Uitbetaling erfenis

mrs.smith
Topic Starter

Uitbetaling erfenis

#1 , 25 feb 2009 00:45

Mijn broer is overleden op 2 mei 2008, al bijna een jaar geleden dus. Vermits zijn vrouw een jaar eerder stierf en ze geen kinderen hadden, zijn mijn zus, mijn moeder en ikzelf de erfgenamen (onze vader is al zo'n 20 jaar dood).
Hun huis is verkocht op 4 okt jl. en de kopers hebben toen dus ook het voorschot moeten storten. Op 22 dec jl. is de akte verleden en heeft de notaris van de kopers de cheque met het resterende saldo aan "onze" notaris overgemaakt. Nu is het zo dat wij nog altijd geen frank daarvan hebben gezien. Probleem is dat mijn moeder en ik al jaren in onmin leven met mijn zus en volgens de notaris kan hij onmogelijk uitbetalen, zolang zij haar handtekening niet is komen zetten onder het zgn voorontwerp.
Maar we zijn nu al zoveel maanden verder. Wat is de termijn exact aub? Tot wanneer mag zij het tekenen uitstellen? En mag/ kan de notaris haar niet dwingen hiertoe?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
juna

#2 , 28 feb 2009 03:43

een vrijwillige verkoop kan je niet afdwingen, er staat dus ook geen termijn op, de notaris zit vast
wel heeft de wet voorzien dat niemand kan verpicht blijven in onverdeldheid te blijven
als ze blijft weigeren zit er niets anders op om haar te dagvaarden om tot onuitverdeeldheidtreding over te gaan en hiervoor de aanstelling van een notaris te vragen, dan kom je in procedure terecht waar wel spelregels en termijnen gelden

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”