Beste
Mijn pa is onlangs overleden ( weduwnaar ), ik enigste erfgenaam
Er zijn echter voor mij wat onduidelijkheden in het aangifte formulier :
1) hij had een vergoedingsplan begrafeniskosten bij NN -> zoals ik het kan zien vul ik de waarde ervan in bij het actief vermogen ( roerende goederen )?
2) bij het passief geef ik ook de werkelijke begrafeniskosten in ?
3) Verder bij passief kruis ik aan a) ik kies voor een forfait : schulden erflater 1500 euro ( want ik ga geen verdere schulden bewijzen ) b) begrafeniskosten ( 6000 eur ) MAG ik NIET aankruisen, omdat er een vergoedingsplan was .
4) Fiscaal vermogen ( levensverzekeringen ) -> moet ik hier ook nog eens het vergoedingsplan begrafeniskosten invullen ? Volgens mij niet?
-> indien niet, dan duid ik ook aan : Er is geen uitkering naar aanleiding van het overlijden van de erflater ?
5)Wat bedoelen ze met wettelijk vermoeden van eigendom ( periode van 3 jaar ) ? Is dat bv de aankoop van een wasmachiene in de voorbije 3 jaar? EN wat met de goederen die ik bv verkocht heb ( pa was al ziek en kon niet meer naar huis > palliatief , dus ik moest zijn huurappartement leegmaken ; veel moeten weggooien en enkele spullen ( die al ouder zijn dan 3jaar ) heb ik verkocht op 2dehands.be Volgens mij moet ik hier niets invullen ? Maar waar vul ik dan eventueel de waarden in van de verkochte spullen ( ouder dan 3 jaar ) ? En als ik die ergens moet invullen, mag dat een som zijn van alles -> gaat hier over +- 400 euro ( oude wasmachiene, oude koelkast, videorecorder, oude dampkap en dat is het zowat )
Alvast bedankt