Moeilijke situatie door onverdeeldheid!

Marthe14
Topic Starter

Moeilijke situatie door onverdeeldheid!

#1 , 27 feb 2010 10:10

Situatie
Vader overleden in 2004 in rusthuis waar hij samen met moeder sinds 2 dagen verbleef. Moeder kan niet terug naar haar woonst daar ze Alzheimer heeft. Door misbruik van vertrouwen door mijn broer die destijds financieel geholpen werd vooral door mijn moeder voor schulden van zo’n 3 miljoen BEF en deze nooit terugbetaalde ondanks belofte... Komen daarbij nog enkele misbruiken daar hij de volmacht had op hun gezamenlijke rekening en er dan ook gebruik van maakte als hij iets nodig had ging hij met moeder geld af te halen op de bank, moeder wist niet wat ze tekende maar zolang ze tekende moesten de bankbedienden haar het geld overhandigen.
Daar mijn broer en schoonzus het geld dat nog op de rekening stond toen mijn ouders in het rusthuis geplaatst werden wilden afhalen en verdelen en zelf vlug het ouderlijk huis wat wouden opknappen en verkopen alsook inboedel ontvreemden die hij persoonlijk kon gebruiken in zijn pas aangekochte woning, dit zonder moeder of mij hiervoor te kennen! Hierdoor heb ik dan ook na het overlijden van vader een bewindvoering aangevraagd voor moeders veiligheid en ook verkregen gezien de geestelijke toestand (Alzheimer) van mijn moeder.
Moeder had vroeger al te kennen gegeven dat zij haar geld waarmee ze de schulden van haar zoon betaald had terug wou dit tijdens de periode dat mijn vader zwaar ziek was en regelmatig opgenomen moest worden en de rekeningen hoog opliepen, mijn ouders waren vroeger allebei zelfstandigen en hadden dus wel maar een klein pensioen. Ik was in het bezit van alle nodige documenten over die verschuldigde 3 miljoen BEF maar zolang dat moeder geen advocaat onder de arm nam kon ik daar dus zelf niets mee doen. Zij hoopte nog altijd dat haar zoon haar zou terugbetalen, maar toen ze na het overlijden van vader gevraagd werd wat er hier nu moest mee gebeuren besefte ze ook wel dat haar zoon & schoondochter haar al die tijd gemanipuleerd hadden en wou ze dat de bewindvoerder er werk van zou maken nu het nog kon.
Bij de notaris werd er telkens over de 3 miljoen BEF gepraat met mijn broer maar deze heeft zelfs onder ede verklaard niets achtergehouden te hebben en dit geld in stukken maandelijks aan moeder terugbetaald te hebben, hiervan heeft hij echter geen enkel bewijs zoals bankuittreksels of dergelijke. Ervoor was er zelfs sprake van een schenking en andere leugens om zich van die schulden te ontdoen maar de documenten liegen niet en moeder heeft nooit ook maar iets van haar geld teruggezien…
Tijdens ons laatste bezoek bij de notaris in mei 2009 werd mijn broer weer op de rooster gelegd over die 3 miljoen BEF of hij nu uiteindelijk bewijzen zou kunnen voorleggen of niet… Hij kon dit echter niet en liet nu ook verstaan dat indien het ouderlijk huis zou verkocht worden hij niets van de opbrengst hoefde te erven en dit geld op moeders rekening kon gezet worden… Komt er nog bij dat hij de maand dat vader overleden is op zijn 58ste een huis kocht, goed wetende dat hij dit kan kwijtraken door die schuld aan moeder… Volgens de notaris zou ik zelf na moeders overlijden ook naar de rechtbank moeten om mijn deel van hetgeen mijn broer kreeg terug te eisen, ik heb daar namelijk ook recht op!
We zijn inmiddels februari 2010 en staan dus nog geen stap verder, het ouderlijk huis staat daar maar te verkrotten en moeder die begin februari 82 geworden is werd opgenomen in het ziekenhuis waar ze tot 2 maal toe een hartstilstand maakte, ze ligt momenteel nog steeds op intensieve en haar Alzheimer is ook erger geworden, dit merken we aan de toch nog moeilijke gesprekken die we in de mate van het mogelijke kunnen voeren met haar. Wat gaat er nu gebeuren indien moeder toch zou komen te overlijden voordat het ouderlijk huis verkocht wordt? Zal mijn broer dan toch noch erven of gaat er rekening gehouden worden met het deel van die 3 miljoen BEF waar ik volgens de notaris ook recht op heb of zal hij zijn deel krijgen en moet ik alsnog naar de rechtbank zoals de notaris beweerde?
Graag enige klaarheid!
Groetjes,
Marthe14
Laatst gewijzigd door Marthe14 op 02 mar 2010 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen nacht is zo donker dat er geen morgend op volgt...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 feb 2010 11:48

Marthe ,
ik heb uw verhaal tweemaal gelezen.
Ik denk dat het nu geen zin heeft om uw broer te laten dagvaarden voor terugbetaling van die 3 mio. bef. Maar wanneer , na overlijden van moeder , het huis verkocht wordt zal dit bedrag dienen gecompenseerd te worden van zijnentwege door minder ontvangst. Dus , u krijgt de tegenwaarde alvorens de gelijke verdeling geschiedt.
U zegt te beschikken over voldoende bewijzen . De notaris dient daar rekening mee te houden , zonder tussenkomst van een rechtbank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 01 mar 2010 16:18

Ik ga ervan uit dat de eventuele schuldvordering tot terugbetaling van ‘3 miljoen BEF’ niet behoort tot vaders nalatenschap.

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(Burgerlijk Wetboek).

Het is dus aan moeder om dit bewijs te leveren.

‘een bewindvoering aangevraagd voor moeder en ook verkregen’ houdt in :
“Art.488bis-F. § 1. De voorlopige bewindvoerder heeft tot taak de goederen van de beschermde persoon als een goed huisvader te beheren of de beschermde persoon in dat beheer bij te staan. Bij de uitvoering van zijn opdracht pleegt hij op regelmatige tijdstippen overleg met de beschermde persoon of diens vertrouwenspersoon...”(Burgerlijk Wetboek).

Overleg met de bewindvoerder de gepastheid/noodzaak van :
“Art.1150...Is de eiser een persoon aan wie krachtens de artikelen 488bis, a) tot k), van het Burgerlijk Wetboek, een voorlopige bewindvoerder is toegevoegd, dan wordt het verzoekschrift (tot verzegeling) door deze laatste ingediend...Art.1167.De ontzegeling kan aan de vrederechter worden gevraagd door...degenen die de zegels hebben doen leggen...Art.1177.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 02 mar 2010 17:21

Marthe ,

heb prive-bericht gestuurd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”