dringende vraag

erika
Topic Starter

dringende vraag

#1 , 21 sep 2009 11:47

Ik ga de situatie proberen zo kort mogelijk uit te leggen.
Vorig jaar in juni is mijn schoonmoeder spijtig genoeg overleden. Zij was echt een schat van een vrouw.
Mijn man heeft nooit veel contact gehad met zijn vader, vroeger niet als hij klein was en nu ook niet. Toen mijn man als kind zwaar ziek is geweest, heeft zijn vader zich afzijdig gehouden (nooit mee naar de dokter, ziekenhuis,...). Mijn schoonmoeder ging met hem door weer en wind naar de dokter, te voet naar het ziekenhuis, .... Zij zorgde daarenboven ook nog eens voor mijn schoonvader toen hij in het ziekenhuis terecht kwam door zijn drankprobleem. Zij deed echt alles. Dus op vakantie gaan, zat er spijtig genoeg niet in (hij dronk alles op).
In de beginperiode, na het overlijden van mijn schoonmoeder, gingen wij nog bij hem langs om eten te koken en het (huur)huis proper te houden. Dit voor "zijn" kleinkinderen. Hij mocht zelfs bij ons komen inwonen. Maar hij zegt altijd: wat kan ik bij jullie komen doen! Er is bij jullie niets in de buurt (café's bedoelt hij dan). De kinderen hebben er ook niets aan want als ze wat luidruchtig zijn, daar kan hij dan weer niet tegen. En hij is er maar 63! Dit maakt mij allemaal zo boos. Mijn schoonmoeder heeft echt niets gehad aan haar leven buiten haar kinderen dan.

Nu begin dit jaar moest mijn man een akte ondertekenen van de notaris waarin vermeld stond dat wij 1/3 kregen van het gezamelijk goed. Eigendom hadden zij niet.
Een testament heeft zij ook niet opgemaakt.

Nu mijn schoonbroer heeft tegen de notaris gezegd dat mijn man zijn gedeelte niet moest hebben en daarbij was de zaak gesloten. Mijn man heeft zelf niet bij de notaris geweest en ook niet met zijn broer gepraat hierover.
Mijn man is ongerust dat hij alles zou opdoen. Nu wil hij zijn gedeelte terugeisen en dit laten vastzetten voor de kinderen. Zo zou zijn moeder het gewild hebben.

Wat kunnen wij hiertegen doen? Ik heb reeds een mail gestuurd naar de notaris van mijn schoonvader om dit zo goed mogelijk te zeggen tegen hem maar hij wil hier niets meer over horen.
Mijn schoonvader zei dat hij dit voor het gerecht zou brengen?

Dank voor jullie luisterend oor!

Mvg,
Erika

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simon Verhoeven

#2 , 21 sep 2009 18:14

Nu mijn schoonbroer
Bedoel je daar ook schoonvader?
En onder welke huwelijksvorm zijn ze getrouwd?

En je man heeft gewoon het recht om zijn deel op te eisen.

erika
Topic Starter

#3 , 22 sep 2009 08:15

Ik bedoel echt de broer van mijn man. Hij had gezegd tegen de notaris dat mijn man zijn deel afstaat!? zonder bij de notaris te zijn geweest en zonder met zijn broer te hebben gepraat hierover.
Onder welke huwelijksvorm ze getrouwd zijn, dat kan ik zo niet zeggen en ik denk dat mijn man dit ook niet weet, of dit moet vermeld staan in de akte.

Hoe moet mijn man zijn gedeelte dan opeisen? Door een brief te schrijven naar de notaris?
Mijn man wil zijn vader niet meer zien en ook niet meer horen. Dit lijkt hard maar door wat hij allemaal heeft meegemaakt is dit zeker te verstaan.

Kan er iemand mij een voorbeeld geven hoe hij die brief moet schrijven en wat er zeker in vermeld moet staan?

Mvg,

Reclame

erika
Topic Starter

#4 , 30 sep 2009 09:57

Echt niemand?

Lex

#5 , 30 sep 2009 11:22

Het verwerpen van een erfenis moet gebeuren bij de rechtbank van Eerste aanleg...als dat niet gebeurde vraag dan aan de notaris wat zijn drijfveer is...en eis de uitbetaling van dat erfdeel.

U hoeft daarvoor geen brief te schrijven, u kan ook telefonisch contact opnemen met de notaris of ga gewoon eens langs en vraag hem om bewijs van 'verwerping' van de erfenis.

sperwer

#6 , 30 sep 2009 12:15

Het verwerpen van een erfenis moet gebeuren bij de rechtbank van Eerste aanleg...als dat niet gebeurde vraag dan aan de notaris wat zijn drijfveer is...en eis de uitbetaling van dat erfdeel.

