Vruchtgebruik

Jempie
Topic Starter

Vruchtgebruik

#1 , 27 jul 2010 11:25

Mijn vader is overleden .Hij is voor de 2de keer gehuwd met mijn stiefmoeder onder het stelsel " scheiding van goederen " . Hij erfde het huis van mijn grootouders , waar hij samen met zijn 2de vrouw ging in wonen . Bij zijn overlijden moest ik de volledige successierechten betalen van die woning omdat ik erfde van mijn vader en mijn stiefmoeder zou het vruchtgebruik van die woning hebben .In de wet staat toch dat op de gezinswoning pas moet betaald worden als beide echtgenoten overleden zijn .Kan het dat mijn stiefmoeder het vruchtgebruik heeft van de woning van mijn grootouders ?
problemen op de markt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jul 2010 11:33

Mijn vader is overleden .Hij is voor de 2de keer gehuwd met mijn stiefmoeder onder het stelsel " scheiding van goederen " . Hij erfde het huis van mijn grootouders , waar hij samen met zijn 2de vrouw ging in wonen . Bij zijn overlijden moest ik de volledige successierechten betalen van die woning omdat ik erfde van mijn vader en mijn stiefmoeder zou het vruchtgebruik van die woning hebben .In de wet staat toch dat op de gezinswoning pas moet betaald worden als beide echtgenoten overleden zijn .Kan het dat mijn stiefmoeder het vruchtgebruik heeft van de woning van mijn grootouders ?
U erfde de volledige blote eigendom. Op de waarde van de blote eigendom (totale waarde - waarde vruchtgebruik)moet u erfenisrechten betalen. Stiefmoeder krijgt vrachtgebryuik. Omdat het de gezinswoning is moet ze geen successierechten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 27 jul 2010 13:47

In de wet staat toch dat op de gezinswoning pas moet betaald worden als beide echtgenoten overleden zijn .

Dit is een verkeerde interpretatie , beste Jempie.

Na het overlijden van de eerste partner van een (getrouwd) koppel , moet de overlevende partner geen successierechten betalen op hetgeen die erfde van de gezinswoning. U erfde de volledige blote eigendom en u betaalt daarop de voorziene successierechten. Uw stiefmoeder bekomt het (levenslang) vruchtgebruik op dei woning en betaalt daar niets voor.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”