testament

willemdezwijger
Topic Starter

testament

#1 , 20 feb 2010 17:36

Hoi,even een vraagje.
een man heeft een testament en wil dit nu wijzigen.
Hij is getrouwd en heeft geen kinderen zijn vrouw heeft 2 kinderen uit haar eerste huwelijk.
De man wil eigenhandig een testament schrijven en dit laten bewaren bij de notaris.
Als de man eerst sterft wil hij dat alles naar zijn vouw gaat.
Als de man laatst sterft wil hij dat zijn gedeelte schenken aan iemand anders.
het komt er op neer dat hij wil dat zijn stiefkinderen nooit iets erven dat is heel belangrijk voor de man
Hoe moet de man een testament opstellen en wat moet er in staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 21 feb 2010 12:28

onder welk stelsel is deze man nu getrouwd? scheiding van goederen, gewoon wettelijk stelsel,.....is er een huwelijkscontract?
Plus est en vous

willemdezwijger
Topic Starter

#3 , 21 feb 2010 14:11

onder welk stelsel is deze man nu getrouwd? scheiding van goederen, gewoon wettelijk stelsel,.....is er een huwelijkscontract?
onder het gewoon wettelijk stelsel

Reclame

wolf2

#4 , 21 feb 2010 18:56

"Ik stel mijn echtgenote X aan als algemeen legataris. Bij haar vooroverlijden stel ik Y aan als algemeen legataris."

Haar kinderen ervan nooit van de man.
Het voordeel van dgl. testament is dat zijn vrouw dan ook de volle eigendom erft van zijn eigen bezit.

Véél beter is het testament te beperken tot de eerste zin en een nieuw te maken als ze vooroverlijdt!

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 feb 2010 19:43

"Ik stel mijn echtgenote X aan als algemeen legataris. Bij haar vooroverlijden stel ik Y aan als algemeen legataris."

Haar kinderen ervan nooit van de man.
Volledigheidshalve vermelden dat aan de eis "het komt er op neer dat hij wil dat zijn stiefkinderen nooit iets erven" niet noodzakelijk is voldaan omdat zijn stiefkinderen vermoedelijk via hun moeder uiteindelijk toch nog (een deel) van zijn nalatenschap zullen verkrijgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#6 , 22 feb 2010 17:53

Inderdaad , als de man eerst sterft gaat alles naar zijn vrouw. Bij dezes overlijden erven in principe haar kinderen , ook hetgeen zij van hem heeft geërfd.
Tenzij : de man een testament maakt met een clausule van rest-legaat. Iets in de aard van :" wanneer bij het overlijden van Mevr. XX nog iets in haar nalatenschap zit , dat van mijn nalatenschap komt , gaat dat deel naar mijn neef CC."

Maar zoiets bespreek je best met een notaris!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”