VERKOOP WONING VAN MOEDER

mozareke
Topic Starter

VERKOOP WONING VAN MOEDER

#1 , 21 mar 2010 17:14

Toen mijn moeder in een rusthuis werd opgenomen met alzheimer, werd er door de voorlopige bewindvoerder beslist om de woning van moeder te verkopen, daar vader reeds lang overleden was. Na de verkoop werd er door de notaris een aanzienlijke som gestort op de rekening van de drie kinderen. Mijn vraag: moeten de kinderen dit bedrag aangeven, en moeten zij hier belastingen of erfenisrechten op betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 mar 2010 19:00

Best bevestiging vragen bij de notaris , maar waarschijnlijk is dit vaders deel dat jullie nu uitbetaald krijgen.
In dat geval moeten jullie daar geen enkele belasting meer op betalen.

Verder hoop ik dat er nog voldoende gelden aanwezig zijn om de rusthuiskosten van moeder te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mozareke
Topic Starter

#3 , 22 mar 2010 07:27

Best bevestiging vragen bij de notaris , maar waarschijnlijk is dit vaders deel dat jullie nu uitbetaald krijgen.
In dat geval moeten jullie daar geen enkele belasting meer op betalen.

Verder hoop ik dat er nog voldoende gelden aanwezig zijn om de rusthuiskosten van moeder te betalen.
Bedankt voor de snelle reactie.

Reclame

Lex

#4 , 22 mar 2010 12:32

Waarom zou er te weinig geld aanwezig zijn om de rusthuiskosten te betalen?

Om de woning te KUNNEN verkopen is de goedkeuring nodig van de vrederechter, indien hij zijn twijfels heeft zal hij opteren om de woning te verhuren en met de opbrengst van de huurgelden de kosten te betalen.

Moeders deel staat op bank en dat geld brengt intrest op.
Ik zie het probleem niet!

wanton

#5 , 22 mar 2010 13:19

Ik dacht al een stap verder.
Wanneer een OG verkocht wordt , blijft de opbrengst drie jaar in de nalatenschap. Dus het geld van moeder verdelen heeft geen zin. Indien moeder nog minder dan drie jaar leeft , moeten er successierechten op betaald worden.
Idem voor de rusthuiskosten. Indien daar vastgesteld wordt dat er een verkoop van OG is geweest of afstand van vruchtgebruik , neemt het OCMW deze kosten niet op zich. Of ze vordert alles terug van de erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lex

#6 , 22 mar 2010 13:35

Ik dacht al een stap verder.
Wanneer een OG verkocht wordt , blijft de opbrengst drie jaar in de nalatenschap. Dus het geld van moeder verdelen heeft geen zin. Indien moeder nog minder dan drie jaar leeft , moeten er successierechten op betaald worden.
Idem voor de rusthuiskosten. Indien daar vastgesteld wordt dat er een verkoop van OG is geweest of afstand van vruchtgebruik , neemt het OCMW deze kosten niet op zich. Of ze vordert alles terug van de erfgenamen.
Op zich een intressante gedachte maar art. 488bis H.§2.(wet op de voorlopige bewindvoering) van het B.W. schept daar duidelijkheid over!

Art. 488bis. H. § 2. De beschermde persoon kan slechts geldig schenken onder levenden of een uiterste wilsbeschikking maken na machtiging, op zijn verzoek, door de vrederechter. De vrederechter oordeelt over de wilsgeschiktheid van de beschermde persoon.
De vrederechter mag de machtiging om te schenken weigeren indien de beschermde persoon of zijn onderhoudsgerechtigden door de schenking behoeftig dreigen te worden.

Moeders geld verdelen maakt weinig kans...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”