Schenking niet bij erfenis bij overlijden<3 j na schenkin

ambiorix
Topic Starter

Schenking niet bij erfenis bij overlijden<3 j na schenkin

#1 , 28 feb 2010 12:25

Wat is nu het beste ? Een bankgift ( gewone overschrijving naar de rekening van de kinderen - dacht ik ) of een notariële schenking ? Een handgift is dan het geld cash in de handen geven ?

Is het zo dat de som van een bankgift, wanneer schenker overlijdt binnen 3 jaar na de bankgift, terugkeert bij de erfenis en moet aangegeven worden bij het totaal 3%-9%-27% ? Maw woorden : ontvanger MOET de ontvangen schenking ( of is het gift ) aangeven bij overlijden schenker overlijdt binnen 3 jaar na schenking ( maar NIET > 3 jaar ). Is dit juist ?

Ik had begrepen dat een notariële schenking altijd 3 % is ( eender welk bedrag ) en dat de som van de schenking niet bij de erfenis wordt opgenomen, zelfs niet als de schenker binnen 3 jaar overlijdt na de notariële schenking. Maw woorden : ontvanger moet de ontvangen schenking NIET aangeven, ook niet bij overlijden schenker binnen 3 jaar na schenking. Is dit juist ?

Ik spreek enkel over roerende goederen, geld dus.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 28 feb 2010 15:58

Ofwel onmiddellijk 3% betalen (rechte lijn) of wel 3 jaar risico nemen; dat is de samenvatting.

De schenking wordt fiscaal niet bij de erfenis geteld als de schenker nog minstens 3 jaar geleefd na de schenking. U moet dan wel de datum van de schenking kunnen bewijzen: daarvoor volstaat het aangetekend brieven heen en weer te sturen "Ik schenk U..." "Ik dank U voor". Bij een bankgift mag U het vak mededeling van de overschrijving NIET invullen (blanco mededeling).

Wat is dus het beste? Hangt af van uw kunde om te voorspellen of de schenker nog 3 jaar zal leven. Bij plotse verslechtering van diens gezondheidstoestand kan men nog altijd gaan registeren en 3% betalen.

Het is dus ook van belang na te gaan in welke schijf de schenking zou vallen: 3, 9 of 27%).

ambiorix
Topic Starter

#3 , 28 feb 2010 18:08

Dus bij een notariële schenking ( notariële gift ) wordt NOOIT meer in de nalatenschap opgenomen, van zodra ze is gebeurd.

Ook al sterft de schenker 2 weken na de schenking ?

Deze schenking wordt dan belast aan 3%-9%-27% al naargelang de schijven 50k-250k.

Is dat juist ?

Reclame

wolf2

#4 , 01 mar 2010 15:27

Notariële schenkingen in België moéten geregistreerd worden binnen de 15 dagen; men betaalt voor roerende goederen 3 of 7%, niet volgens bedrag maar volgens verwantschap (rechte lijn = 3%). Tarieven schenking zijn verschillend van tarieven erfenis.

Al die blabla over aangetekende brieven, semi-vaste datum, ... dienen enkel om de 3 of 7 terug te brengen naar 0.

ambiorix
Topic Starter

#5 , 01 mar 2010 18:22

Wolf2,

bedankt voor je antwoorden.

Ik was me er zelfs niet van bewust dat schenking andere tarieven had.

Thx.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”