Schenking /erven gemeenschap

guyr26
Topic Starter

Schenking /erven gemeenschap

#1 , 11 jun 2009 08:45

Beste,

Een korte vraag.
Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen ( alles zit in de gemeenschap. We hebben geen eigen vermogen. )

Als ik een huis erf van mijn moeder. Waarmee moet ik dan de successierechten betalen. Als ik dit met geld uit de gemeenschap doe betaald mijn vrouw mee voor goederen die in mijn eigen vermogen terechtkomen.

Hetzelfde met een schenking van hetzelfde huis.

Dank voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 jun 2009 11:26

Even opletten!

Er zijn twee stelsel van gemeenschap van goederen , voor gehuwden.

Eerst : de algehele gemeenschap. In dit stelsel is er alleen een gemeenschap : van wie of waar het komt , of hoe men het heeft verkregen speelt geen rol.

Twee : de scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst of het wettelijk stelsel. Hierbij is alles van na het huwelijk van de gemeenschap. Maar goederen die men had voor het huwelijk of die men verkrijgt ten persoonlijke titel via erfenis of schenking blijven 'eigen goederen'.

Indien U onder het eerste stelsel valt , is er dus geen probleem.
In het tweede geval : als de successierechten betaald worden door de gemeenschap ontstaat er een 'eigen schuld' to. de gemeenschap. Deze schuld moet vereffend worden bij echtscheiding of bij overlijden zonder kinderen.
In het wettelijk stelsel kan men via een beperkte wijziging van huwelijkscontract zo'n woning toch gemeenschappelijk maken. Dat kost 25 € aan registratiekosten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

guyr26
Topic Starter

#3 , 11 jun 2009 13:36

Dankjewel

Wij hebben de 2 de optie. Maar die dingen worden dus rechtgetrokken bij een eventuele scheiding

duidelijk
nogmaals hartelijk dank.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”