Verwerping erfenis

Nancy1010
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verwerping erfenis

#1 , 29 okt 2020 19:38

6maanden geleden is mijn moeder overleden. Alle erfgenamen hebben erfenis verworpen. Nu krijgen wij een factuur van water op naam van mijn vader die al 15 jaar overleden is. De schulden van water zijn gemaakt vanaf 2016. Mijn vader was toen 10 jaar dood, maar wel op adres van mijn moeder. Moeten wij opnieuw erfenis van vader gaan verwerpen of hoort fit tot de erfenis van mijn moeder . Is een schuld van 16000 euro

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 29 okt 2020 19:44

Aangezien de schulden zijn gemaakt jaren na het overlijden van uw vader kunnen die geen deel uitmaken van diens erfenis. Een overledene kan geen schulden meer maken.
Aangezien de leveringen gebeurden op het adres van uw moeder maakt de factuur deel uit van de erfenis die werd verworpen.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 29 okt 2020 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus

#3 , 29 okt 2020 19:48

Rekening water zal nog steeds op vader hebben gestaan... terwijl moeder daar nog steeds woonde ... maar waarom heeft moeder niet meer betaald na 2016? Of toen overleden....?
Wie woonde er vanaf overlijden vader en wie vanaf 2016...???
Dat eens nagaan.

Reclame

Nancy1010
Topic Starter

#4 , 29 okt 2020 19:52

Mijn moeder is er blijven wonen na de dood van mijn vader tot ze 6 maanden geleden is overleden. Ze had heel veel schulden . Ze betaalde gewoon niks daarom hebben wij de erfenis verworpen maar nu komt dus deze factuur op naam van mijn vader. Moeten wij nu nog de erfenis van mijn vader verwerpen terwijl die deze schuld nie kan gemaakt hebben 10 jaar na zijn dood?

Thomas Morus

#5 , 29 okt 2020 19:55

Reeds beantwoord.
Is een schuld van uw moeder.
Doden maken geen schulden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 30 okt 2020 12:16

Aangetekend melden dat uw vader reeds jaren overleden is, voor de geclaimde schulden gemaakt werden, en deze er dus onmogelijk voor verantwoordelijk kan zijn..

Dat als het om uw moeders' schulden zou gaan, zij overleden is en u deze erfenis verworpen heeft.
Kopietje bijvoegen.

Melden dat u geen verdere communicatie van hen hierover wenst.

16000€ voor 4 jaar water ????

Nancy1010
Topic Starter

#7 , 30 okt 2020 20:42

Er was blijkbaar al jaren een lek en door alle aanmaningen nu 16000 euro

Franciscus

#8 , 30 okt 2020 20:45

Zie antwoorden hierboven. Erfenis van vader afgesloten en die van moeder verworpen. U bent niet verantwoordelijk ( of u moest daar ook wonen) voor het gedrag van uw moeder.

Nancy1010
Topic Starter

#9 , 02 nov 2020 15:20

Wij gaan voor alle veiligheid ook de erfenis van mijn vader verwerpen. Mijn jongste dochter is pas 1.5 jaar na het overlijden van mijn vader geboren.moet ik voor haar naar de vrederechter of is zij geen erfgenaam omdat ze nog niet bestond?

Nancy1010
Topic Starter

#10 , 02 nov 2020 18:55

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator

15jaar geleden is mijn vader overleden. Mijn moeder 6 maanden geleden. Voor mijn moeder hebben wij de erfenis verworpen. Nu krijg ik een factuur op naam van mijn vader van de watermaatschappij. Wij gaan nu ook de erfenis verworpen van mijn vader. Ik heb nog 1 minderjarige dochter. Zij is 2 jaar na de dood van mijn vader geboren. Moeten wij voor haar ook verwerpen of is zij geen erfgenaam omdat zij nog niet bestond toen hij stierf?

Gaby P

#11 , 02 nov 2020 20:38

De geboortedatum is van geen belang; het is de datum waarop een kind verwekt is die bepalend is (of de datum waarvan men aanneemt dat het verwekt is). Uw dochter kan dus geen erfgenaam zijn van uw vader.

Maar u moet ook eens nagaan welk waterverbruik er gevraagd wordt om te betalen. Stel dat het nog iets zou zijn uit de periode van toen uw vader nog leefde, dan kunt u gewoon de verjaring inroepen.

Maar wellicht gaat het om een veel recenter verbruik en dan volstaat volgens mij de verwerping van de erfenis van uw moeder. Ik denk dat die factuur per vergissing op naam van "vader" is opgemaakt. Bekijk op de factuur over welk leveringsadres en over welke periode het gaat.

Nancy1010
Topic Starter

#12 , 02 nov 2020 21:04

Dat waterverbruik is van mijn moeder. Zij heeft schulden gemaakt bij de watermaatschappij in 2016. Toen was mijn vader al 10 jaar dood. Zij heeft het contract blijkbaar nooit op haar naam gezet na de dood van mijn vader.

Inazuma

#13 , 03 nov 2020 16:22

Dat waterverbruik is van mijn moeder. Zij heeft schulden gemaakt bij de watermaatschappij in 2016. Toen was mijn vader al 10 jaar dood. Zij heeft het contract blijkbaar nooit op haar naam gezet na de dood van mijn vader.
Dat is dus nalatigheid van uw moeder én de watermaatschappij ...

Maar uw vader kan die schulden niet gemaakt hebben wegens voor de hand liggende reden

Inazuma

#14 , 03 nov 2020 16:26

Wij gaan voor alle veiligheid ook de erfenis van mijn vader verwerpen.
Kàn u dat nog wel ?
In het verleden geen daden gesteld die feitelijk / juridisch de aanvaarding inhouden ?

Maar het is ook niet nodig
Schulden gaan niet mirakuleus over op uw overleden vader en "bij (voorafgaande) erfenis" op u omdat een nutsbedrijf zijn administratie niet op orde hield...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”