Plaatsvervulling en vruchtgebruik

Vanhengel
Topic Starter

Plaatsvervulling en vruchtgebruik

#1 , 29 okt 2006 20:23

Beste, ik stel mij even in volgende situatie:

Mijn grootvader en mijn moeder zijn overleden; mijn moeder heeft nog broers in leven; mijn ouders waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel.

Nu overlijd mijn grootmoeder; ik ben dus erfgenaam in plaatsvervulling.

Heeft mijn vader recht op het vruchtgebruik van mijn erfenis?

Dank voor uw reacties.

Peter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 30 okt 2006 14:13

Goede vraag. Ik durf niet zo meteen ja of nee te zeggen.

Ik vermoed dat uw vader geen vruchtgebruik heeft maar 100% zeker ben ik niet.

Dus kan ik enkel aanraden eens uw notaris op te bellen en dit na te vragen.

+ Innige deelneming.

wanton

#3 , 30 okt 2006 16:34

Peter ,

uw vader , als schoonzoon , is een 'vreemde' voor uw grootmoeder , hoe goed hij ook overeenkwam met zijn schoonmoeder. Hij komt dan ook op geen enkele wijze tussen in de nalatenschap van uw grootmoeder. U erft ??n/zoveelste van uw grootmoeder , in volle eigendom , wel dus in onverdeeldheid met uw ooms. Zelfs de echtgenoot van een vooroverleden kind , die zelf kinderloos was , komt in het wettelijk stelsel niet tussen.
Laatst gewijzigd door wanton op 31 okt 2006 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

TAS

#4 , 31 okt 2006 11:15

?Art.725.Om te kunnen erven moet men bestaan op het ogenblik dat de erfenis openvalt...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uw overleden moeder kan dus niet erven van haar moeder=uw grootmoeder.Uw vader kan dus ook geen vruchtgebruik erven op wat uw moeder hem niet naliet.

Vanhengel
Topic Starter

#5 , 31 okt 2006 23:18

Bedankt voor jullie reacties;
Ik had al zo'n vermoeden daar ik regelmatig op het forum volgende bewering tegenkwam: "een overledene kan niet erven"

Groeten

Peter

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”