Vader erfenis verwerpen, wat met grootouders erfenis?

Billies
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vader erfenis verwerpen, wat met grootouders erfenis?

#1 , 09 sep 2024 16:45

Hallo,

Het gaat om de volgende situatie:
Enkel mijn vader zijn moeder leeft nog.
Hij heeft nog een zus.
Mijn vader heeft niet lang meer te leven.
Hij heeft nog zeer veel schulden staan.

Stel dat hij voor mijn grootmoeder komt te overlijden. Mijn broers, zus en ikzelf weigeren zijn erfenis. (Ook zijn kleinkinderen verwerpen zijn erfenis)
Dan later komt mijn grootmoeder te overlijden. Wij zijn dan plaatsvervanging in het testament. Wat gebeurt er met haar aandeel ten gunste van mijn overleden vader? Komt dit naar ons of komt dit te
vervallen omdat we de erfenis van mijn vader verworpen hebben.

Stel mijn grootmoeder komt eerst te overlijden. Mijn vader verwerpt de erfenis van mijn grootmoeder ten gunste van ons (die wij wel aanvaarden). Mijn vader komt dan erna te overlijden waarbij wij zijn erfenis verwerpen. Kan de erfenis van mijn grootmoeder aan ons dan in het gedrang komen?

Alvast bedankt

bosprocureur

#2 , 09 sep 2024 18:01

heeft de oma (nog) geen schenkingen gedaan ?

bullgod

#3 , 09 sep 2024 18:54

als vader overlijdt en kinderen en kleinkinderen verwerpen, komt zijn erfenis dan niet aan zijn zus? en als die verwerpt aan zijn moeder?
wat is "plaatsvervanging in het testament"? heeft grootmoeder een testament? ze zou inderdaad beter schenken.
erfenis van later te sterven grootmoeder zit niet in de erfenis van vader; dus erfenis van grootmoeder wordt niet mee verworpen.
idem indien grootmoeder eerst sterft.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 sep 2024 14:31

Denk er aan dat als de kinderen en kleinkinderen verwerpen, (groot)moeder de erfgenaam wordt: zij moet ook verwerpen dus
Net als broers en zussen van vader

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 sep 2024 14:39

Stel mijn grootmoeder komt eerst te overlijden. Mijn vader verwerpt de erfenis van mijn grootmoeder ten gunste van ons (die wij wel aanvaarden). Mijn vader komt dan erna te overlijden waarbij wij zijn erfenis verwerpen.
Is een batige erfenis verwerpen nog toegelaten als men schulden heeft :?:

Dacht dat overheid daar een stokje voor gestoken had, of dat ging doen, want eigenlijk is dit zichzelf onvermogend maken - wat niet mag ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”