reservefonds VME en successieaangifte

't appartement
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

reservefonds VME en successieaangifte

#1 , 14 feb 2021 12:38

Een halfjaar voor overlijden heeft erflater ongeveer 20 000 EUR in het reservefonds van zijn VME gestort.
Betreft geld dat door syndicus werd opgevraagd met oog op grote renovatiewerken later dit jaar.
Het geld is bij verkoop appartement niet terugbetaalbaar, het blijft in de reservepot van de VME.

Quid aangifte erfenis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX

#2 , 14 feb 2021 13:23

Het reservefonds is eigendom van de VME. Dus niet in de nalatenschap.
Werkkapitaal : provisies zijn te storten door de nalatenschap of de vertegenwoordiger van de nalatenschap.
Indien appartement overgaat naar een begunstigde dan zal deze de provisies verschuldigd zijn aan de VME.
Zolang de nalatenschap niet uitgevoerd is, zal de nalatenschap de kosten betalen.

't appartement
Topic Starter

#3 , 14 feb 2021 13:47

OK! Bedankt.

Ander punt ivm met appartement:

De overledene heeft tijdens werkingsjaar 2020 alle periodieke provisies voor het werkkapitaal gestort.
Overlijden was op 4 december 2020.
Maar nu heb ik (ik ben de wettelijke erfgenaam en daardoor nu de eigenaar van dat appartement; ook zo doorgegeven aan syndicus) enkele dagen geleden een eindafrekening (op mijn naam) gekregen voor het jaar 2020. Ik moet 758 EUR bijbetalen.

Ik veronderstel dat het in de aangifte (pro rata) mag worden vermeld in het passief van de nalatenschap?

Reclame

LYNX XX

#4 , 14 feb 2021 14:17

Ik had als syndicus de eindafrekening gemaakt op naam overledene, was tot dan toe eigenaar. Of in ieder geval op naam nalatenschap.
Vanaf 4.12.2020 wordt u als lasthebber ( in dit geval eigenaar ) en zijn de kosten aan u doorgerekend worden.

Zou zonder twijfel deze kosten inbrengen in de nalatenschap ( passief ). Is terecht en ook reëel.
Dat de afrekening op uw naam is gezet, zal geen problemen opleveren; gezien op de afrekening zeker de juiste data vermeld staan.

Franciscus

#5 , 03 mar 2021 21:06

Of laat syndicus zijn huiswerk opnieuw doen en aan de toenmalige eigenaar factureren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”