Vruchtgebruik geven aan inwonende zoon

gloster
Topic Starter

Vruchtgebruik geven aan inwonende zoon

#1 , 28 jun 2010 04:23

Mijn schoonbroer (45 jaar) is vrijgezel, en woont nog steeds thuis in bij zijn moeder. De vader is overleden.
Hij wou een lening aangaan om het huis over te kopen van zijn moeder, maar kreeg deze niet wegens te weinig startkapitaal, en autolening.
Wat gebeurt er als mijn schoonmoeder een papier laat opmaken zodat haar zoon levenslang het vruchtgebruik van het huis zou genieten. mocht er met haar iets gebeuren?
Kan dit zo maar?
Wat met het erfdeel van de andere 3 kinderen.?
Het huis is normaal toch immers nu al deels van alle 4 de kinderen denk ik wegens het overlijden van de vader.
Wat als de andere kinderen hier niet mee akkoord gaan, moeten zij hun goedkeuring geven zoals bij wanneer ze het huis wil verkopen?
Kunnen de andere kinderen na het overlijden van hun moeder toch nog eisen dat het huis verkocht moet worden?
Dan wel aan mijn schoonbroer.
Missch kan hij het dan wel kopen met als startkapitaal zijn kindsdeel?
Moet hij enige vergoeding voor zijn broer en zussen voorzien ter compensatie? (huur)

Alvast Bedankt voor uw reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jun 2010 12:54

De vruchtgebruiker kan theoretisch zijn rechten van vruchtgebruik verkopen of wegschenken, maar het vruchtgebruik zal altijd ophouden bij het overlijden van de oorspronkelijke vruchtgebruiker. De zoon in kwestie zal zijn vruchtgebruik dus zien ophouden bij het overlijden van zijn moeder. Het plan zoals uiteengezet in de vraag is dus zinloos.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 28 jun 2010 13:52

Wanneer moeder komt te overlijden , zijn de kinderen eigenaar van 1/4 deel van het huis. Men kan de alleenstaande broer in het huis laten wonen , mits hij een huur betaalt aan de mede-eigenaars.
Van de andere kant is men niet verplicht in onverdeeldheid te blijven. Men kan dan het huis verkopen aan de broer , die volledig eigenaar zou worden. Voordeel voor hem : hij betaalt slechts 1 % aan registratie ipv de normale 10 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

gloster
Topic Starter

#4 , 28 jun 2010 15:46

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie's

j.demoor

#5 , 29 jun 2010 09:35

“Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Bij schoonvaders overlijden behoudt schoonmoeder haar helft van het gemeenschappelijk vermogen in volle eigendom en erft het vruchtgebruik op schoonvaders helft,waarvan diens kinderen elk een gelijk deel in blote eigendom erven.

“Art.617.Vruchtgebruik eindigt: Door de dood van de vruchtgebruiker...“(B.W.).
Bij schoonmoeders overlijden wordt de blote eigendom van de kinderen van rechtswege volle eigendom.

Als uw schoonmoeder een papier laat opmaken zodat haar zoon levenslang het vruchtgebruik van het huis zou genieten,dan eindigt dit vruchtgebruik op schoonvaders helft bij haar overlijden.

“Art.595.De vruchtgebruiker kan...zelfs zijn recht verkopen of afstaan om niet...“(B.W.) is van toepassing op het vruchtgebruik uit uw schoonmoeders volle eigendom(=half gemeenschappelijk vermogen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”