Hi Allen,
Ik ondersteun mijn moeder in het afhandelen/verkrijgen van een erfenis waar zij de enige erfgename is op testament, echter is het een lastige 'stamboom' waarvan ik niet zeker weet of het klopt wat op het formulier allemaal ingevuld is door de notarispraktijk.
Ik zelf ontvang niks direct dus ik ben verder niet relevant voor de belastingen.
Biologische Oma (biol. moeder van Jan) - Mijn opa (niet biologisch, getrouwd in gemeenschap v. goed.).
|
|
Mijn vader (Jan) - Mijn moeder (Margriet) getrouwd in gemeenschap v. goed.
|
|
Ik (niet relevant)
Zowel mijn oma en (stief)opa waren in gemeenschap van goederen getrouwd, en mijn vader en moeder waren ook in gemeenschap van goederen getrouwd.
Mijn oma is al lange tijd geleden overleden, mijn vader ook enkele jaren terug, maar nu dus ook mijn (stief) opa waar de erfenis vandaan komt (daarmee afkomstig uit het huwelijk van ook mijn biol. oma lijkt mij).
Zoals gezegd is ook mijn vader (moeder's echtgenote) verleden, en heeft mijn opa zijn testament laten veranderen dat eerst op mijn vaders naam stond nu naar mijn moeder.
Nu staat er op het formulier mbt erfbelasting onder het kopje erfgenaam/ontvangeral ingevuld dverwantschap: geen
(tussen mijn stiefopa en mijn moeder dan...?). Terwijl mij zou lijken dat gezien beide huwelijken wel biologisch gebonden zijn aan 1 kant van de relatie, en omdat beide huwelijken in gemeenschap van goederen waren dat dit wel een verwantschap is.
Iemand een idee van hoe de situatie zit?
Bedankt!