Indien u niets doet gaat u niets erven.Bedankt voor uw antwoord. Kan het dan zijn dat ik helemaal niets zou krijgen met dit contract? Hoe moet ik dit dan juist aanvechten? Ik weet ook niet juist of ik effectief benadeeld ga worden. Constateert men bij de erfenisverdeling dan zelf niet dat ik mijn wettelijk minimumdeel niet zou krijgen?
Euh, op basis waarvan zou de notaris dit moeten weigeren? Het is toch niet aan hem om te bepalen onder welk stelsel gehuwd wordt.Ik begrijp niet dat er ook maar één notaris is die zulk contract notuleert als één van de partners kinderen heeft. Jullie kunnen dit contract aanvechten. Zeker doen als er een mogelijkheid is dat jullie benadeeld worden hierdoor. Zo'n contract zorgt steeds voor problemen.
Hoe kan ik zeker zijn dat de erfenisverdeling correct verloopt en dat ik krijg waar ik recht op heb? Hoe en wanneer kan ik ingrijpen indien nodig?Indien u niets doet gaat u niets erven.Bedankt voor uw antwoord. Kan het dan zijn dat ik helemaal niets zou krijgen met dit contract? Hoe moet ik dit dan juist aanvechten? Ik weet ook niet juist of ik effectief benadeeld ga worden. Constateert men bij de erfenisverdeling dan zelf niet dat ik mijn wettelijk minimumdeel niet zou krijgen?
Er wordt niets "automatisch" geconstateerd..
Ik denk dat TS niet de stiefzoon is maar volle zoon.Als uw vader eerst overlijdt zal je zonder testament als stiefzoon niets erven omdat haar familie alles erft na haar overlijden.
Als zij eerst overlijdt zal jij zonder testament alles erven als hij sterft.
Een huwelijk met gemeenschap van goederen is niet hetzelfde als een langst leeft clausule. Het eerste gaat over eigen en gemeenschappelijk vermogen tijdens het huwelijk, het andere over wat er gebeurt na overlijden.Als uw vader eerst overlijdt zal je zonder testament als stiefzoon niets erven omdat haar familie alles erft na haar overlijden.
Ik ben inderdaad de volle zoon van mijn vader.Ik denk dat TS niet de stiefzoon is maar volle zoon.Als uw vader eerst overlijdt zal je zonder testament als stiefzoon niets erven omdat haar familie alles erft na haar overlijden.
Daar ben ik het ook wel mee eens. Bij leven is het uiteraard zijn vermogen, mag hij er mee doen wat hij wil en als er uiteindelijk om een of andere reden geen vermogen meer over is, then so be it. Maar als er een erfenis is, dan wil ik wel dat alles correct verloopt en dat ik niet plots (grotendeels) onterf blijk te zijn door dit stelsel of door wat er nog geregeld is.Toch ook nog eens herhalen wat dikwijls vergeten wordt in dit soort topics: er is maar sprake van erfenis na overlijden. Kinderen van een ouder die hertrouwt hebben dus nog niks “veilig te stellen”. De ouder doet bij leven nog steeds met zijn vermogen wat hij wil.
Met de stelling dat een vader nog steeds doet wat hij wil, ben ik niet akkoord. Door het stelsel van algemene gemeenschap te hanteren, geeft hij al de helft van zijn vermogen weg. Zijn kinderen zullen hier nooit nog iets van terug zien. Nu hangt het idd van andere bepalingen af hoe en of die kinderen benadeeld worden. Opletten is nodig.
Toch ook nog eens herhalen wat dikwijls vergeten wordt in dit soort topics: er is maar sprake van erfenis na overlijden. Kinderen van een ouder die hertrouwt hebben dus nog niks “veilig te stellen”. De ouder doet bij leven nog steeds met zijn vermogen wat hij wil.