erfenis en verkoop huis

triske
Topic Starter

erfenis en verkoop huis

#1 , 06 nov 2008 19:11

even een situatieschets;

mijn grootmoeder is onlangs gestorven, haar man leeft nog, samen hebben ze 4 zonen, nu wil de jongste zoon hun villa kopen tegen de minimumprijs, moeten de andere zonen hun toestemming geven, en wat gebeurd er als 1 van de zonen niet akkoord gaat?

alvast bedankt voor het antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34

#2 , 02 jan 2009 18:37

Je kunt voor de rechter een verdeling van de erfenis afdwingen als er één erfgenaam dwars ligt.

wanton

#3 , 02 jan 2009 20:57

Alle betrokkenen , zijnde uw grootvader en zijn 4 zonen , kunnen tot een akkoord komen om hun aandeel in de ontstane onverdeeldheid over te dragen aan één van hen en ook om een prijs over een te komen. Let wel , allen moeten akkoord zijn. De koper betaalt 1 % registratierechten op de totale waarde van de woning , die dus niet de verkoopprijs moet zijn.
Indien evenwel de villa de gezinswoning was van uw grootouders , is er geen enkele van de kinderen die een verkoop kan eisen , zolang de grootvader leeft. Die hoeft zijn vruchtgebruik niet af te staan.
Indien het om een ander goed gaat dan de gezinswoning , kan idd. wel de verdeling of verkoop uit onverdeeldheid afgedwongen worden. Voor de gezinswoning dus niet , zolang de overlevende ouder het vruchtgebruik heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”