Kind toch onterven ?

Centauri167
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kind toch onterven ?

#1 , 11 sep 2023 14:39

Naar aanleiding van het artikel onlangs in HLN; indien gewenst kan ik de link hier posten heb ik enkele vragen maar ik zal eerst even de context schetsen.
Mijn vriendin en ik zijn 23 jaar samen, haar ouders waren hier niet blij mee want ze wilden dat ik een relatie begon met hun 1 jaar oudere dochter ... ( middeleeuwse gedachte ) Na een klein half jaar hebben ze haar letterlijk op straat gegooid. Een paar jaar geen contacten, maar daarna weer enkele jaren contacten, soms goed maar meestal slecht.
Een 10 jaar geleden is het contact dan lang hun kant terug volledig verbroken.

Nu gaan mijn vragen over het HLN artikel waar de titel aangeeft dat je een kind wel kan onterven maar eigenlijk ook niet daar een kind tot 30 jaar achter zijn wettelijke reserve aan kan gaan:
- klopt dit artikel, HLN staat nu ook niet bekend als de meest correcte krant ?
- wordt een kind altijd verwittigd, door een notaris of dergelijke, na het overlijden van één van de ouders, want hoe kan een "onterfd" kind dat geen contact meer heeft te weten komen dat één van de ouders zijn gestorven ?
- het wettelijke erfdeel zou dus beschermd blijven, maar kan men eigenlijk iets proberen te recupereren van giften ( zoals auto's en dergelijke ) dat de andere 2 kinderen hebben gekregen tijdens deze periode ?

Alvast bedankt voor de moeite.

Centauri167
Topic Starter

#2 , 11 sep 2023 14:40

Meer info wat een kind, zoals mijn vriendin in deze situatie allemaal mag doen is trouwens ook meer dan welkom ! :)

Thomas Morus

#3 , 11 sep 2023 17:03

1. ja
2. ja
3. ja in principe, maar eiser moet bewijzen....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Centauri167
Topic Starter

#4 , 11 sep 2023 20:00

1. ja
2. ja
3. ja in principe, maar eiser moet bewijzen....
Hebt U enig idee hoe lang het duurt voor iemand ( zoals in het geval van mijn vriendin ) te horen krijgt dat een ouder is overleden ? Ik vroeg het me niet af omwille van de erfenis maar of ze nog tijd zou hebben om een laatste afscheid te nemen, wat natuurlijk niet mogelijk is als dit maanden zou duren ?
Extra vraag, op zich kan men toch kiezen om een erfenis zonder notaris af te handelen; hoe gaat mijn vriendin dan op de hoogte worden gesteld of beter gezegd door wie ?

Alvast bedankt voor Uw antwoorden, wordt gewaardeerd !

Thomas Morus

#5 , 11 sep 2023 21:07

Omdat de banktegoeden geblokkeerd zullen blijven zolang uw vriendin geen toestemming geeft tot vrijgeven.
Maar het is best mogelijk dat uw vriendin eerst weken na de begrafenis het overlijden zal vernemen.

Centauri167
Topic Starter

#6 , 11 sep 2023 22:58

Omdat de banktegoeden geblokkeerd zullen blijven zolang uw vriendin geen toestemming geeft tot vrijgeven.
Maar het is best mogelijk dat uw vriendin eerst weken na de begrafenis het overlijden zal vernemen.
Worden die banktegoeden al geblokkeerd bij het overlijden van de eerste ouder of pas bij de tweede ?

Thomas Morus

#7 , 11 sep 2023 23:10

Worden die banktegoeden al geblokkeerd bij het overlijden van de eerste ouder of pas bij de tweede ?
Bij elk overlijden. Voor vrijgave moeten alle erfgenamen hun akkoord geven.

Centauri167
Topic Starter

#8 , 12 sep 2023 01:20

Bij elk overlijden. Voor vrijgave moeten alle erfgenamen hun akkoord geven.
Ok, bedankt.
Heb dat spijtig genoeg al meegemaakt maar als enig kind zonder testament was dat natuurlijk bij mij volledig anders dan de situatie van mijn vriendin ...

Lelie60

#9 , 12 sep 2023 12:14

Maar ouders kunnen zich perfect onvermogend maken : onroerende goederen verkopen, geld op naam van één van de kinderen enz.

Marcus Aurelius

#10 , 12 sep 2023 13:21

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Centauri167
Topic Starter

#11 , 12 sep 2023 19:24

Bedankt, was interessant om te lezen ! :)

rondevries

#12 , 16 sep 2023 20:35

1. Klopt het artikel?

Ja, het artikel klopt. In België is het niet mogelijk om een kind volledig te onterven. Elk kind heeft recht op een wettelijke reserve, die gelijk is aan de helft van de erfenis. Dit betekent dat een kind, zelfs als het in het testament is onterfd, toch een deel van de erfenis kan opeisen.

2. Wordt een kind altijd verwittigd na het overlijden van een ouder?

Nee, een kind wordt niet altijd verwittigd na het overlijden van een ouder. Als een kind geen contact meer heeft met de ouders, is het mogelijk dat het kind niet op de hoogte is van het overlijden. In dat geval kan het kind de erfenis nog steeds opeisen door een vordering tot inkorting in te dienen bij de rechtbank.

3. Kan men giften recupereren?

Ja, het is mogelijk om giften te recupereren als deze zijn gedaan binnen vijf jaar voor het overlijden van de erflater. Dit geldt ook voor giften die zijn gedaan aan andere kinderen. Als een kind kan aantonen dat de giften zijn gedaan om het kind te onterven, kan het kind de giften terugvorderen.

In het specifieke geval van uw vriendin :

Als uw uw vriendin geen contact meer heeft met haar ouders, is het mogelijk dat ze niet op de hoogte is van hun overlijden. In dat geval kan ze de erfenis nog steeds opeisen door een vordering tot inkorting in te dienen bij de rechtbank.

Als haar ouders haar in de afgelopen tien jaar giften hebben gedaan, kan uw vriendin deze giften terugvorderen als ze kan aantonen dat de giften zijn gedaan om haar te onterven.

rondevries

#13 , 16 sep 2023 20:36

onvermogend ? Als een kind kan aantonen dat de acties van de ouders zijn gedaan om het kind te onterven, kan het kind de acties laten vernietigen door de rechtbank.

In het geval van uw vriendin is het belangrijk om te bewijzen dat haar ouders hun vermogen hebben verdeeld om haar te onterven. Dit kan moeilijk zijn, maar het is niet onmogelijk.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”