afkopen vruchtgebruik

wimg4
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

afkopen vruchtgebruik

#1 , 31 jul 2024 13:52

mijn vader is onlangs overleden en mijn stiefmoeder heeft voor de helft vruchtgebruik op onze woning. mijn moeder is 30 jaar geleden al overleden.wij ik en mijn zus waren dus al voor de helft blote eigenaar van de woning . om het vruchtgebruik af te kopen vind ik op verschillende sites een afkooptabel van +- 7 % voor een vrouw van 84 jaar . nu komt de notaris af met een afkoopsom van 14,09%.
zij is voor de helft vruchtgebruiker is dit dan op haar deel of op heel de woning ?
en is het nu 7 of 14 %?
moet ik nog een andere notaris raadplegen ?
ook de begrafenis van vader gaat van mijn en mijn zus haar deel van het geld af is dit ook correct ?

eylis

#2 , 31 jul 2024 15:33

De helft van de woning is reeds van u en daar zou de overlevende partner van uw vader aan u ook huur moeten betalen, de tijd dat zij daar nog woont. Dus dit kan ook afgetrokken worden van de uitkoopsam vruchtgebruik van de andere helft dat u haar zou betalen bij uitkoop. Deze vruchtuitkoop gaat dus over de andere helft van de huurwaarde van de woning.
Neem best een eigen notaris om de juiste uitkoopsom te berekenen.

Rolstoel1

#3 , 31 jul 2024 19:23

Heeft die stiefmoeder kinderen? Ken je haar erfgenamen.

Ik heb een geval in de familie gekend waar men vruchtgebruik naar eigendom omgezet om dan te kunnen verkopen.
Enkele maanden nadien stierf die (kinderloze) man (stiefvader). Hadden de erfgenamen niets ondernomen was alles van hun. De afkoopsom is naar de andere kant van de familie gegaan. Vruchtgebruik loopt af bij de dood, Betaald geld kan naar de andere kant van de familie gaan.

Kortweg: het is ongeveer 1% per jaar. 100-84 = 16%, die 14.09 zal dus kloppen. Daar bestaat een tabel van.

Ongeveer heb je 50% -14% =36% /2 = 18%

Als deze vrouw komt te overlijden heb je 50% /2 = 25%

Zij heeft VOLLEDIG vruchtgebruik van de woning. 14% op de VOLLEDIGE prijs van de woning.

Indien ik fout ben mag men mij corrigeren

Zij kan dat vruchtgebruik NIET doorgeven aan haar erfgenamen.

Een vruchtgebruiker mag wel VERHUREN, (bvb om een rusthuis te betalen)

Huur betalen bij vruchtgebruik heb ik nog nooit gehoord, daar wil ik meer over weten. Is dat onlangs geweizigt ? Zij moet volgens mij geen huur betalen aan U.

Ik ben geen jurist, ik kan het verkeerd gelezen hebben.

Reclame

eylis

#4 , 31 jul 2024 20:28

@Rolstoel1: Kan je dan uitleggen waarom de eigenaren (de eigen kinderen) van het erfdeel van hun moeder (30 jaar geleden...) een vruchtgebruikvergoeding over hun eigen bezit zouden moeten betalen aan de stiefmoeder? Tussen de moeder van de kinderen en de stiefmoeder is er geen vruchgebruikrecht. Alleen over het vadersdeel waarvan de stiefmoeder als echtgenote het vruchtgebruik heeft...

wimg4
Topic Starter

#5 , 31 jul 2024 21:26

ze heeft 50% vruchtgebruik is dit dan 14,09 op de helft van de woning of op heel de woning ?

wanton

#6 , 01 aug 2024 07:42

De officiële omzettingswaarde van het vruchtgebruik voor een vrouw van 84 bedraagt 7.38 %. Zie tabel 2023 van ministerie van Justitie.
De kinderen zijn nu volle eigenaar voor moeders helft van de woning, stiefmoeder heeft slechts vruchtgebruik op vaders helft. Eigenlijk moet zij een halve huur betalen.
Indien akkoord met stiefmoeder, kunnen de kinderen volle eigenaar worden van de woning mits zij die 7.38 % van de helft van de woning aan haar betalen.
De begrafeniskosten worden idd betaald met de gelden uit vaders deel. Die zijn dus ten laste van de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rolstoel1

#7 , 02 aug 2024 02:26

Je kan toch vruchtgebruik geven over iemand die GEEN erfgenaam is.

Je geeft je vriend/vriendin vruchtgebruik over je woning (tot de dood) en nadien kunnen de erfgenamen hun deel krijgen. (dus alles)

Wil je dus zeggen als iemand die vruchtgebruiker is zonder eigendom dat je die niets zou moeten betalen?

