aangifte van een nalatenschap

Davygky542
Topic Starter

aangifte van een nalatenschap

#1 , 23 dec 2020 11:31

Geachte

na het overlijden van mijn vader moeten we de nodige documenten invullen voor de nalatenschap

Bij de gegevens van de aangevers moet ik mijn moeder en mijn broer vermelden, echter wat moet ik vermelden bij aandeel in erfenis?

Volgens documenten die we gekregen hebben van vlaanderen zou mijn moeder 1/1 vruchtgebruik hebben en mijn broer en ik beide 1/2 van de blote eigendom, klopt dit Heeft mijn moeder geen blote eigendom van hun eigen woning

Enige wat in de nalatenschap komt is de gezinswoning van mijn ouders en beetje geld dat op rekening stond.

mvg
Davy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2020 12:00

Het klopt. Zo invullen.
Uw moeder erft geen naakte eigendom.
Ze behoudt wel in volle eigendom haar aandeel in de woning.
Het attest spreekt enkel over de opengevallen nalatenschap van uw vader.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 23 dec 2020 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2020 12:22

U heeft over het aandeel in de erfenis géén informatie gekregen van "Vlaanderen".
U kreeg ongetwijfeld een attest van erfopvolging van de FOD Financiën.

De aandelen in de nalatenschap moet u dan inderdaad zo overnemen.

Als het huis en de bankrekeningen van beiden waren, krijgt (niet "erft") uw moeder ("gratis") de helft van het huis en van de bankrekeningen uit de verdeling van het gemeenschappelijk vermogen; in volle eigendom.
Dat moet u eerst en vooral vermelden op blz. 3 bij "beschrijving van het gekozen stelsel, de toebedeling van het gemeenschappelijk vermogen, enz.".
U zou kunnen zetten:
"Wettelijk stelsel; verdeling bij helften".

Uw moeder zal dus de helft van het huis hebben in volle eigendom en het vruchtgebruik op de andere helft. Enkel die andere helft valt in de nalatenschap; dus krijgt ze 1/1 vruchtgebruik maar van de helft.

Het aangifteformulier is zo opgevat:
- eerst vertellen hoe de gemeenschap verdeeld wordt
- dan vertellen hoe de erfenis verdeeld wordt
- dan aangeven wat er in de gemeenschap zit
- dan aangeven wat er in het eigen vermogen zit.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”