huis verkopen ?

klimmer
Topic Starter

huis verkopen ?

#1 , 31 aug 2006 14:05

Binnenkort gaan wij ons definitief in Frankrijk vestigen.
Dit plan is bij mijn ouders in h??l verkeerde aarde gevallen !

Mijn ouders zijn beiden ong. 75 jaar oud en mijn zus (met haar zoon) woont bij hen in.

De eigendom is redelijk wat waard en ook de centjes ontbreken niet.

Nu dreigen ze ermee, dat als we onze verhuis doorzetten, om het huis aan mijn zus te verkopen zodat ik later niets kan erven.

Kan dit eigenli!jk zomaar ?

(niet dat ik er slapeloze nachten van heb .... maar ik wilde dit toch graag wel eens checken)
:?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 31 aug 2006 14:29

Yep...dat kan,geen probleem!

Troy

#3 , 31 aug 2006 14:38

Binnenkort gaan wij ons definitief in Frankrijk vestigen.
Dit plan is bij mijn ouders in h??l verkeerde aarde gevallen !

Mijn ouders zijn beiden ong. 75 jaar oud en mijn zus (met haar zoon) woont bij hen in.

De eigendom is redelijk wat waard en ook de centjes ontbreken niet.

Nu dreigen ze ermee, dat als we onze verhuis doorzetten, om het huis aan mijn zus te verkopen zodat ik later niets kan erven.

Kan dit eigenli!jk zomaar ?

(niet dat ik er slapeloze nachten van heb .... maar ik wilde dit toch graag wel eens checken)
:?
Verkopen kunnen ze inderdaad zomaar.

Reclame

Lex

#4 , 31 aug 2006 14:50

Verkopen kunnen ze inderdaad zomaar.
Hun centen opsouperen ook!

sperwer

#5 , 31 aug 2006 15:59

Dit is de enige manier om geen erfenis achter te laten.
Alles op leven.

klimmer
Topic Starter

#6 , 31 aug 2006 16:30

Centen opsouperen : daar kan ik nog inkomen. Ik zou dat mss ook wel doen.

Maar is de verkoop van een eigendom aan een ander kind niet een bevoorrechte situatie cree?ren ?
Moet de andere erfgenaam daar dan niet mee akkoord gaan ?

Troy

#7 , 31 aug 2006 17:37

Centen opsouperen : daar kan ik nog inkomen. Ik zou dat mss ook wel doen.

Maar is de verkoop van een eigendom aan een ander kind niet een bevoorrechte situatie cree?ren ?
Moet de andere erfgenaam daar dan niet mee akkoord gaan ?
Dat moet niet. Indien het echter een vermomde schenking is (het huis verkopen voor een appel en een ei) of een verkoop tegen lijfrente, dan moet het huis, wanneer uw vader komt te overlijden, wel ingebracht worden in de nalatenschap. Dan zal je wel nog recht hebben op een deel van het huis.

Maar tegen de verkoop/schenking kan je niets beginnen...

Fresh

#8 , 01 sep 2006 13:46

Ik wens alle voorgaande adviezen formeel te weerleggen. ZOMAAR VERKOPEN KAN UITERAARD NIET. Als reservatair erfgenaam in casu heeft men ook zo zijn rechten geboden door het civiel recht.

In casu is het van belang art. 918 B.W. na te kijken. Dit artikel bestrijdt 'verdachte' handelingen zoals de verkoop door de ouders van een onroerend goed aan 1 van de kinderen met benadeling van de andere kinderen en zonder dat laatstgenoemden met deze verkoop hebben ingestemd. In dit geval wordt de verkoop vermoed een vermomde schenking te zijn, wat concreet betekent dat men als benadeelde reservatair erfgenaam naar de rechtbank kan stappen (wat in de praktijk frequent gebeurt) om inkorting te vorderen ter wedersamenstelling van zijn wettelijk voorbehouden erfdeel.

Lepe advocaten (hierin bijgestaan door menig notaris) laten de mensen in zulke gevallen dan de (benadeelde) reservataire erfgenaam de verkoopsovereenkomst meetekenen teneinde zulke problemen te vermijden. Het is dus van belang dat U - teneinde Uw rechten te vrijwaren - niets tekent betreffende de verkoop.

wolf2

#9 , 01 jan 2007 17:44

Verkopen (= tijdens het leven van en door de eigenaars) kan perfect en is niet tegen te houden.

Pas na het openvallen van de nalatenschap kan men spreken van een erfgenaam, en van zijn bescherming door een recht op inkorting.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”