langst leeft al

vero
Topic Starter

langst leeft al

#1 , 12 aug 2006 11:36

Mijn pa is overleden laastleden,nu blijkt dat mijn moeder een aanpassing langst leeft al heeft laten akteren, in het psychiatrich centrum Beernem, de notaris is daar langs geweest. Volgens de notaris geen enkel probleem!! Liegt dat ze omver valt, maar de center waren belangrijker. De doctor wacht met een attest van geestesgezondheid te geven. Wat kan ik doen? Heeft het zin een discussie geestesziek,handelsbekwaam, en dergerlijk aan te gaan, kan ik als enige erfgenaam op alles bewarend beslag op alles onroerend en roerend leggen om te voorkomen dat mijn moeder mij onterft?,wat ze volgens familieleden van plan is? mvg :shock:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 13 aug 2006 13:14

De handelingsONBEKWAAMHEID inroepen wanneer de handelingsonbekwame is overleden?

Ik geef U weinig(lees GEEN) kans op (juridisch) slagen!

Troy

#3 , 17 aug 2006 18:05

Mijn pa is overleden laastleden,nu blijkt dat mijn moeder een aanpassing langst leeft al heeft laten akteren, in het psychiatrich centrum Beernem, de notaris is daar langs geweest. Volgens de notaris geen enkel probleem!! Liegt dat ze omver valt, maar de center waren belangrijker. De doctor wacht met een attest van geestesgezondheid te geven. Wat kan ik doen? Heeft het zin een discussie geestesziek,handelsbekwaam, en dergerlijk aan te gaan, kan ik als enige erfgenaam op alles bewarend beslag op alles onroerend en roerend leggen om te voorkomen dat mijn moeder mij onterft?,wat ze volgens familieleden van plan is? mvg :shock:
- Inderdaad proberen de handelingsonbekwaamheid van uw vader in te roepen.

- Uw moeder kan u, als enig kind niet volledig onterven. Je hebt hoe dan ook nu al de blote eigendom van de gehele nalatenschap van uw vader. Indien uw moeder komt te overlijden, dan zal u als enig kind alles erven, tenzij ze een testament opgemaakt heeft dat er anders over beslist. In dat geval heb je, door je wettelijke reserve, sowieso recht op de helft van de nalatenschap van uw moeder.

Reclame

Lex

#4 , 20 aug 2006 14:45

Een onbekwame KAN een geldig testament opstellen!

De wet is er ter bescherming van de 'onbekwame' (zijn persoon en/of zijn goederen), maar in geen geval van derden.

Troy

#5 , 20 aug 2006 16:01

Een onbekwame KAN een geldig testament opstellen!

De wet is er ter bescherming van de 'onbekwame' (zijn persoon en/of zijn goederen), maar in geen geval van derden.
Klopt.

De persoon in kwestie moet w?l gezond van geest zijn. Als bewezen wordt dat dit niet geval was op het ogenblik van het opstellen van het testament, dan kan het testament nietig verklaard worden.

sperwer

#6 , 20 aug 2006 18:37

Troy,

zoals je zelf schrijft KAN het testament ongeldig verklaard worden.
Maar dit is dan wel een beslissing die zuiver van de rechtbank af hangt.
De rechter kan evenzeer verklaren dat de overledene op het ogenblik van het opstellenvan zijn testament een helder ogenblik had en dus wel bekwaam was toen hij het opstelden.

Men zal dus duidelijk moeten kunnen bewijzen dat deze persoon, ook onbekwaam was om een testament op te stellen. En dat hij geen heldere ogenblikken had, waarin hij het wel kon.

En dat is nu net het probleem bij reeds overleden erflaters.

Het is daarom ook dat men het voorbehouden deel en de terugwerkende kracht van schenkingen in het erfrecht heeft geplaatst.

Roosje

#7 , 16 sep 2006 09:28

@ Troy

in geval van een beding langst leeft al dan is er toch geen sprake van dat de kinderen iets erven?

In dit geval gaat de volledige eigendom van de vader naar de moeder.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 sep 2006 22:55

"Langst leeft alles" is een clausule van een huwelijkscontract waarbij de huwelijksgemeenschap toebedeeld wordt aan de langstlevende.

Een testament waarbij alles weggeven wordt aan de langstlevende kan echter geen afbreuk doen aan de rechten van de kinderen op de reserve, wat hen in ieder geval toekomt (de helft van de nalatenschap als er ??n kind is, maar wel vruchtgebruik hierop voor de overlevende echtgenote).

Een testament kan ongeldig verklaard worden als je kan bewijzen dat de testator niet gezond van geest was. Of dit in dit geval kan is onmogelijk te beoordelen zonder het volledig dossier te zien. Raadpleeg daarvoor een goede advocaat.

scorpioen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”