Huis 3/4 blote eigendom 1/4blote eigendom zus

Kristofver
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huis 3/4 blote eigendom 1/4blote eigendom zus

#1 , 07 feb 2022 12:54

Beste

Mijn vader zou al willen schenken met behoud van vruchtgebruik. Zijn eigen huis gaat volledig naar mijn zus. En ik het huis en grond van mijn grootouders het huis is ooit verdeeld 2/4 vader, 1/4 zus, 1/4 voor mij. Met voorbehoud vruchtgebruik voor mijn vader.

Nu met de verdeling komen de bedragen (waarde) zo goed als overeen. Enkel ben ik verschuldigd om 1/4 van mijn zus over te kopen. Zo heeft de notaris dit genoteerd.

Nu bij mijn inzien ben ik niet verplicht voor afkopen van dat deel. De notaris zegt dat ik wel als ik het pas achteraf afkoop na aflopen van vruchtgebruik registratie van de hele woning moet betalen. Oke begrijp ik. Maar wat ben ik er mee vooruit om die 1/4 nu al af te kopen terwijl mijn vader vruchtgebruik heeft.

In mijn ogen zou het ook niet mogelijk zijn dat mijn zus iets kan verkopen waar vruchtgebruik op is ofwel moet mijn vader het vruchtgebruik afstaan. Of moet er rekening gehouden worden met de waarde van het vruchtgebruik? Dus vruchtgebruikwaarde min de aankoopsom (1/4).

Ik vind het een beetje gek eigen geld in iets steken waar je misschien20 jaar op moet wachten terwijl mijn zus met mijn geld haar kan verrijken ik vind dit verkeerd.

En ik zou het fair vinden moest de waarde van vruchtgebruik van mijn vader min aankoopsom 1/4 er af gaan.

Of wat denken jullie ik vind het gewoon gek dat ik vollepot betaal en aan de zijlijn toekijk.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kristofver
Topic Starter

#2 , 07 feb 2022 13:36

Dus voorbeeld:

1/4woning = waarde 100 000€

Mijn vader zou een waarde vruchtgebruik hebben van 38% dus 38 000€

Dus heeft die 1/4 een waarde van 62 000€ in mijn ogen naar gelang zijn levensverwachting (vruchtgebruikwaarde) dat ik pas kan gebruik maken van dat goed. dat ik aan het deel niets heb. Of is dit een foute berekening?

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 feb 2022 21:55

Als je nu je zus uitkoopt, is dat toch minus de waarde vh vruchtgebruik ?

Als je wacht tot vader er niet meer is, liggen de vastgoedprijzen hoger, én valt dat deel vruchtgebruik weg ...

Geld wordt steeds minder waard, -7,5 % afgelopen jaar
Vastgoed stijgt enkel - zeker op langere termijn

Is het een huis + aparte grond ?
Dan zou je vader afstand kunnen doen van vruchtgebruik op de grond (maar behouden op de woning)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”