erfenis

willemdezwijger
Topic Starter

erfenis

#1 , 16 aug 2009 18:50

mijn vrouw heeft 2 kinderen (een meisje en een jongen)uit haar eerste huwelijk
ik heb geen kinderen
wij zijn getrouwd zonder huwelijkscontract
ik heb een testament laten opmaken als ik sterf erft mijn vrouw alles, indien mijn vrouw voor mij overleden is erft haar dochter alles als ik sterf
nu omdat ik mijn stiefkinderen niet meer zie of hoor
zou ik willen dat mijn stiefkind nooit iets erft
hoe kan ik dit laten doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 16 aug 2009 19:38

Een beetje te veel en een beetje te weinig informatie.

Het is eenvoudig om het volgende stuk weg te krijgen:
"indien mijn vrouw voor mij overleden is erft haar dochter alles als ik sterf".
Daarvoor moet U een nieuw testament laten opmaken waarmee U die bepaling herroept. Of er zelf één opmaken (geldig...) zonder die stiefkind-bepaling dat U in bewaring geeft aan (al) diegenen aan wie U dan wel wil nalaten (als U langer leeft dan uw vrouw).

Voor een vervolg aan antwoorden moet ik eerst weten of U nog eigen goederen bezit of niet OF dat U zelf nog erfenissen of schenkingen in het vooruitzicht heeft.
Of zit alles nu en in de toekomst (al) in de gemeenschap?

willemdezwijger
Topic Starter

#3 , 16 aug 2009 21:43

Een beetje te veel en een beetje te weinig informatie.

Het is eenvoudig om het volgende stuk weg te krijgen:
"indien mijn vrouw voor mij overleden is erft haar dochter alles als ik sterf".
Daarvoor moet U een nieuw testament laten opmaken waarmee U die bepaling herroept. Of er zelf één opmaken (geldig...) zonder die stiefkind-bepaling dat U in bewaring geeft aan (al) diegenen aan wie U dan wel wil nalaten (als U langer leeft dan uw vrouw).

Voor een vervolg aan antwoorden moet ik eerst weten of U nog eigen goederen bezit of niet OF dat U zelf nog erfenissen of schenkingen in het vooruitzicht heeft.
Of zit alles nu en in de toekomst (al) in de gemeenschap?
in de toekomst is er nog een erfenis van mijn moeder op komst

Reclame

wolf2

#4 , 17 aug 2009 07:26

In de veronderstelling dat uw moeder eerst zal overlijden,
zal U bij uw overlijden bezitten:

* goederen in de gemeenschap met uw vrouw ("gemeenschappelijke goederen"); dat zullen de meeste van uw goederen zijn

* eigen goederen: de erfenis van uw moeder + enkele beperkte zaken, meestal van weinig waarde, die voor de wet altijd eigen blijven (uw kleren, juwelen, diploma's, medailles).

Als U geen huwelijkscontract zou maken en het bestaande testament volledig zou herroepen, zal het volgende gebeuren:
* uw vrouw erft uw helft van de gemeenschap; haar helft behoudt ze (dus ze krijgt de ganse gemeenschap)
* van de eigen goederen erft uw vrouw het vruchtgebruik; de blote eigendom gaat naar uw broers, zusters, hun kinderen, kleinkinderen. Zijn die er niet, naar uw nonkels, tantes, hun kinderen, kl.k en zelfs achter.kl.k.

Dat laatste deugt natuurlijk niet: die redelijk onbekende zijverwanten moeten dan mee een aangifte nalatenschap indienen, iets waar uw vrouw absoluut geen behoefte aan heeft op zo een moment.
Meestal zegt men dan ook: maak een testament voor uw vrouw zodat ze ook de volle eigendom erft van uw eigen goederen.

En U heeft dat al gedaan: dus mag U alle honden laten slapen.

Zoals eerder al gezegd: U kunt die clausule in het voordeel van een stiefkind wegwerken door een nieuw testament.

3399AAaa

#5 , 17 aug 2009 20:08

als u het eerste testament zou herroep en een nieuw zou opmaken zou ik toch proberen vrij gedetailleerd te beschrijven wat aan de nieuwe begunstigde moet toekomen.

Meestal verdwijnen vele zaken in de natuur...en ze terughalen zonder dat men een goede inventaris heeft is hopeloos.

willemdezwijger
Topic Starter

#6 , 10 okt 2009 18:24

kan ik zelf een testament schrijven?
hoe kan ik ervoor zorgen dat het wettelijk is en wat mag er wel en wat mag er niet in staan?

3399AAaa

#7 , 13 okt 2009 12:21

in uw geval zou ik het bij de notaris laten opmaken

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”