U hoeft daarvoor geen brief te schrijven, u kan ook telefonisch contact opnemen met de notaris of ga gewoon eens langs en vraag hem om bewijs van 'verwerping' van de erfenis.
Indien deze weigert om het nodige te doen,
Wat kunnen wij hiertegen doen? Ik heb reeds een mail gestuurd naar de notaris van mijn schoonvader om dit zo goed mogelijk te zeggen tegen hem maar hij wil hier niets meer over horen.
Mijn schoonvader zei dat hij dit voor het gerecht zou brengen?
Stap dan gewoon met heel je verhaal naar een raadsman/vrouw.

Als je schoonvader het voor het gerecht wil trekken, laat hem doen. Hij verliest dit toch.
Daar je man NIETS heeft getekend, moet de erfenis nog in onverdeeldheid zitten en mag er niemand aan het geld aankunnen.
Heeft de notaris wel uitbetaald, dan is hij ook strafbaar en kan je hem laten vervolgen en een schadevergoeding eisen.

erika
Topic Starter

#7 , 16 okt 2009 10:58

Om hierop verder te gaan:
1. Mijn man heeft enkel de akte ondertekend waarin de verdeling stond namelijk 1/3 voor mijn schoonvader, 1/3de voor zijn zoon en nog 1/3de voor de andere zoon. Maar hij heeft nooit iets ondertekend waarin stond dat hij afziet van zijn erfenis!! Ook nooit een brief toegestuurd gekregen van de notaris waarin stond dat hij zijn deel zou afstaan (zoals beweerd door vader en broer).
Nu heeft mijn man de notaris gecontacteerd en die zei dat hij niets kon doen hieraan. Enkel nog eens contact opnemen met hem en vragen of hij wil betalen. Zijn vader zit blijkbaar in geldnood wetende dat hij noooooit weggaat, nooit iets koopt, nooit op reis gaat, eigenlijk nooit buitengaat,.... Hij gaat wel elke morgen op café.

2. Zijn vader kan wel terug aan zijn geld maar er is nooit iets uitbetaald geweest door de notaris. Niet bij mijn weten.
De notaris heeft wel gezegd dat wij dan verdere stappen dienen te ondernemen om het geld alsnog te krijgen.
Erg dat ik het moet zeggen, maar ik zou nooit zo'n vader willen. Ik kan er niet veel goeds over zeggen spijtig genoeg.
Ik prijs mij gelukkig met mijn ouders.

Wat kan mijn man nog verder doen?

Mvg,

erika
Topic Starter

#8 , 16 okt 2009 10:59

Om hierop verder te gaan:
1. Mijn man heeft enkel de akte ondertekend waarin de verdeling stond namelijk 1/3 voor mijn schoonvader, 1/3de voor zijn zoon en nog 1/3de voor de andere zoon. Maar hij heeft nooit iets ondertekend waarin stond dat hij afziet van zijn erfenis!! Ook nooit een brief toegestuurd gekregen van de notaris waarin stond dat hij zijn deel zou afstaan (zoals beweerd door vader en broer).
Nu heeft mijn man de notaris gecontacteerd en die zei dat hij niets kon doen hieraan. Enkel nog eens contact opnemen met hem en vragen of hij wil betalen. Zijn vader zit blijkbaar in geldnood wetende dat hij noooooit weggaat, nooit iets koopt, nooit op reis gaat, eigenlijk nooit buitengaat,.... Hij gaat wel elke morgen op café.

2. Zijn vader kan wel terug aan zijn geld maar er is nooit iets uitbetaald geweest door de notaris. Niet bij mijn weten.
De notaris heeft wel gezegd dat wij dan verdere stappen dienen te ondernemen om het geld alsnog te krijgen.
Erg dat ik het moet zeggen, maar ik zou nooit zo'n vader willen. Ik kan er niet veel goeds over zeggen spijtig genoeg.
Ik prijs mij gelukkig met mijn ouders.

Wat kan mijn man nog verder doen?

Mvg,

erika
Topic Starter

#9 , 20 okt 2009 15:18

Niemand?

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 okt 2009 15:58

Wat voor akte heeft uw echtgenoot ondertekend? Ik veronderstel dat het de aangifte van nalatenschap was met het oog op het betalen van de erfenisrechten?

Indien er geen testament was dan erven uw echtgenoot en zijn broer ieder de helft van hun moeder's nalatenschap in blote eigendom en uw schoonvader het vruchtgebruik van de volledige erfenis.

Er was geen onroerend goed. Ik veronderstel dat de erfenis bestaat uit een geldsom op spaarrekening(en). Alle opbrengsten van die geldbelegggingen blijven in de toekomst naar uw schoonvader gaan.
Om te beletten dat de erfgenamen van het vruchtgebruik ook het kapitaal zelf uitgegeven moeten de blote eigenaars zelf het initiatief nemen om bij de bank die rekeningen op hun naamte laten overzetten. Banken weten hoe te handelen in gevallen zoals deze, maar nogmaals: de blote eigenar moeten dit zelf doen, zoniet kan hun erfenis de mist ingaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”