Beste forumleden,
Graag had ik vrijblijvend advies ontvangen mbt. volgende situatie:
Nav. het overlijden van mijn moeder in 2023, zijn ik en mijn broer voor elk 50% volle eigenaar geworden van een building, bestaande uit 4 appartementen.
Mijn broer wou deze appartementen niet houden, en wou ze sowieso verkopen. Daar ik slechts mede-eigenaar ben, kon ik niet anders dan hierin meegaan. Met als resultaat dat de building in 1 geheel is verkocht geweest in april 2024 (akte van verkoop is verleden in oktober 2024).
Om mijzelf en mijn broer te ontlasten, had mijn vader op eigen initiatief voorgesteld het beheer van de appartementen verder op zich te nemen.
Hij heeft ook iedere maand de huurgelden op zijn rekening blijven ontvangen.
Hij zou later dan een “afrekening” maken waarbij de aan ons toekomende sommen huurgelden door hem zouden berekend worden en aan ons zouden doorgestort worden. Hierbij houdt hij zowel rekening zowel met de inkomsten (huurgelden), als met de kosten, zijnde afschrijvingskosten van renovaties die hij en mijn moeder doorheen de jaren heeft gedaan. Het gaat om kleine investeringen, renovatie van het dak, renovaties van badkamers en keukens,... In maart 2024 had hij al eens een "voorlopige" afrekening gestuurd. Voor de kosten, die hij aftrekt van de inkomsten, houdt hij rekening met "theoretische" bedragen die hij lukraak van het internet heeft geplukt (de renovatie van een keuken kost voor de gemiddelde Vlaming x EUR, de renovatie van een badkamer kost voor de gemiddelde Vlaming y EUR). Ook de afschrijvingsduur heeft hij van het internet geplukt (zijnde een afschrijvingsduur van 20 jaar).
Nu weet ik dat hij destijds de renovaties van de keukens en badkamers zo goedkoop mogelijk heeft gehouden (goedkoopste materialen,...). De werkelijke kosten die hij dus heeft gemaakt voor de renovaties liggen vele malen lager dan de "theoretische" kosten die hij vermeld bij de afrekening.
Wanneer we hem daarmee confronteerde, zei hij dat hij de facturen van al die renovaties niet meer heeft, en daarom gebruik maakt van de "theoretische" kost die hij op het internet heeft gevonden. Nochtans weet ik dat mijn vader gedurende heel zijn leven heel minutieus alle facturen van alles altijd heeft bijgehouden.
Bij de afrekening voor het verlijden van de akte, heeft de notaris het teveel ontvangen huurgeld voor de maand oktober (die aan de nieuwe kopers toekomen, vanaf moment verlijden akte) afgehouden van onze tegoeden van de verkoop. Ook het huurgeld van de maand oktober werd integraal ontvangen door mijn vader. Ik vroeg dan achteraf aan mijn vader of hij deze som (die wij betaald hebben, ondanks dat we nooit huurgelden hebben ontvangen), zou terugstorten naar onze rekening. Hij hield de boot in eerste instantie af, maar uiteindelijk zei hij dat hij dat wel in orde ging brengen. We zijn nu al geruime tijd later (na het verlijden van de akte), en hij heeft nog steeds niets terug gestort (noch het door ons betaalde deel van restant huurgeld maand oktober, noch enige andere huurgelden).
Nu is mijn vraag: wat kan ik hiertegen doen? Ik heb hem al mails en berichten gestuurd, hij heeft deze wel gelezen, maar hij antwoordt er totaal niet op.
Dien ik hiervoor juridische stappen te ondernemen, om de aan ons toekomende huurgelden op te eisen?
Verder: Heeft mijn vader het recht om renovatiekosten in rekening te brengen die hij en mijn moeder in het verleden hebben gemaakt? Toen ik en mijn broer volle eigenaar zijn geworden, waren deze renovaties al lang gebeurd, doch vindt hij dat hij het recht heeft om de afschrijvingskosten van deze renovaties in rekening te brengen met onze huurgelden.
En verder, indien hij dat recht heeft om de afschrijvingskosten in rekening te brengen, moet hij dan niet de WERKELIJKE gemaakte kosten bewijzen (met voorleggen van facturen)?? Het kan toch zo niet zijn dat hij rekening houdt met "theoretische" bedragen die hij lukraak van het internet heeft geplukt?
Ik heb dus tot op heden geen huurgelden ontvangen, en mijn vader antwoordt niet op mails, noch op berichten. Wat kan ik hier juridisch tegen doen?
Welke stappen dien ik concreet te nemen om mijn rechten te laten gelden??
Alvast bedankt voor de info.