inzage bankrekeningen door reservataire erfgename

WvanArnhem
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

inzage bankrekeningen door reservataire erfgename

#1 , 18 feb 2025 21:31

Beste,

bij het overlijden van mijn vader zijn 4 van de 7 kinderen onterfd. Aangezien we als reservataire erfgenaam een idee willen hebben van de rekenboedel, hadden we graag een zicht gehad op de bankrekeningen van de overledene. Is dit mogelijk? Dienen banken deze inzage te bieden aan reservataire erfgenamen? Zo ja, wie kan dit opvragen?

Met vriendelijke groeten,
W van Arnhem

bullgod
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2025 00:39

aangezien reservataire erfgenamen nooit volledig onterfd kunnen worden, kan elke reservataire erfgenaam dit opvragen.
meer zelfs, zonder akkoord van alle erfgenamen kunnen de gelden niet vrijgegeven worden.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

wanton

#3 , 19 feb 2025 09:45

De bank zal pas inzage geven na voorlegging van een attest of akte van erfopvolging. Daar staat in vermeld wie de erfgenamen zijn.
Gezien die 'onterving' zal een bezoek aan een notaris nodig zijn.
De onterfde erfgenamen moeten zeker bezwaar maken om hun rechten te verdedigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper

#4 , 19 feb 2025 19:19

Wat Wanton zegt klopt. De bank gaat niet zelf bepalen (of laten bepalen) wie al dan niet erfgenamen zijn. Een bank heeft niet noodzakelijk zicht op huwelijkscontracten, testamenten of andere vormen van wilsbeschikking. Het zal dus inderdaad een notaris zijn die een erfrecht verklaring opmaakt. En als je dan toch een notaris aanstelt kan die ineens aan de bank de opdracht geven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”