Schenking bouwgrond

Joram
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schenking bouwgrond

#1 , 29 jul 2024 20:28

Per dec21 hebben mijn ouders een bouwgrond geschonken aan mijn zus (49%), mij (50%) en aan mijn partner met wie ik wettelijk samenwonend ben (1%). Mijn partner heeft dan mijn zus uitgekocht via verdeelrecht (2,5%) waardoor de bouwgrond momenteel voor 50% van mij is en 50% van mijn partner. Echter blijkt nu dat wij geen interesse (meer) hebben in deze bouwgrond, en mijn ouders hier zelf op willen bouwen en hun huidig huis verkopen. Er is geen clausule van herroepbaarheid in de schenkingsakte voorzien, dus ongedaan maken lijkt mij onmogelijk.

Wat is de beste optie om dit zo goedkoop mogelijk en zo eerlijk mogelijk te volbrengen? Klopt het dat mijn partner en ik eigenaar zouden worden van het huis bij het overlijden van mijn ouders én indien het via een erfpachtovereenkomst loopt? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat mijn zus ook gelijk behandeld wordt, gegeven het feit dat zij al 50% cash heeft ontvangen in Dec21 bij het uitkopen door mijn partner in de bouwgrond.

Sirkii

#2 , 04 aug 2024 16:19

Je bent eigenaar van de grond maar niet van het huis (als uw ouders de constructie betaald hebben). Dat de grondeigenaar eigenaar zou zijn van een niet door hem betaalde constructie is een wijdverspreide lapsus. Bij overlijden erven jullie elk de helft van de constructie. De grond is al van u. Bij verkoop krijg jij de grondwaarde en de helft van de constructiewaarde. Er is voor zover ik weet wel voorkooprecht.

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2024 20:45

"Dat de grondeigenaar eigenaar zou zijn van een niet door hem betaalde constructie is een wijdverspreide lapsus."

Recht van natrekking.....tenzij er een recht van opstal zou verleend zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”