Je hebt toch vruchtgebruik over de VOLLEDIGE eigendom . Dat wil ik eens uitgeklaard zien, desnoods in een nieuwe topic. VRUCHTGEBRUIK ZONDER EIGENDOM.

Wetgeving veranderd nu eenmaal.

Rolstoel1

#8 , 02 aug 2024 04:13

https://www.notaris.be/mijn-erfenis/hoe ... en-geldsom

Ee rechter kan nooit de omzetting van vruchtgebruik op de gezinswoning en de huisraad toestaan, zonder de instemming van de langstlevende echtgenoot. Dit geldt ook bij een tweede huwelijk. De langstlevende beschikt altijd over een vetorecht voor wat de gezinswoning betreft!

Ik heb een nieuw woordje geleerd VETORECHT

Ik moet eerlijk toegeven dat het niet gemakkelijk is om alles te vinden en te begrijpen.

wanton

#9 , 02 aug 2024 09:41

@ Rolstoel : uw bericht van 02:26 is nogal verward.

Bij overlijden van een persoon die gehuwd was of wettelijk samenwoonde, krijgt de partner automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning. Die betaalt daar geen erfbelastingen op. Dat vruchtgebruik houdt in : gratis woonst of inning van huur, levenslang. Bij het tweede overlijden gaat het vruchtgebruik -gratis- naar de blote eigenaars, die daardoor volle eigenaar worden.
Na een tweede huwelijk kan het voorkomen dat slechts het VG van de helft van de woning kan doorgegeven worden, omdat de overledene zelf slechts een halve woning in bezit had.

Een afkoop van het vruchtgebruik van de gezinswoning kan idd slechts mits akkoord van de vruchtgebruiker. Voor alle andere tegoeden - roerend of onroerend - kan die het niet weigeren. Aan welke waarde? Volgens tabel van ministerie van Justitie , op basis van leeftijd , man of vrouw verschillend.

Een alleenstaande kan idd via een testament, vruchtgebruik geven aan iemand anders, een 'vreemde'. Maar die betaalt wel erfbelasting. Dat kan bepaald worden voor een zekere periode of levenslang. Daarna worden de blote eigenaars automatisch volle eigenaar. Indien er kinderen zijn, moet éea wel opgemaakt worden binnen de geldende beperkingen/regels.

Een deftig gesprek met uw notaris - en de concrete elementen - is aan te raden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#10 , 02 aug 2024 12:27

@Rolstoel1: de forumleden reageren hier vanuit hun persoonlijke ervaringen op vragen van posters. Sommigen hebben ook jarenlange professionele ervaring op de teller staan. Iedereen heeft toegang tot informatie op het internet en ik heb de indruk dat u zich ook aan het verdiepen bent in de materie. Maar als u vragen heeft over wat u leest, opent u beter een nieuwe topic. Of beter nog: open een gesprek in het praatcafé over wat u niet begrijpt aan deze wetgeving . Uw vragen en mening omtrent deze materie helpen de vraagsteller niet verder. Dus, open uw vraag in het praatcafé, daar krijgt u vast reacties om u uit te leggen dat de regelgeving (zoals Wanton die uitstekend verwoordde) wel degelijk klopt als een bus.

Rolstoel1

#11 , 05 aug 2024 04:09

Ik kan niet goed quoten:

-------Voor alle andere tegoeden - roerend of onroerend - kan die het niet weigeren.

Die andere goederen zijn dan wel een 2e woning of gronden . Als de erflater hier een fout maakt (in het testament) dan kan de vruchtgebruiker hier geen omzetting weigeren en 0% krijgen als die geen blote eigenaar is. 25% van 0 eigendom is 0

Daarom dat ik een nieuw topic heb geopend.

Aan T.S. zou ik willen zeggen: het is de wil van Uw vader, respecteer deze wil. U moet wachten op dat deel. Hoogstwaarschijnlijk heeft deze vrouw voor Uw vader gezorgt en is dit de dank dat hij aan deze vrouw geeft: een vruchtgebruik.

Veel mensen vinden erfenissen normaal, maar er zijn ook veel mensen die nooit iets ontvangen. Veel mensen vergeten dat onze voorouders ervoor gewerkt hebben en zij doen wat zij willen.

Groeten,

eylis

#12 , 05 aug 2024 13:13

@Rolstoel1: Het is de bedoeling van het Juridisch Forum om vragenstellers eerstelijnshulp te bieden op wettelijk niveau. Op deze vraag is er een wettelijk correct antwoord geformuleerd. Wat u zelf vind is uw persoonlijke opinie, maar geen wettelijke grond.
Nogmaals: de vader was géén enige en volledige eigenaar van de woning. Hij kon slechts vruchtgebruik toestaan over zijn halve eigendom.
Ik denk dat er duidelijk is geantwoord op de vraag van poster en dat er op deze topic een slotje mag.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”