Moeder naar rusthuis, verdeling eigendommen

blue1ne
Topic Starter

Moeder naar rusthuis, verdeling eigendommen

#1 , 10 aug 2009 13:13

Mijn moeder (82) staat ingeschreven voor het rusthuis omdat ze alleen haar plan niet meer kan trekken. Ze wil nu haar huis en een bouwgrond ernaast verkopen en de kinderen (2 en 2 kleinkinderen) een part hiervan schenken. Het huis heeft ze destijds geërft van haar moeder en de bouwgrong heeft ze destijds gekocht samen met mijn vader die ook al zo'n 20 jaar geleden is overleden. Welke kosten komen hierbij en is het interessant om die schenking te doen. Wat is de voordeligste oplossing hiervoor?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 aug 2009 18:34

Beste ,

een eerste opmerking : de twee kinderen zijn waarschijnlijk reeds blote eigenaar voor de helft van de bouwgrond. De correcte verdeling van de eigendom kan worden opgevraagd bij de Registratie of het Kadaster. Er zijn geen kosten verbonden aan de verkoop van een onroerend goed. Maar bij verkoop moet iedereen die erbij betrokken is als eigenaar , mee ondertekenen voor akkoord.
Na verkoop , bekomen de kinderen vooreerst de tegenwaarde van hun blote eigendom. De rest mag moeder wegschenken : maar zij moet elk kind minstens 1/3 geven , de rest mag aan de kleinkinderen. Voor een andere verdeling is het 'onherroepelijk' akkoord van de kinderen nodig.
Best is bovendien de schenking te laten registreren , kostprijs 3 %. Want als moeder geen 3 jaar meer leeft , moeten er anders toch nog successierechten betaald worden.
Weet ook dat , als na de schenkingen moeder de rusthuisrekening niet meer kan betalen , deze kosten volledig zullen verhaald worden op de kinderen.

Spreek toch eens met uw notaris. Misschien is het , rekening houdend met de toestand van moeder , toch beter alles te laten vererven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mapleleiah

#3 , 11 aug 2009 23:40

Het kan met het oog op rusthuisrekeningen interessanter zijn de woning nog een tijdje te verhuren.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

blue1ne
Topic Starter

#4 , 13 aug 2009 11:13

Bedankt mensen, dan weten we weeral wat meer :idea:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”