouders door een ruzie met haar broer die bij de ouders inwoonde. Wij hadden sindsdien ook geen contact meer. 2 jaar geleden is dan mijn grootvader gestorven en nu komen we deze week te weten dat mijn grootmoeder vorig jaar ook overleden is maar wij zijn nooit op de hoogte gebracht. Kan alles (huis+geld+inboedel) zomaar naar mijn moeder haar broer gegaan zijn of kunnen ze dat voor hun overlijden al geregeld hebben? Mijn moeder haar broer heeft heel zijn leven bij de ouders ingewoond.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 03 sep 2010 21:10

Ze kunnen veel wegmoffelen maar niet alles.
Ik denk dat u best eens bij een notaris langsgaat die informeert waar de erfenis is opengevallen en wie de vereffening-verdeling heeft afgehandeld.
Onroerende goederen kunnen alvast niet vervreemd zijn zonder uw tussenkomst. U komt immers bij plaatsvervulling op in de plaats van uw moeder en door het overlijden van de grootouders wordt u automatisch mede-eigenaar van de goederen van die grootouders.
Plus est en vous

W30
Topic Starter

#3 , 04 sep 2010 11:48

En als ze het nu zes jaar geleden ofzo al aan mijn moeder haar broer verkocht of geschonken hebben?

Reclame

roharro

#4 , 04 sep 2010 12:03

En als ze het nu zes jaar geleden ofzo al aan mijn moeder haar broer verkocht of geschonken hebben?
U moet uitzoeken of het huis nog in het bezit was van de grootouders op het ogenblik van hun overlijdens. In dat geval bent uzelf mede-eigenaar geworden van het huis. Als dat het geval is kon het huis niet zonder uw toestemming verkocht worden. Het is dus best mogelijk dat het huis nog in bezit is en in dat geval bent u nu mede-eigenaar.
Vraag eens na bij kadaster of registratie wie de eigenaars zijn van dat huis.

Nagaan wat er met het huis gebeurd is stelt dus geen probleem. Voor roerende waarden ligt dat wel moeilijker.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

W30
Topic Starter

#5 , 04 sep 2010 12:15

Ok bedankt maar ik vrees er een beetje voor dat het nog wel in hun bezit was voor hun overlijden want mijn moeder haar broer heeft toen mijn moeder nog leefde en ze die ruzie hadden al eens een brief gestuurd waarin stond dat hij er wel voor zou zorgen dat ze nooit niets zou erven.

roharro

#6 , 04 sep 2010 13:04

Ok bedankt maar ik vrees er een beetje voor dat het nog wel in hun bezit was voor hun overlijden want mijn moeder haar broer heeft toen mijn moeder nog leefde en ze die ruzie hadden al eens een brief gestuurd waarin stond dat hij er wel voor zou zorgen dat ze nooit niets zou erven.
Als de woning van uw grootouders nog in hun bezit was op ogenblik van hun overlijden hebt u een deel geërfd aangezien uw moeder vooroverleden was. NIEMAND kan u dat nadien afnemen. Stoere taal doet niets ter zake!
Een kind (of hun plaatsvervangers) kunnen NOOIT volledig onterfd worden. Met roerende waarden kan men nog wel wat foefelen, maar niet met onroerende.

W30
Topic Starter

#7 , 04 sep 2010 13:34

Maar als het zo was hadden we dan al geen brief moet krijgen ivm succesierechten enzo? We hebben zowel bij het overlijden van mijn grootvader als bij het overlijden van mijn grootmoeder nooit iets gekregen. Zijn er zelfs niet van op de hoogte gebracht, zijn het altijd toevallig te weten gekomen (meer dan een half jaar na hun overlijden) via een kennis.

roharro

#8 , 04 sep 2010 15:35

Maar als het zo was hadden we dan al geen brief moet krijgen ivm succesierechten enzo? We hebben zowel bij het overlijden van mijn grootvader als bij het overlijden van mijn grootmoeder nooit iets gekregen. Zijn er zelfs niet van op de hoogte gebracht, zijn het altijd toevallig te weten gekomen (meer dan een half jaar na hun overlijden) via een kennis.
Bericht van de successierechten wordt slechts naar één van de erfgenamen gestuurd. Kan dus dat je niets gehoord hebt.
Enkel ingeval er een notarieel of eigenhandig en geregistreerd testament was zouden jullie iets gehoord hebben.

maeva

#9 , 05 sep 2010 13:00

Beste,

Zoals hierboven al vermeld is kan je oom niet met het onroerend goed weg. Ook niet als je overlevende grootouder het goed wou verkopen omdat jullie mede eigenaar zijn. Jullie moesten dan zoiezo mee tekenen om te kunnen verkopen!!! Jullie zijn idd plaatsvervangend voor jullie moeder of zij nu nog contact had of nt.
Ik heb dat bij bij het overlijden van mijn grootvader te horen gekregen bij de notaris.
In ieder geval veel succes!!

W30
Topic Starter

#10 , 06 sep 2010 06:49

Maar het onroerend goed stond alleen op mijn grootmoeder haar naam en niet op mijn grootvader.

roharro

#11 , 06 sep 2010 12:09

Maar het onroerend goed stond alleen op mijn grootmoeder haar naam en niet op mijn grootvader.
OK. Als je grootmoeder het huis nog bezat toen ze stierf ben je nu voor een deel VOLLE eigenaar van dat huis. Dus dringend nakijken bij hypotheekbewaarder, registratie, kadaster.....

wanton

#12 , 07 sep 2010 16:24

Ik begin hier zo te vermoeden dat grootmoeder , alleen eigenaar van het huis , dat huis heeft verkocht aan de zoon , meer dan drie jaar voor haar dood. Misschien met 'gesloten beurs' , dwz. de zoon heeft niets betaald. Als dat zou kunnen bewezen worden of het huis is geschonken , kan men nog iets recupereren.
Waarschijnlijk was er bij de dood van grootmoeder al meer dan drie jaar geen onroerend goed meer op haar naam. Anders hadden , via registratie en of notaris , de kleinkinderen moeten verwittigd geweest zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”